Médianapló

Médianapló - Szomorú maszkabál a XXI. században

2020. április 04. 10:36 - Zöldi László

Korunk jelképe a szájmaszk. Ha egyáltalán látunk embert az utcán, minden második arcából csupán a szeme látszik. Az orrot is eltakaró maszkok színei változatosak. Falusi varrónők és kényszerűségből tevékenységi formát változtatott kisiparosok ízlését tükrözik.

Koronavírus-járvány idején az álarc létjogosultságát leginkább a tatabányai Szent Borbála Kórház főigazgatója világította meg. Dr. Lőke János szerint „Az én maszkom téged, a te maszkod engem véd.” (Kemma.hu, 2020.03.27.) Szakmai irányt is szabott az önkéntes „bedolgozóknak”, mert gondoskodott a megfelelő anyagról, és az egyik munkatársát bízta meg azzal, hogy hangolja össze a népi maszkvarrók áldozatos munkáját. Nem volt ez mindig így, az álarc előtörténete néhány évezredre nyúlik vissza.

A maszk rokon értelmű szavai az álca, a kendőzés, a kozmetikai pakolás, a smink. A belőle származó maszkírozás pedig azt jelenti, hogy alakítanak, álcáznak, ellepleznek, elrejtenek. A természeti népek azért helyeztek maszkot a halottak arcára, nehogy azok visszaszökjenek az élők közé. Az álcázás kelléke az egyéb rituálékon is megjelent. A mohácsi sokácok például busójáráskor azért öltik fel a riasztó maszkokat, hogy elűzzék azt a fránya telet. A színészek az alakoskodás eszközének tekintik: általa lépnek ki önmagukból, és vastagítják meg a játszott figura jellemvonásait.

Olvastam a szállóige német szakirodalmában, hogy van egy mondás, miszerint „Den Tasso spielen manche Schauspieler in der Maske des jungen Goethe.” Vagyis az önként vállalt bezártságában alkotó zseni felemás helyzetét úgy aktualizálta a rendező, hogy a szerző közismert arcképét festette a főszereplő maszkjára. De hogy ne menjünk olyan messzire az irodalomban, Jókai Mór Fatia Negrája (Fekete Arca) a Szegény gazdagok című regényből a környék földesuraként garázdálkodott álarcban. S mert a filmváltozatot Bán Frigyes 1959-ben meg is rendezte, a leghatásosabb jelenetben Benkő Gyula izzadt arca tűnt fel a lerántott maszk mögött.

Innen már csak egy lépés az amerikai filmekből néhány bankrabló, akik arcuk elé helyezték a közismert államelnököket ábrázoló maszkokat. Nálunk ezekben a napokban a közösségi média teremtette meg a vírus elleni védekezés kesernyés humorát. Egyik tanítványom a szegedi egyetemről, a kellemes hangú és kitűnő rádiós újságíróvá érett Kárpáti Iván tegnap eltűnődött a maszk legújabb jelentésváltozásán. A Facebook üzenőfalára tette föl a millió forintos kérdést: „Be lehet menni bankba maszkban?”