Médianapló

Médianapló - Lefülelt mondatok

2013. december 31. 10:58 - Zöldi László

Az év legutolsó napján azon tűnődöm, vajon mi a csudáról kéne írni. Az egyik ötletet a másik után vetettem el, végül arra jutottam: ha már szenvedéllyé vált a jó és rossz mondatok gyűjtögetése, a tájékozódás mikéntjéről tájékoztatom e rovat olvasóit. Talán veszik a „lapot”. Az iménti szót azért tettem idézőjelbe, mert a fél életemet papírra nyomtatott lapok szerkesztőségében töltöttem. Aligha véletlen, hogy egy csomó újságra fizettem elő.

 

Igen ám, de a többségük nem fért a lépcsőházi postaládába. Ezért béreltem fiókot a legközelebbi postahivatalban, oda érkeztek a megyei napilapok. Többe került az utaztatásuk, mint az előfizetésük, ráadásul egynapos késéssel jöttek. Mégis vállaltam a tetemes költséget, mert mindig akadt fővárosi szerkesztőség, amely igényt tartott a lefülelt mondatokra. Az idézetekért kapott honoráriumot pedig a lapok előfizetésére költöttem. A befektetés úgy kamatozott, hogy aztán ezekből a mondatokból jelent meg néhány könyvem, szám szerint kilenc (hat kötve és három digitálisan). Ez már tiszta haszon volt, szakmailag és anyagilag is.

 

A kétezres évek elején kezdődött a sajtó digitalizációja. Változatlanul gyűjtöm a mondatokat, és most is akad szerkesztőség, amely helyet ad a heti összeállításnak. Csakhogy a hagyományos sajtóban gyökeret vert magamfajta újságíró tájékozódási szokásai lassanként megváltoztak. Először a postafiókról mondtam le, és immár a legtöbb megyei újság online változatát olvasom. A lépcsőházi postaládába „csak” két országos és öt megyei napilapot dob be a kézbesítő. Csütörtökönként megveszem a szokásos négy hetilapot, és hetenként kétszer-háromszor beülök a közelben lévő könyvtárba is, hogy átnézzem a folyóiratokat és a német nyelvű újságokat. De leginkább a számítógép képernyőjéről tájékozódom.

 

A/4-es lapra írom fel a kiválasztott mondatok lelőhelyét. Az utóbbi években azt vettem észre, hogy a mezőny három harmadra osztható. Egyharmadnyi idézet került ki a papírra nyomtatott újságokból, a második harmadot a rádiók és televíziók adták, a harmadikat a digitális sajtó. Néhány perce megnéztem a búcsúzó esztendő termését.Kiderült, hogy kétszáznál valamivel több médiumból szemelgettem, és a fele digitális forrásból való idézet volt. A maradékon pedig fele-fele arányban osztoztak a rádiók-tévék és a kézbe fogható, lapozható, szagolható, aláhúzható sorokkal kecsegtető újságok. Hm.          

komment
süti beállítások módosítása