Médianapló

Médianapló - Miért távolodik Orbán Simicska médiájától?

2015. január 16. 10:30 - Zöldi László

Azt már megerősítették a résztvevők, hogy Orbán Viktor találkozott a kormánypárti média vezetőivel. Arról még nincsenek ismereteink, hogy pontosan mi hangzott el a múlt heti összejövetelen, amely eldöntheti a nem piaci alapon működő médiumok sorsát. A lényeg aligha változik: a kormányfő mintha el akarná zárni a pénzcsapot, és az állami támogatást átpasszolná az újjászervezés előtt álló közmédiának. A fejleményekből hamarosan választ kapunk a sokunkban ágaskodó kérdésre, bár hiteles felelet nélkül is kockázatosnak rémlik a miniszterelnöknek tulajdonított elképzelés.

A közszolgálati médiumok állami kistafírozása az idén meghaladja a nyolcvanmilliárd forintot, és az állami cégek hirdetéseit összehangoló új szervezet is évi ötvenmilliárdot oszthat szét. Százharmincszor ezermillió forintból már áthangolható a közvélemény, különösen akkor, ha a kormányzat kiszorítja a legolcsóbb műsorcsomagokból a piaci alapon működő médiumokat. (Közéjük ezennel besorolom az állami apanázstól elesőket is.) Hatalmas kockázattal jár, hogy a legújabb ötlet éppen a Fidesz egyik leghatékonyabb találmányát veszélyezteti - ettől persze még lehet eredményes.

Orbán Viktor ama politikusok közé tartozik, akik levonják a tanulságot, legföljebb nem köti a nyilvánosság orrára. Első kormányzása idején beérte a közszolgálati médiumok támogatásával, amidőn azonban 2002-ben váratlanul vereséget szenvedett, az „állami” médiát megörökölték tőle a győztesek. Akik nagyjából hasonló célra használták a közszolgálati médiumokat, és kormányzásuk alatt ugyanazt a hibát követték el: leginkább Gyurcsány Ferenc országlása idején sorvasztották el az állami támogatásból éldegélő szerkesztőségeket. Nem véletlen, hogy a 2010-es választási vereség után szinte médiafelület nélkül maradtak.

Az ellenzékbe szorult Orbán találmánya az volt, hogy 2002 és 2010 között Simicska Lajos segítségével olyan médiabirodalmat alakított ki, amelynek révén sikerült visszaszereznie a hatalmat. Most ettől a módszertől távolodna el, kitéve magát és környezetét a kockázatnak, hogy nemcsak a megsarcolt kereskedelmi médiumok fordulnak ellene, hanem a Simicskához húzó cégek is kritikával illethetik. Ha 2018-ban nyer, az alaposan kistafírozott közmédia segítségével nagyot nyerhet. Ha viszont veszít, akkor ellenzékből kezdheti elölről a nyilvánosságépítést.

13 komment
süti beállítások módosítása