Médianapló

Médianapló - Fogalmak fogságában

2016. június 28. 10:03 - Zöldi László

Ma délután lesz hetvenkét órája, hogy a kongresszusi küldöttek leváltották Tóbiás Józsefet és Botka Lászlót. Minden csoda három napig tart, és ha az új szocialista vezetők holnaptól is számot tartanak az érdeklődésre, kezdeniük kéne valamit a kommunikációval. Molnár Gyula tegnap, az ATV stúdiójában összefoglalta mindazt, amit elnökjelöltként itt-ott már elmondott.

Szerinte amatőr megoldásnak bizonyult, hogy a szocialista politikusok kitaláltak valamit, azt meg is fogalmazták, majd ki is fejtették a nyilvánosság előtt. Ezért ő kiszervezi a kommunikációt, szakemberek, profik kezébe adja. Mindegyik MSZP-elnök így kezdte, aztán rájött, hogy ez nem megy. Ha az új elnöknek lesz ereje a változtatásra, megemelem előtte a kalapom. De miért nem ment? Azért, mert a kibeszélő, széthúzó szocialista politikusok abban hasonlítanak egymásra, hogy nem veszik komolyan a kommunikációt.

Ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy úgy rázzák le magukról egy baloldali Habony vagy Finkelstein „utasításait”, mint kutya a vizet. Szavahihető szakembertől hallottam, hogy fölkérték, tartson kommunikációs tréninget az elnökségi tagoknak. A tizenöt tagú testületből négyen érkeztek meg. Tizenegyen fölöslegesnek vélték tehát a nyilvánosságban bekövetkezett változások megismerését, az újságírók kiismerését. Azóta elveszítettek egy országgyűlési, egy uniós és egy önkormányzati választást, és jelenleg is vesztésre állnak.

Ha az új vezetők változtatni akarnak az MSZP helyzetén és megítélésén, egy változtatást azonnal be kellene vezetniük. El kéne feledkezniük a fogalmi fogalmazásról. Rendben van, hogy az új választmányi elnök, a történész Hiller István szakbizottságokban dolgoztatná ki a stratégiát. Az is magától értetődő, hogy a szakemberek fogalmakkal dolgoznak, ezeket azonban át kell tenni olyan mondatokba, amelyekben igei állítmány tűnik fel. A meggyőzendők többsége ugyanis nem fogalmi gondolkodású értelmiségi, és ahhoz, hogy eltöprengjen az MSZP érvein, tőmondatokra van szüksége, amelyek szíven találják, ráadásul az igei állítmány mozgósítja a cselekvésre.

Tessék megnézni a Fidesz-kommunikációt! Azon kívül, hogy az érzelmekre hat, azért is eredményes, mert a kormánypárti politikusok előtti szövegtartó állvány homlokzatán velős mondatok olvashatóak. Egyikből sem hiányzik az igei állítmány. A hamis tartalmat nem szabad, a hatékony formát érdemes eltanulni. Ha már maguktól nem jöttek rá a szocialista politikusok, miként kéne a nép nyelvén beszélni.                 

4 komment
süti beállítások módosítása