A mai téma reggeli tisztálkodás közben jutott eszembe. Azt vettem észre, hogy az adagolóból kifogyott a folyékony szappan. A fürdőszoba eldugott szögletében megtaláltam a műanyag flakont, amelyben maradt még mosószer, és feltöltöttem az adagolót. Innen már csak egy lépésnyire az összefüggés: vajon mi a különbség a nyomtatott és a digitális sajtó között a pótolvasás szempontjából? Az előbbi bekötött példányait ritkán lapozzuk, az utóbbi viszont bármikor előkereshető a világhálón. Egy számsor arról, hogy a digitális sajtóban még tovább árnyalhatóak a különbségek.
Tegnap volt napra pontosan három éve, hogy a Klubháló.hu-n felhagytam a Médianapló közlésével. Az utolsó hónapban megjelent bejegyzések iránti érdeklődést jellemzi, hogy a harminc posztra 24708 letöltés jutott. Az érdeklődők száma 17748-ra rúgott, vagyis némelyik olvasó egynél többször nézett meg valamit a rovatból. Három év alatt 823 lett a napi letöltések száma, az olvasóké pedig átlagosan 591. Felfigyeltem arra is, hogy naponta ötvennel gyarapodott a letöltések száma, ami az idő múlásával és az érdeklődés csökkenésével harmincra mérséklődött. Kezdetben havonta ezerötszázzal nőtt az utántöltések száma, napjainkban már „csak” ezerrel.
E rovattal átigazoltam a Blog.hu-ra, és a bejegyzéseket át-átveszi a Mandiner meg az Index - az utóbbi gyakrabban. Mindez úgy nyilvánul meg az olvasottságban, hogy idén júniusban a Médianapló 29846 (naponta 995) letöltést könyvelhetett el, az érdeklődők száma pedig 20596 (686) volt. Ezúttal nem méricskélem, hogy ez sok vagy kevés egy szakmai blog esetében, az összehasonlítás szempontjából ugyanis az a lényeg, hogy az utántöltés az elmúlt hónapban meghaladta a kilencezret (amikor tehát az érdeklődők az első huszonnégy óra után olvassák el a jegyzetet). A mostani közlések pótlólagos olvasása minimum hatszorosan, maximum tízszeresen haladja meg a klubhálós rovat iránti pótérdeklődést.
A magyarázatot abban vélem fölfedezni, hogy a Blog.hu, ahová az internetezők majd’ mindegyik platformról eljutnak, másodlagos olvasásra ösztönző szerkezetet alakított ki. A rovat előző bejegyzései közül is „promótál” néhányat. Arra még nem jöttem rá, hogy milyen logika nyomán, de az kimutatható, hogy ama posztok iránt lódult meg az érdeklődés, amelyeket az amúgy is olvasók figyelmébe ajánlott a közvetítő.