Médianapló

Médianapló - A falvak népe miért hisz a kormánynak?

2021. február 24. 09:46 - Zöldi László

Sajó Dávid a fiatal újságíró-nemzedék egyik tehetséges tagja. Még gimnazistaként jelentkezett egy könnyű pénzzel járó tévévetélkedőbe. Féltékenységi jelenetben kellett eljátszania a harmadikat, a betolakodót. A 20 perces „munkáért” kapott 12500 forintot, ezt azóta is röstelli. Amit most csinált, arra viszont akár büszke is lehet.

Az úgynevezett technagyokkal világszerte az a baj, hogy az igazi sajtótól elszívják a hirdetési bevételt. Kanadában, az Egyesült Államokban meg akarják őket rendszabályozni, Ausztráliában már törvényt is hoztak a piactorzító hatásuk ellen. Az Európai Unió is tervezi, hogy összedob majd valamit, az országgyűlési választásra készülő magyar kormánynak azonban sürgős a Google, a YouTube és különösen a Facebook visszafogása, máskülönben ráfázhat jövő áprilisban. Minderről Sajó Dávid alapos áttekintést készített, elemzése tegnap látott napvilágot a Telex.hu digitális felületén. A legjobb értékelés, amelyet eddig magyar nyelven olvastam.

Csakhogy a fiatal kollégát is utolérte a pályakezdők betegsége. Mire a bennünket leginkább érdeklő témához ért - hogy miként érint minket a másik piactorzító, a magyar kormány médiapolitikája -, kifutott a terjedelemből. (Vagy a következő áttekintésre tartalékolja az ismereteit.) Ama gondolatmenete például problematikus, amelyet így fogalmazott meg: „Magyarországon a KESMA gyakorlatilag bekebelezte a vidéki sajtót, hogy helyi hírek helyett mindenhol ugyanaz és ugyanúgy jelenik meg, ahogy azt megkapják a központból.” Ez nem így van.

A kormányhoz közel álló alapítvány kétségkívül bekebelezte a megyei sajtót, sőt az is igaz, hogy a vidéki napilapokban feltűnően sok a fővárosi központból küldött cikk. Ezek azonban nem a helyi hírek helyett jelennek meg. Akik működtetik az állami média-konglomerátumot, felismerték, hogy a korábbi, túlnyomórészt külföldi tulajdonosok elhanyagolták a helyi híreket. Gazdaságossági okból megszüntették, vagy vegetálásra kényszerítették a tudósítói hálózatot, ezért a tízes évektől kezdve a kistelepüléseken élő olvasók nem nagyon találkozhattak önmagukkal.

Ezt a helyzetet változtatták meg a kesmás szakemberek. Ha el akarták érni a céljukat - azt, hogy a kormány üzenetei eljussanak a falvak népéhez -, akkor a propagandisztikus ízű cikkeket a helyi hírek ostyájába kellett csomagolniuk. Törekvésüket a 2018-as kétharmad igazolja. A kistelepüléseken élők rendszeresen olvashattak a falujukról, és közben elhitték a kormány üzeneteit is. 

   

komment
süti beállítások módosítása