Médianapló

Médianapló - Az idézés erkölcse

2013. június 21. 11:23 - Zöldi László

Tegnap este az ATV-n is szóba került Horn Gyula. Az Egyenes beszéd műsorvezetője váltott róla szót Földes György történésszel. Az interjúnak volt egy mozzanata, amelyről érdemes eltűnődni. Kálmán Olga a felkonferálásban idézett egy mondatot a néhai miniszterelnöktől, így hangzott: „Olyan Magyarországot kell teremteni, ahol nemcsak megszületni és meghalni lehet, hanem élni is érdemes.” Ismerős gondolat, mintha olvastam volna már valahol.

 

A számítógép képernyőjétől jobbra tartom a Lefülelt mondatok című kötetet, és a 83. oldal alján meg is leltem az idézetet. Kiderült, hogy eredetileg a Kelet-Magyarország 2003. március 29-i számában jelent meg. Két eset lehetséges. Az egyik, hogy az ATV ráérő munkatársa kikérte a nyíregyházi újság évfolyamait, és néhány órányi lapozgatás után észrevette a figyelemre méltó megnyilatkozást. Gratulálnék neki, a szénaboglyában megtalálta a tűt. A második eset, hogy megvette a könyvemet, amely 2006 őszén látott napvilágot. Ez jól esne, bár volna még egy harmadik eshetőség is. Horn Gyula halálhíre után egy órával jelent meg idézetcsokor az FN24.hu portálon, amelyet tőlem rendelt meg a szerkesztőség. Ebben szerepelt az említett mondat, csak éppen a hibámból nem pontosan úgy, ahogy a Kelet-Magyarországban olvastam.

 

A legéletszerűbb tehát a második változat, amely viszont azt sejteti, hogy a televízió egyik munkatársa szellemi lopást követett el. Nem perelek, persze. Volna ugyan rá okom, a vád mégis ingadozó lábakon állna. Idestova két évtizede gyűjtöm a mondatokat, és munkám hasonlít a régészéhez. Ecsetjével kikotorja a földet az értékesnek látszó lelet hajlataiból, majd szétválogatja a lényeges és a lényegtelen darabokat. Annyi lesz a jutalma, hogy a majdani kiállításon a szépen összeállított lelet mellé (vagy a katalógusba) írják a nevét. Igen ám, de ami a régészetben évszázadok alatt kristályosodott szokásjoggá, azzal a mi szakmánkban még adós a szerzői jog. Elvégre nem én találtam ki a mondatot, csupán megtaláltam. Ráadásul belátom, hogy nehézkes lett volna a felkonferálásban megemlíteni a forrást.

 

A műsorvezető helyében én se részleteztem volna a körülményeket, a sugárzás előtt azonban felhívtam volna a közös szakmánkban eléggé ismert dokumentátort, és bejelentettem volna neki, hogy a könyvéből felhasználom a Horn Gyulára jellemző mondatot. Nem így történt, de még most is erkölcsös volna, ha legalább utólag csörögne a telefon.        

3 komment
süti beállítások módosítása