Médianapló

Médianapló - Szakállas témák

2014. július 04. 09:55 - Zöldi László

A reklámadóról zajló vita hullámai az RTL Klub falait nyaldossák. Sokan ironizálnak a legnézettebb kereskedelmi tévé hirtelen jött bátorságán. Azon, hogy végre igazi híradót sugároz. Hogy Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és a miniszterelnöki papa meggazdagodásáról, Rogán Antal naponként táguló lakásáról és Lázár János drága utazásairól ad hírt - szakállas témákról, lerágott csontokról. Azért érdemes megyei napilapokat olvasni, mert olyan véleményekkel is találkozhatni bennük, amelyek új színben tüntetik föl a régi történeteket.

A Dunántúli Naplóban vettem észre Polyák Gábor interjúját. A kitűnő médiajogászt éppen tíz éve ismertem meg Pécsett, ahol tanársegédeskedett az egyetemen. Azóta docenssé lépett elő, és kis híján az Országos Rádió és Televízió Testület (a régi médiahatóság) elnöke lett. A második Orbán-kormány hivatalba lépése után megalapította a Mérték Médiaelemző Műhelyt, néhány napja pedig ezt nyilatkozta a pécsi újságban: „Az emberek hetven százaléka most, az RTL híradójának megváltozása után hallotta először Felcsút polgármestere, Mészáros Lőrinc nevét.”

Egy felmérésre hivatkozott, amelyet nem sikerült ugyan megtalálnom a világhálón, de Polyák Gábor elég komoly ember ahhoz, hogy ne traktáljon bennünket hamis állításokkal. Miközben tehát van némi igazuk az RTL Klub híradóján ironizálóknak, végig kéne gondolnunk azt az ellentmondást, hogy ami a kevés emberhez szóló ellenzéki médiumokban szakállas téma, lerágott csont, az nem hat-e újdonságként a legnézettebb kereskedelmi televízió milliós törzsközönségére.

Március közepén Budapesttől kétszáz kilométerre időztem, egy kisvárosi panzióban. Este bekapcsoltam a tévékészüléket, és nem jött be az ATV. Bejött viszont a kormányzati szócsőként funkcionáló MTV, a vezető kormánypárt egyik gazdasági háttér-emberéhez közel álló tv2 és a politikától távolságot tartó RTL Klub. (Ugyanezt írhatnám le a rádiókról és az újságokról is.) Akkor értettem meg, hogy az információs vákuumban nem juthatnak el az ellenzék üzenetei a vidéki Magyarországon élőkhöz, akik mégiscsak a választópolgárok többségét alkotják.

A baloldali ellenzék vereségei után a harmadik Orbán-kormány keresztülhajszolta a parlamenten a reklámadót. Ennek legnagyobb vesztese az RTL Klub lesz, amelynek nézői kezdenek rácsodálkozni a választási győztesek eddig ismeretlen ügyeire.         

178 komment
süti beállítások módosítása