Médianapló

Médianapló - Kálomista Gábor esete Komlós Jánossal

2020. május 08. 10:48 - Zöldi László

A 24.hu-n tegnap figyelemre méltó interjú jelent meg a Thália Színház igazgatójával. Kálomista Gábor személyisége „kijött” a Lampé Ágnes készítette interjúból: a hátrányos helyzetből érkezett sportvezető és filmproducer idegen testnek érzi magát a főváros színházi életében, amelyet szerinte a liberális maffia ural. A beszélgetésben van egy zavaros mozzanat.

A Thália Színházat a hajdani Mikroszkóp Színpad épületében működteti az igazgató. Talán ezzel magyarázható, hogy néhány rossz szót ejtett a Mikroszkóp volt igazgatójáról is. Íme: „Az a Komlós János irányította a színházat hosszú éveken keresztül, aki annak idején még Lázár Györgyöt is le tudta csukatni, és életfogytiglanra tudta ítéltetni.” Mielőtt Komlós újságírásra, konferálásra és színigazgatásra adta volna a fejét, a negyvenes évek második és az ötvenesek első felében az államvédelmi hatóságnál tevékenykedett. A vele most összehozott Lázár György lehetett például a hajdani politikus.

Az Országos Tervhivatalnál előadóként kezdte a pályafutását, majd osztályvezetőként 1951-ben két társzerzővel együtt megírta Az anyagi mérlegek feladatai és az anyagellátás tervezése című könyvecskét. A Kádár-korszakban munkaügyi miniszter, 1975-ben pedig miniszterelnök lett, ezt a funkciót 1987-ig töltötte be. Meglepne, ha 1956 előtt megjárta volna az ÁVH kihallgató szobáit. Szóba jöhet még egy másik Lázár György is. Közgazdászként Kaliforniában él, és fészbukos üzenőfalán tegnap értelmezte Trump és Orbán telefonbeszélgetését. Itthoni előéletét nem ismerem. Lehet, hogy rá utalt Kálomista Gábor?

Volt azonban egy harmadik György is. Őt Aczélnak hívták, 1949-ben letartóztatták, a Rajk-perben életfogytiglanra ítélték, 1954 nyarán szabadult. Vajon vizsgálati fogolyként ő találkozott-e Komlós Jánossal? Vagy az interjúalany csak bedobott egy nevet, amelyet az újságíró elfelejtett ellenőrizni? De ha egyik vagy másik tévedett is, a 24.hu-nak bizonyára vannak szerkesztői, akik a kézirat olvasása közben pirossal húzzák alá az ellenőrizendő nevet, és kérdőjelet biggyesztenek hozzá. Az interjút tegnap 11.07-kor tették föl a 24.hu-ra. Azóta néhány perc híján 24 óra telt el, és még mindig a Lázár név díszeleg benne.

Pedig a digitális és a papíralapú sajtó között az is különbség, hogy az elírás (tévedés, felkészületlenség) a hagyományos sajtóban megmarad, a digitálisban viszont percekkel a megjelenés után eltüntethető. Kár, hogy ez most nem történt meg.     

           

1 komment