Médianapló

Médianapló - Mi rejlik az LMP sikere mögött?

2014. április 07. 11:01 - Zöldi László

Már ma, néhány perccel éjfél után Schiffer András állt a kamerák kereszttüzében, és hosszasan sorolta, kiknek tartozik köszönettel a pártja. Sikerült túllépni a bűvös öt százalékot, és valószínűleg bent vannak az országgyűlésben. Fölkaptam a fejem, amidőn a pénztárnoknak is hálálkodott, bár nem csodálkoztam, mert szokatlan nézőpontból figyeltem a kampány fejleményeit.

A korábbi választásokhoz képest a sajtóban közölt politikai hirdetések jelentéktelen szerepet játszottak. Befolyásoló szerepüket átvették az óriásplakátok. A kampány utolsó hetében mégis érdekes következtetésre juthattunk, a vidéki sajtóban az LMP költötte a legtöbbet reklámra. A győztes Fidesz bukszájából telt újságoldalnyi fényképekre a miniszterelnökről, a végeredmény szempontjából azonban az LMP fél-, harmad- és negyedoldalnyi hirdetései nyomtak legtöbbet a latban. Tegnap este tizenegy és éjfél között megbabonázottan figyeltem a képernyőn, ahogy az LMP mutatója fölfelé vánszorgott. A stúdióvendégek azt fejtegették, hogy 4,79 százaléknál már nincs ok az aggodalomra, az LMP ugyanis városi párt, és az urbánus szavazók mindig a végén alakítják kedvezőre az arányokat. Ez igaz lehet, de a nemrégiben újjászervezett politikai alakulat sikerét mégiscsak a kisvárosi és falusi jelenlét alapozta meg. Az a felismerés, ami egy évvel korábban megosztotta a zöld pártot.

A PM-esek nemcsak azért váltak ki belőle, mert az ellenzéki Összefogásban több esélyt adtak maguknak (ez nem jött be), Azért is, mert a Schifferék mögött álló vidéki aktivisták szembe kerültek a „pesti” politikusokkal. Aki figyelemmel kísérte a maradék LMP országjárását, nem lepődött meg azon, hogy azt a kevéske pénzt, amit a kincstárnok előteremtett, a helyi médiumokban megjelenő hirdetésekre fordították. A nyomtatott mellett a digitális sajtóra is. A nyolc Springer-portál például fifikás módszert választott. Ha érdeklődtem a többi párt kampányeseményei iránt, akkor föléjük kúszott a zöld hirdetés is. A reklámetikailag kifogásolható árukapcsolás nélkül aligha sikerült volna megalapozni a Lehet más a politika 4,79 százalékát.

Mellesleg a kampány utolsó hetében a Kormányváltók egyetlen hirdetésével találkoztam a megyei napilapokban és a vidéki Magyarországon szerkesztett portálokon. Vagy azért, mert nem volt rájuk pénz, vagy pedig azért, mert azt, amit rájuk költhettek volna, korszerűbb reklámokra szánták. Meg is lett az eredmény.         

23 komment
süti beállítások módosítása