Médianapló

Médianapló - Mi rejlik az Index fejléce alatt?

2020. július 03. 11:01 - Zöldi László

A legolvasottabb hírportál körüli purparlé nem enyhül. A politikai indítékot tagadják persze a kormánypárti orgánumok. Szinte varázsütésre sugallják, hogy a régi és az új indexesek csapnak össze. Bennem azonban fölmerült, hogy az Index mostani revolverezése, szorongatása, zaklatása, zsarolása mögött több is rejlik, mint csupán gazdaságossági számítás.

A nyilvánosság eszközrendszerében, a médiában a digitális sajtó az egyetlen, amelyben az ellenzék versenyképes. Ha eszközállományából kiesik, kiszorul az Index, akkor mind a négy médiumban (a hagyományos sajtóban, a rádióban, a tévében és a világhálón) érvényesülhet a kormányzati befolyás. A vitában sok mozzanat tárult föl a kulisszatitkokból, mégsem állítható, hogy mindent értek a fejleményekből. A tapasztalatokról már bátrabban számolhatok be. A legutóbbi fél évtizedben 5 milliónál több olvasója volt a Médianaplónak, és ebből mintegy 4 millió az Indexnek köszönhető. Legalábbis ezt hittem sokáig.

Lassanként bontakozott ki egy furcsa munkamegosztás. Igaz ugyan, hogy körülbelül ezer cikkem jelent meg az Index fejléce alatt, a Fórum-rovat közéleti alrovatában, ám ezeket a bejegyzéseket nem az Index.hu Zrt munkatársai választották ki, hanem a vele közös háztartásban lévő Indamedia Sales Kft szerkesztői. A félreértést az táplálta, hogy egyik céggel se tartottam a kapcsolatot, csupán tudomásul vettem, hogy nagyjából minden második bejegyzésem számot tart az érdeklődésükre. Egy idő után hirdetések is feltűntek a bejegyzések mellett. Bár egy fillért se kaptam értük, két szempontból mégis hasznosnak bizonyultak.

Az egyik az, hogy az Index bejáratott márka a hazai nyilvánosságban. Az olvasók számtalanszor meg is dicsértek - vagy ledorongoltak - a címoldalán megjelent cikkeimért. Azt azonban soha nem mondta senki, hogy gratulál vagy gyűlöl, mert az Indamediában publikáltam. Ez a márka ugyanis hivatkozási alapként nem létezik. A másik haszon hozott valamit a konyhára. Az Index-név jóvoltából oda is meghívtak, ahol fizettek az előadásomért, és ott is kértek tőlem cikket, ahol fizettek a közlésért.

Hálatelt szívvel gondolok az Indamedia szerkesztőire, akik fölfedezték az írásaimat. Zavar viszont, ha a menedzserei azzal érvelnek, hogy mintegy kétszer annyi a bevételük, mint az Indexnek. Természetesen jár a gratuláció az Indamedia ügyes hirdetésszervezőinek. De amit saját bevételként könyvelnek el, ahhoz vajon nincs némi köze az Index fejlécének is?