Médianapló

Médianapló - Mennyit ér a Népszava?

2018. december 03. 10:34 - Zöldi László

A legutóbbi napokban kétszer is tűnődtem a Népszava körüli mozgásokról. Több olvasó szóvá tette, hogy a patinás napilapnak nemcsak kiadásai vannak, hanem bevételei is. Leginkább az állami hirdetésekre utaltak, amelyek szerintük mérséklik a szerkesztőség valóságfeltáró tevékenységét. Nos, lassanként minden kiderül.

Néhány napja még csak az áremelést jelentette be a kiadóhivatal, ezt azonban nem részletezte. Aztán jött a december, és az első, hétvégi melléklettel ellátott szám tegnapelőtt, szombaton hírül adta, hogy ezután 330 forintba kerül. Ma pedig napvilágot látott az első hétköznapi szám is, amely 310-et kóstál. Két éve még 230 forint volt a Népszava utcai ára. Akkor, szintén sajnálkozva 270-re emelték, szombatonként 290-re. Ami tehát nem is olyan nagyon régen csak 230 forint volt, az most 310, ami pedig 270, az most 330 forint. A hajdani árhoz képest a hétköznapi esetben harmadrésznyi az emelés, a hétvégiben ötödrésznyi.

Nem vonom kétségbe az áremelés létjogosultságát, csupán töprengek arról, vajon nem lesz-é lélektani határ az a fránya háromszáz forint. Mint például a vizitdíjas népszavazásnál, amidőn a Gyurcsány-kormány szempontjából végzetesnek bizonyult. Ami pedig az állami hirdetéseket illeti, megnéztem a legutóbbi két hét termését. Nemcsak azokat tekintem állami reklámnak, amelyeket a kormányzat a magáénak ismer el (például a Nemzeti konzultáció egy-egy kérdését). A Szerencsejáték Zrt és a Magyar Villamos Művek Zrt hirdetéseit is, elvégre az állami vállalatok reklámpolitikáját az úgynevezett propagandaminisztériumban hagyják jóvá.

A tizenkét lapszámban negyven újságoldalnyi (kolumnányi) államhoz köthető hirdetés látott napvilágot. Mindez két hét alatt körülbelül negyvenmillió forintnyi bevételt sejtet. Ennél tovább nem is mennék a számolgatásban, mert inkább csak olvasói benyomásaim vannak a Népszava valóságfeltáró tevékenységéről. Annyit azért megkockáztatnék, hogy két év alatt a Népszabadság szerkesztőségéből érkezett gazdasági újságírók felkészültségéből és bátorságából többre is telt volna.

A HVG néhány hónapja megjelent cikke szerint az immár egyetlen ellenzéki napilap hirdetési bevételeinek 56 százaléka közvetlenül vagy közvetve az államtól származott. Ha élne még kereskedő apám, azt tanácsolta volna a Népszava tulajdonosának, hogy a standon csak 295 forintot kérjen a patinás napilap hétvégi számáért. A vásárlók úgyse kérik vissza az öt forintot, az újságos pedig a lapot nem dugja a hátsó sorba.

3 komment
süti beállítások módosítása