Médianapló

Médianapló - A publicisztika hasznot hajt-e a tudománynak?

2020. július 18. 09:59 - Zöldi László

Az akadémikusok közül sokan nem szavaztak Freund Tamásra. A Magyar Tudományos Akadémia némi többséggel mégis megválasztott elnöke most igyekszik maga mellé állítani őket is. Ezt a célt szolgálta interjúja a Magyar Narancs legutóbbi számában. Kiderült belőle, hogy nemcsak azért tekinti kevésbé hitelesnek a társadalomtudósok tevékenységét, mert kétségkívül egzaktabb (rengeteg kísérlettel dúsított) természettudományt művel. Azért is, mert két kifejezést valószínűleg félreért.

Szerinte „Egy társadalomtudós, ha nekimegy annak, ami Magyarországon történik, a gyengébb publikációjának, vagy inkább publicisztikájának is találhat olyan folyóiratot, amely ellenséges például az éppen uralkodó gazdaságpolitika iránt.” (2020. július 16.) Mintha bizonytalan volna a publikáció, illetve a publicisztika megítélésében. A publikáció valaminek a közhírré tételét, nyilvánosságra hozását jelenti, Másodsorban azonban van olyan jelentése is, hogy tudományos mű lát napvilágot. A publicisztika közéleti kérdések elvi alapú és irodalmi igényű értelmezése. Az utóbbi jelentőségére egy példa a szerkesztői gyakorlatomból.

Mezei András költő a múlt század nyolcvanas éveiben publicisztikát írt az ÉS-be Széles Lajos Naksol nevű találmányáról. A természettudományos élet néhány képviselője vitatta „a gyógyító borbély” sarlatán tevékenységét, felfogásukat legerőteljesebben Rényi Péter, a Népszabadság főszerkesztő-helyettese képviselte. Néhány napja láttam egy tévéreklámot, amely hirdette az Irixet, a Naksol továbbfejlesztett változatát. Elismerem, hogy nem lett belőle mindent gyógyító csodaszer, ennyiben igazuk volt a berzenkedőknek. De tapasztalatból tudom azt is, hogy ha az elektromos tűzhely forró platóján felejtettem az ujjamat, a kéznél lévő Irix mindig segített.      

Egy magára adó kormányzat azért nem lehetetleníti el az éppen uralkodó gazdaságpolitikáját bíráló társadalomtudományi értelmezéseket, mert mielőtt hatalomra került volna, ellenzékben esetleg ő is ezt a másféle gazdaságpolitikát hirdette. Vagy ha van is összefüggés ellenzéki és kormányzati gazdaságfilozófiája között, válság esetén jól jöhet neki a másféle gazdaságpolitika, ha ezzel fenntarthatja a hatalmát. Az akadémiai tudományok finanszírozása szempontjából tehát óvatosabban értelmezném a publikációt és a publicisztikát. Sosem lehet tudni, hogy elvi közelítésmódjával és irodalmi igényességével a publicisztika mikor segíti ki a tudományos publikációt.