Médianapló

Médianapló - Mivel magyarázható a megyei lapok példányszám-csökkenése?

2019. május 18. 10:50 - Zöldi László

Pauska Zsolt a nyilvánosság befolyásos személyisége. A központosított megyei sajtó tartalomfejlesztéséért felel, korábban hasonló tevékenységet folytatott a Springer-lapoknál is. Kilenc megyei napilap az ő irányításával indította be az online kiadását, ezzel megelőzte az országosokat. Húsz éve ugyanis az országos napilapoknak nem állt érdekükben kitörni a terjesztési kereteik közül. Példányszám-csökkenésben fizették meg a késedelem árát, e fogyatkozás most a vita tárgya.

A HVG szerint a 18 megyei napilap „rémes” adatokat produkált a legutóbbi negyedévben. Pauska kolléga kormánypárti felületeken közölte a cáfolatot. Úgy vélte, hogy a papír alapú sajtó példányszám-csökkenése nemzetközi trend, majd kifejtette, hogy 2006 és 2016 között a Népszabadságé 146648-ról 37134-re esett vissza, az általa is szerkesztett Dunántúli Naplóé viszont 47.525-ről 20498 példányra. Az egyik vesztesége tehát 75, a másiké pedig 43 százaléknyi. S mert a Népszabadság megszűnt, a gondolatmenet folytatására a 168 Órát választotta ki, amely a ’19-es példányszámának az 1,4-szeresét adta el 2016-ban. A szorzó a Mediaworkshoz került megyei sajtónál 1,28-szeres.

Ebből következtetett arra, hogy a csökkenés „jóval alacsonyabb, mint a magyar balliberális oldalon tapasztalható esés”. Jó helyen kapiskál, szerintem azonban az országos terjesztésű „balliberális” lapok visszaesése más okkal magyarázható. Állapotuk a politikai tömbösödés, vagyis világnézetüket a másik oldal olvasói nem fogadják el, ezért szinte kizárólag azok kísérik figyelemmel, akiknek írják. Inkább a szintén országos terjesztésű kormánypárti lapokkal kéne összehasonlítani őket, amelyek ugyancsak tömbösödtek politikailag, és a másik oldalon lévők szintén alig olvassák. Ha a Magyar Idők/Magyar Nemzet hitelesíttetné a példányszámát, akkor a visszaesése alighanem nagyobb volna a 168 Óráénál.

„Szerencsére” a megyei lapokat Pauska Zsolték egyelőre meghagyták a családi sajtó keretei között. A kormánypártoké a második oldal és a politikai hirdetés, de például a központból küldött publicisztika (politikailag elkötelezett vezércikk) 2018. április 9-én, az országgyűlési választás másnapján úgy eltűnt, mintha sosem lett volna. Ameddig a Mediaworks-menedzserek vigyáznak arra, hogy a megyei sajtó ne billenjen át a politikailag tömbösödött kategóriába, elviselhető lesz a nemzetközi trendeknek megfelelő példányszám-csökkenése.     

36 komment
süti beállítások módosítása