Médianapló

Médianapló - Fizetett-e a kormány a KESMÁ-hoz csatlakozott médiumokért?

2020. szeptember 04. 10:40 - Zöldi László

Tamás Gáspár Miklós filozófus publicistaként van jelen a nyilvánosság fórumain. Július közepén tűnődtem róla, amidőn a Klubrádióban azt fejtegette, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz, az úgynevezett KESMÁ-hoz „600” szerkesztőség csatlakozott, és a tulajdonosok „ingyen” ajánlották föl a médiumaikat.

A számot sokallottam, mert amikor egy szakíró összeszámolta az alapítványhoz csatlakozott szerkesztőségeket, 476-ot talált. TGM vette a lapot, és immár „több mint 400 médiavállalkozásról” írt. (hvg.hu, 20.08.14.) Becsületére válik, hogy sértődés helyett csöndesen pontosított. Ráadásul figyelembe vette, hogy a KESMÁ-hoz tartozó 19 vidéki napilap a koronavírus-járványra hivatkozva megszüntette azokat a mellékleteket, amelyek családi újsággá tették. Más változások is történtek a KESMA háza táján, ezért aligha ártana, ha egy szakíró ismét összeszámolná a portfóliót, amely ma már kevesebb 476-nál, és több 400-nál. De ha esetleg megfogadja a javaslatomat, utánanézhetne a másik mozzanatnak is.

A közgazdász Bauer Tamás ezt írta közösségi üzenőfalára: „Igazán mulatságos, ahogy Schmidt Mária magánpénzből megvásárolja a nagy múltú Figyelőt, azt a fideszes szennysajtó részévé teszi, majd ingyen és bérmentve átadja a kijelölt alapítványnak.” (Facebook.com, 20.08.31.) Egy nappal később pedig Tamás Gáspár Miklós is „ingyen összekoncentrált KESMÁ-ról” értekezett. (hvg.hu, 20.09.01.) A két hetven körüli publicistától nem várható el, hogy beleássák magukat olyasmibe, ami nem tartozik a legszűkebb érdeklődési körükbe. De ha közírói munkásságuk egyik alaptétele, hogy az Orbán-kormánynak nem lehet hinni, ama bejelentést is gyanakvással kellett volna fogadniuk, miszerint magánemberek százai ellenszolgáltatás nélkül ajánlották föl médiumaikat az alapítványnak.

A két publicista korosztályi társaként már én se vállalkozom a 30 milliárd forint értékű KESMA-portfólió áttekintésére, de talán akad egy ambiciózus, fiatal újságíró, aki utánanéz a cégbírósági adatoknak. Kiindulási pontnak ajánlom a 2019 elején elhunyt Andy Vajna utolsó interjúját, amelyben elmondta, hogy akik hozzá hasonlóan „megszabadultak” a médiavállalkozásaiktól, nem föltétlenül hazafiúi buzgalmukban cselekedtek. Íme: „Én a Mediaworks-től kaptam egy ajánlatot a Lapcomra. Mivel én ezt üzleti vállalkozásnak tekintem, a felkínált összeget néztem, ami megfelelő volt ahhoz, hogy eladjam.” (Index.hu, 18.12.10.)

                   

komment
süti beállítások módosítása