Médianapló

Médianapló - Tanulópénz

2013. október 05. 11:20 - Zöldi László

A tanácskozás kávészünetében letanárurazott egy jól öltözött férfi. Kiderült, hogy valaha tanítottam. A legutóbbi negyedszázadban gyakran volt részem hasonló leszólításokban. Négy- és ötezer között van azoknak a száma, akiket tanítottam, nem csoda, hogy nehéz megjegyezni a vezeték- vagy a keresztnevüket, esetleg mind a kettőt.

 

Ő a kétezres évek legelején hallgatott az MTV Akadémián. Az első Orbán-kormány idején a köztévé vezetése kiválasztott vagy kéttucatnyi fiatalembert, és menedzser-utánpótlást látott az ösztöndíjasokban. A média történetét adtam elő nekik, közülük kettő neve ragadt meg bennem. Egy Ámon nevezetű fiúé, azt hiszem, Zoltáné; nemrégiben olvastam róla, hogy második ember valamelyik médiaszervnél. Karriert csinált tehát, holott akár kitűnő újságíró is lehetett volna. Ez a most felismert kolléga pedig a másik. A keresztnevére nem emlékszem, a vezetékneve azonban Kuth…, hm, az biztos, hogy th-vel írta, de nem tudom, hogy i-vel vagy y-nal. Már nincs a Magyar Televíziónál, de maradt a közszolgálatban - a Magyar Távirati Iroda angol szekciójánál.

 

Vége a kávészünetnek, és miközben ismét hallgatom az előadásokat, beugrik, hogy annak idején milyen nehezen álltam kötélnek. Híre ment ugyanis, hogy a közszolgálati tévé állami költségvetéséből nem szívesen fizetnek az elvégzett munkáért. Végül azzal győzött meg az illetékes, hogy az akadémiát nem is ők működtetik, hanem a Pázmány Egyetem, amelyről mégse feltételezhető, hogy becsapja a médiatanárokat. A szervezők az első félévi honoráriumot át is utalták, a másodikkal azonban adósak maradtak. Ezért szálltam ki egy év múltán, bár sajnáltam otthagyni az értelmes és érdeklődő diákokat.

 

Nem pereltem az elsinkófált munkabérért. Úgy voltam vele, hogy előbb-utóbb meg kell fizetni a tanulópénzt - ezután legalább óvatosabb leszek. Azon eltűnődtem azért, hogy nem vállalnék vezető beosztást olyan szervezetben, amelyhez annak tudatában csábítom a szakembereket, hogy elvégzett munkájukat nem tudom (vagy nem akarom) kifizetni. A véletlen találkozás nyomán feltolult emlék pedig előbányászott a tudatküszöb alól egy teljes nevet. Ő cserkészte be az MTV Akadémia tanárait, Nyomárkay Viktornak hívják, ipszilonnal. Ha közintézményben még felelős beosztást lát el, ezzel a néhány sorral nem árt óvatosságra inteni a vele kapcsolatba kerülő tanítványaimat.    

komment
süti beállítások módosítása