Ma reggel kezdődött az új tanév. Ebből az alkalomból fejtette ki Kunhalmi Ágnes az egyik tévéműsorban: pártja támogatja ama kormányzati javaslatot, hogy meg kéne toldani egy évvel az általános iskolát. Van azonban egy feltétele. A plusz esztendőt ne az elejéhez, hanem a végéhez csapják hozzá, a felső tagozatosoknak ugyanis nagyobb szükségük volna rá. A műsorvezető csodálkozó kérdésére elmondta, hogy az MSZP azért támaszt feltételt, mert amikor a diákok kikerülnek az általános iskolából, sokan nem értik azt, amit olvasnak. Ez a funkcionális analfabetizmus, amely még a felsőoktatásban is érzékelhető.
Ez igaz. Nem egyszer vizsgáztattam olyan főiskolást, egyetemistát, aki szövegértési gondokkal küszködött. Mégis az a benyomásom, hogy az alsó tagozatos plusz év mellett szintén szólnak érvek. Elvégre akkor kell a gyerekeket megtanítani az olvasásra, amikor a betűk szavakká, a szavak pedig mondatokká állnak össze az elméjükben. Igen ám, de a nemzetközi felmérések arról tanúskodnak, hogy az első négy osztályban a magyar gyerekek még tartják a lépést. A felső tagozatban történik valami, akkor esnek vissza gyerekeink az európai mezőny végére. Két markáns állásponttal van tehát dolgunk. A szocialista okfejtés hitelét csökkenti, hogy olyan politikus adta közre, akiről az a hír kelt szárnyra, hogy megint nem sikerült a középfokú nyelvvizsgája. A szóbelin már átment, de az írásbelije nem jött össze, ezért továbbra sem kaphatja meg a diplomáját.
Nem tartozom azok közé, akik szerint csak az élhet meg a politikából, aki diplomára tett szert. Kunhalmi Ágnest se tiltanám el attól, hogy hivatásszerűen foglalkozzék közös ügyeinkkel. Ha már fővárosi tagtársai megválasztották a legnépesebb szocialista szervezet vezetőjének, nem vélem hiteltelennek a megnyilatkozásait, amennyiben a műsorvezetők budapesti pártelnökként mutatják be. De ha az angol nyelv ilyen elemi erővel áll ellent neki, az ő helyében óvakodnék attól, hogy diploma nélkül nyilvánítsak véleményt oktatáspolitikai kérdésekről.
Azt hiszem, a kétféle helyzet közti különbségtétel intelligencia kérdése is. Ha az említett politikus nem képes e distinkcióra, akkor a pártjának kéne arra kérnie, hogy amíg nem sikerül az a fránya írásbeli, fogja vissza magát oktatáspolitikusként. Máskülönben félő, hogy azok sem adnak hitelt az MSZP nevében megfogalmazott érvelésnek, akik amúgy látnának benne fantáziát.