A legutóbbi két bejegyzésem szelet vetett, és vihart aratott. Holott csupán arra hívtam föl a figyelmet, hogy más nézőpontból is lehet értelmezni a helyhatósági választást. Hogy árnyaltabbak legyenek az elemzések, érdemes volna számításba venni, vajon a kistelepülések megválasztott polgármesterei miért mellőzték a pártlogót. Mivel magyarázható, hogy legalább kilencven százalékuk függetlenként indult? Akik hülyeségnek tartják e civil szempontot, azokat aligha győztem meg. Mégis kifejteném, miért fontos nekem ez a közelítésmód.
Három évtizede foglalkozom a helyi médiumokkal, és igyekszem figyelemmel kísérni a jogi környezetükben bekövetkezett változásokat. A rendszerváltás hajnalán elfogadott önkormányzati törvényt a Medgyessy-kormány javaslatára 2002 végén módosította az országgyűlés. A polgármesterek azóta nem lehetnek főszerkesztők, rovatvezetők, és az önkormányzati újságot, rádiót, televíziót, honlapot sem jegyezhetik kiadóként vagy alapítványi elnökként az impresszumban (a bekeretezett cégjelzésben). Ha áthágták a szigorított jogszabályt, és ezt valaki bejelentette a területileg illetékes bíróságon, mérlegelés nélkül felfüggesztették őket, és kiírták az időközi választást. Tudomásom szerint ez egyszer történt meg. Az egyik kisváros állatorvos-polgármestere nem ügyelt a jogi környezetre, és pórul járt. Újra választották ugyan, de akkor már vigyázott a formaságokra.
Az évek során készítettem egy listát, amelyből kiderült, hogy félezernél több polgármester neve szerepel az impresszumban, és ez csak azoknak a száma, akikről tudomást szereztem. Szinte kizárólag független címkével megválasztott polgármesterek voltak, a nyíltan pártos elöljárókat ugyanis a különböző fejtágítókon felvilágosították, hogy más módon is befolyásolhatják az önkormányzati médiumokat. Nemrégiben 3177 településen zajlott le a polgármester-választás, és egyelőre nem tudhatni, hány új elöljáró ismerkedik az előd hivatali szobájával. Ráadásul az Orbán-kormány a maga kétharmados többségével új önkormányzati törvényt fogadtatott el, és a jogszabály változatlanul tartalmazza az összeférhetetlenségi passzust, a szankcionálást azonban enyhítette (ha nem is szüntette meg).
A mintegy 2400 független polgármester közül legalább kétezret senki sem hív meg pártrendezvényre, hogy felvilágosítsa őket a buktatókról. Így aztán most azon is törik a fejüket, miként írhatnák be magukat az önkormányzati médium impresszumába, hogy érvényesíthessék az akaratukat.