Médianapló

Médianapló - Ungár Péter mit akar a portáljával?

2021. szeptember 04. 10:42 - Zöldi László

A hazai nyilvánosságban majd’ minden botrány három napig tart, az Azonnali.hu körüli purparlé most harmadik napos. A tulajdonosok ugyanis kirúgták az alapító főszerkesztőt. A társ-főszerkesztőt egyelőre nem távolíthatják el, mert nemrégiben szült, és védettséget élvez. A megbízott főszerkesztő a 90 százalékos tulajdonos másik portáljától érkezett, és a megbízatását ideiglenesnek tekinti. Mellesleg a két tulajdonos közül a 10 százalékos ugyancsak Azonnali-alapító, a két főszerkesztővel együtt az Origóból vált ki.

A 90 százalékos befektető pedig előválasztási csatára készül, Szombathelyen ő szeretne lenni az ellenzék közös képviselőjelöltje. Annyit azért elárult, hogy a botrány úgy kellett neki, mint üveges tótnak a hanyatt esés. Vajon a mondandóját mennyire vehetjük komolyan? Ungár Péter nyilvánosság-felfogásával nem először foglalkozom a Médianaplóban. 2018. június 24-én például följegyeztem az egyik mondatát: „Az lenne jó, ha minden pártnak lenne lapja.” Ezt fűztem akkor hozzá: „Ez nem arra utal, hogy ő vagy/és pártja, az LMP békén akarná hagyni a frissiben felvásárolt portál szellemi függetlenségét. Inkább arra, hogy a Lehet Más a Politika pártsajtóban gondolkodik, máskülönben egyik politikusa nem vett volna újságot. Ennél tovább most nem mennék, előbb-utóbb úgyis megtapasztaljuk a kijelentés igazságtartalmát.”

Azért éltem a gyanúperrel, mert fél évszázados szerkesztői pályafutásom alatt megtanultam, ha egy pártember pénzt ad a szerkesztőségnek, akkor tartalmilag benyújtja a számlát. Ez most következett be. A jelek arra utalnak, hogy az alapító-főszerkesztők ellenálltak. Vagy legalábbis nem vették volna jó néven a kampány üzemmódot. Azon se lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a megbízott főszerkesztő is azért tekinti ideiglenesnek a mandátumát, mert nem biztos abban, hogy fenntarthatja az Azonnali.hu szellemi függetlenségét. Lehetséges persze, hogy más okok is közrejátszottak a most kirobbantott válságban.

Ha jól értem a helyzetet, a volt főszerkesztő és a munkajogi védettségben lévő másik főnök egyaránt külföldön él. Ez az online világban nem föltétlenül kizáró ok, mégis az a benyomásom, hogy egy szerkesztőségben szükség volna az érintéssel, például kézfogással együtt járó érintkezésre. Különösen akkor, ha a 90 százalékos tulajdonos ellenzéki előválasztásra készül. Az új főszerkesztő megbízatása azért látszik szerencsésebbnek, mert „csak” 140 kilométernyire lakik a redakciótól.

 

Tíz mondat az Azonnali-botrányhoz

 

Ha úgy hozza a sors, Ungár Péter a Völkischer Beobachternek, a Der Stürmernek, a Virradatnak vagy a Komszomolszkaja Pravdának is lett volna a társtulajdonosa? (Gábor György vallástörténész, Facebook.com, 2017. június 20.)

Semmilyen más hang nincs vidéken, csak a Fidesz. Online nincs, print nincs, semmi sincs. (Ungár Péter LMP-politikus, Index.hu, 2018. június 11.)

Az lenne jó, ha minden pártnak lenne lapja. (Ungár Péter LMP-politikus, Index.hu, 2018. június 11.)

A vidéki sajtó eszköz és nem cél, de szerintem a legfontosabb eszköz. (Ungár Péter LMP-politikus, 9970.hu, 2018. július 30.)

/A Magyar Nemzetről/ Azt én sem gondoltam, hogy fenn tudok tartani egy mindennap megjelenő nyomtatott lapot, de azt elhittem, hogy online formában tovább tud működni. (Ungár Péter üzletember, Népszava, 2018. szeptember 4.)

Egy újság ne is legyen ellenzéki, csak ne legyen kormánypárti! (Ungár Péter 90 %-os Azonnali-tulajdonos, ATV, 2020. július 24.)

Nyilván nem egyedül döntöttem. (Gerényi Gábor 10%-os Azonnali-tulajdonos a főszerkesztő leváltásáról, Index.hu, 2021. szeptember 2.)

Egy ideje már szó volt vezetőcseréről. (Ungár Péter 90%-os Azonnali-tulajdonos, 444.café, 2021. szeptember 2.)

Nem vagyok hajlandó még minimális forgalmat sem generálni egy olyan portálnak, aminek a tulajdonosai mondvacsinált indokokkal kirúgják a főszerkesztőt. (Varsányi Bence újságíró, Azonnali.hu, 2021. szeptember 3.)

Kértem az Azonnali munkatársaitól, hogy a szerkesztőség eddigi függetlenségét megőrizve csinálják tovább azt, amit eddig csináltak, ideiglenesen az én vezetésemmel. (Pintér Bence megbízott főszerkesztő, Azonnali.hu, 2021. szeptember 3.)

komment
süti beállítások módosítása