Médianapló

Médianapló - Van-e mértéke a nyilvánosságban élvezett túlsúlynak?

2020. június 26. 10:17 - Zöldi László

A tegnap mondatát Gulyás Gergely ejtette ki a száján. A miniszterelnökséget vezető miniszter az Index körüli válságot intézte el azzal, hogy „Nyugat-Európában hasonlóan sokszínű tájékozódási lehetőség nincs, mint nálunk.” Nyögvenyelős mondat, nincs rajta mit mosolyogni, bár mulatságos. Akkor hangzott el, amikor az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy a média sokszínűségét nem sértette a kormányzat által létrehozott nonprofit cég, a KESMA. Azt már én fűzöm hozzá, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány csaknem félezer szerkesztőségből alakított hálózatot, és letarolta a nyilvánosságot.

A tarolás mértékéről e rovatban sokat vitatkoztam baloldali és liberális véleményformálókkal. Kezdem föladni az értelmezési harcot, mert aki például 97 százaléknyira saccolta a kormányzati túlsúlyt, azt nehéz meggyőzni arról, hogy ne légből kapott számokkal kölcsönözzön nyomatékot az elkeseredésének. Szerencsére segítségemre sietett Weisz György, akinek karikatúráját az Újnépszabadság.com-on vettem észre. A játszótéri libikóka egyik ülőkéje a levegőben van, rajta pedig néhány ellenzéki újság címoldala ismerhető fel. A másik ülőkét földig nyomja a súly, mert töméntelen újság halmozódott fel rajta. A rajz láttatja a lényeget, bár a túlsúly mértékét nem is olyan könnyű megállapítani.

Egyetlen fölmérést ismerünk, amellyel a kormánypárti politikusok és publicisták szoktak példálózni. A Médianéző Kft a hozzáférés szempontjából értékelte a nyilvánosság fórumait, és úgy találta, hogy a tévéknél 54:46 százaléknyi arány alakult ki az ellenzék javára, a rádióknál pedig 53:47. Vagyis nagyjából fele-fele. A kormányhoz közel álló cég szerint az online sajtóban az ellenzék felé billen a mérleg nyelve 71:29 arányban. S ha már a karikaturista újságokkal érzékeltette a túlsúly mértékét, a hagyományos sajtóban a Médianéző Kft 28:72 százalékban hozta ki az ellenzék hátrányát a kormánnyal szemben.

Van azonban egy másik értékelés is, amelyet a Mérték Médiaelemző Műhely készített el. Közgazdász munkatársa, Urbán Ágnes tegnap este a Klubrádióban elmondta, hogy az árbevételek alapján vizsgálódtak, és a kormánypárti üzenetek körülbelül 80 százalékkal vannak jelen a hírek piacán. A 2017-es felmérésben 78 százalék olvasható ugyan, de a kerekítés mit sem változtat a lényegen. Ha az ellenzéki véleményformálók minden áron számmal akarják jelezni a médiapiac eltorzítását, akkor ez a fránya 80 elég hitelesen mutatja a kormányzati túlsúlyt.