Médianapló

Médianapló - Bolgár miért feledkezett meg Andy Vajnáról?

2020. február 12. 10:15 - Zöldi László

A veterán újságíró amerikai állomáshelyéről hozott haza egy beszélgetős műsort. Többnyire előre fölvett interjúval kezdi, tegnap Kiszelly Zoltánt szólaltatta meg. A politológus ugyanis a Mozgástér nevű blogon elmarasztalta a „külföldről pénzelt”, „álcivil” szervezeteket, amelyek „demokratikus felhatalmazás nélkül” alakítanák át a magyar társadalmat. E felfogást vitatta a műsorvezető, elvégre a kormánypárti sajtónak épp úgy nincs felhatalmazása a társadalom átalakítására, mégis háborítatlanul hat a társadalomra.

Kifejtette, hogy a kormányzat jóvoltából meggazdagodott vállalkozók „összevásárolták a fél médiát, és ingyen beadták a közösbe”. Ez felpiszkálta Kiszelly Zoltán képzeletét. Az urakat gróf Széchenyi Istvánhoz hasonlította, aki 1825 végén felajánlotta birtokai egyévnyi jövedelmét a Magyar Tudós Társaság megalapítására. Bolgár György furcsállotta ugyan a történelmi párhuzamot, abban mégis közös nevezőre jutott az interjúalannyal, hogy Orbán bizalmi emberei hazafias buzgalmukban ajánlották föl vagyontárgyaikat a Közép-Európai Sajtó és Média Nonprofit Alapítványnak. Értem persze, hogy a kormánypárti politológus el akarta hitetni a sajtótermékek felajánlását. Bolgárnak viszont élnie kellett volna a gyanúval, hogy a közösbe való ingyenes beadás mellébeszélés.

Andy Vajna, az Amerikából hazatelepült filmproducer ugyanis cáfolta az ingyenességet: „Én a Mediaworks-től kaptam egy ajánlatot a Lapcomra. Mivel én ezt üzleti vállalkozásnak tekintem, a felkínált összeget néztem, ami megfelelő volt ahhoz, hogy eladjam.” (Index.hu, 2018.12.10.) A gazdasági újságírók szerint Mészáros Lőrinc portfóliója 9,89 milliárd forintot ért, a Heinrich Pecina-féle Inform Média 10,41 milliárdot, a Vajna-féle Lapcom (a szegedi Délmagyarország, a győri Kisalföld és a budapesti Bors) 6,16 milliárdot. Ha hozzájuk vesszük néhány egyéb médium beadását a közösbe, akkor a kormánypárti alapítvány egyik napról a másikra 30,611 milliárdnyi vagyonnal gyarapodott.

Vajna nem nevezte meg az összeget, de amit kapott, közel lehetett a Lapcom piaci értékéhez. Az osztrák Pecina, a felhajtónak megismert pénzügyi befektető aligha tekinthető magyar hazafinak, róla is feltételezhető, hogy megkérte a miskolci Észak-Magyarország, a nyíregyházi Kelet-Magyarország és a debreceni Hajdú-bihari Napló árát. Mészáros Lőrinc gázszerelőről, a miniszterelnök felcsúti osztálytársáról azonban majd’ minden elképzelhető. Talán még az is, hogy ő korunk Széchenyije.   

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr1115470706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Toller Béla 2020.02.12. 16:37:30

Beleveszel a részletekbe ! Hogy jön ide Bolgár György ? Ez a médiaügy ez egy komplet bűnügy, amelyben mindenki, az áldozatok is és az elkövető is mélyen hallagat, vagy mellébeszél. Szerinted ano vajna fizetett a lapokért ? Miért vagy abban biztos, hogy neki bárki is fizetett ? Pecina is inkább kapott fix fizteést, mint üzletemberi részesedést, jutalékot, vételárat. Valaki vagy stróman, vagy nem ! Érted ? Kit érdekel mészáros ?

Zöldi László 2020.02.12. 19:00:07

@Toller Béla: Megtisztelő, ha három évtizednyi tanítás után kifejti egy közismert szakértő, hogy mi történt a hazai médiában. Köszönöm az eligazítást.

Európai téridő 2020.02.12. 20:53:02

Attól, hogy A.V.-tól pénzért vásárolták meg a Lapcomot, attól még előfordulhatott az a bizonyos ingyenesség és önkéntesség is más "klienseknél".

vergyula 2020.02.13. 02:34:54

"Talán még az is, hogy ő korunk Széchenyije." Már a boltokban a Kazánokrul c. hiánypotló alkotás.

Gleccsertetű 2020.02.13. 08:42:33

Zöldi úr, egy napon, ami talán el sem jön soha, majd én is kérek tőled valamit

MACISAJT 2020.02.13. 08:52:59

Szerintem nem ez a kérdés...
Hanem hogy bolgár @co. hogyan "feledkezik meg" az un. rendszerváltásról...
Ebül szerzett jószág ebül is vész el, tartja a mondás.
Tetszik még emlékezni hogyan lettek az MSZMP-s megyei lapokból a "rendszerváltáskor" hirtelen Axel Springer átmentés?
Tetszik még emlékezni, a hazai Völkischer Beobachterből hogyan lett "demokratikus", "független" etc. lap, amit Esterházy már csak a neve miatt utált? És? Ki adta el a Ringier- nek majd Pecinának, netán Orbán Viktor?
Vagy a Magyar Hírlap hogyan jutott Széles kezébe, miután azt eleve Maxell Róbert bácsinak@Co . szánták?

Jó nézni jelen a cicaharcot a hitgyülis ATV-n, vagy a 168 Órán ("brit" média, muhaha).

Ki emlékszik még erre?( bár mostanában a lánya Ghislaine Maxwel és Epstein közös ügye kapcsán többen rácsodálkoztak a rohadt alma tanulságára..)

1923 Június 10.
A csehszlovákiai Faluszlatinában (ma: Ukrajna) megszületett Robert Maxwell (eredeti nevén: Ian Ludvik Hoch) brit sajtómágnás, lapkiadó - többek között a "Magyar Hírlap" és az "Esti Hírlap" kiadója - és filmproducer.

Kárpátaljai zsidó családból származott, 1939-ben a nácik halálra ítélték, így Bejrúton keresztül Nagy-Britanniába emigrált. A második világháború után a brit Külügyminisztérium német osztályának munkatársaként a sajtó- és kiadványrészleg-vezetője volt. 1949-ben megalapította a "Pergamon Press" kiadóvállalatot. 1981-től a Mirror Group Newspapers Ltd. elnöke volt, a "The Daily Mirror", a "Daily Record", a "Sunday Mail", a "Sunday Mirror", a "The People", a "Sporting Life", a "Sporting Life Weekender", 1986-tól a "China Daily in Europe", 1987-től a "London Daily News", 1988-tól a "Moscow News" (a "Moszkovszkije Novosztyi" angol nyelvű mutációja), a "The European" című hetilap alapítója volt. 1989-ben megvásárolta a "Sphere Books" kiadót, 1990-től a "Magyar Hírlap" kiadója és résztulajdonosa, 1991-ben az "Esti Hírlap" kiadója lett, valamint megalapította a budapesti Maxwell Színes Nyomdát. Az 1960-as években a Munkáspárt képviselőjeként is tevékenykedett, valamint számos film társproducere volt. Baleset következtében halt meg, 1991.11.05-én jelentették be holttestének megtalálását. Spanyolország partjainál zuhant a vízbe "Lady Ghislaine" nevű yachtjának fedélzetéről. A hivatalos jelentés szerint a baleset oka rosszullét volt, de nemhivatalosan homály fedi halálát. A "Maxwell-birodalom" kb. 250 vállalatot tudhatott a magáénak, örökösei nem tudták átlátni Robert Maxwell üzleti machinációit, a birodalom összeomlott, a csőd felé jutott.
A Jeruzsálemben nyugvó Robert Maxwell, akinek háborús érdemeit Katonai Kereszttel ismerték el már 1945-ben, a normandiai partraszállástól Berlinig harcolta végig a nyugati frontot, és volt személyes elszámolnivalója is a németekkel, hiszen Csehszlovákiában maradt családtagjai zömét a nácik kiirtották. Sokat idézett mondása szerint két dolgot utált a legjobban az életben: a németeket és az adót.

Az utókor azonban nem háborús hősként, hanem a világ egyik legnagyobb csalójaként emlékszik rá. Halála után derült ki ugyanis, hogy a tulajdonában lévő Mirror Group nyugdíjalapjából több százmillió fontot elemelt, így próbálva betömködni a cégbirodalmán tátongó egyre nagyobb gazdálkodási lyukakat. A csoport ezzel együtt is összeomlott, és a csődgondnokok külön-külön értékesítették darabjait.

Zöldi László 2020.02.13. 09:15:15

@MACISAJT: 1. Az említett interjúban aligha kellett volna visszamenni az ún. sajtórpivatizációig, nem tartozott ugyanis a témához. 2. Maxwell érdekes eset, de ő sem tartozott az interjú témájához. Kár volt ilyen hosszan elidőzni nála. 3. Egyébként sem illik a bejegyzés 2500 karakterénél többet kommentelni. Kérem, ezután tartsa magát ehhez. Előre is köszönöm.

Muhammad Balfas 2020.02.13. 10:25:32

@MACISAJT: Jaja , és úgy lettek privatizálva, hogy 10 évig nem küldhetők el a főszerkesztők. Na ez az igazi rákos áttét a módszerváltás előttről a többpártrendszerbe..

ursus artos 2020.02.13. 11:21:47

Hogy lehet így egy címet adni, hogy Bolgár?

nemecsekerno_007 2020.02.13. 12:25:32

@Muhammad Balfas: Jaja, elég kifinomult átverés volt a rendszerváltásnak nevezett színjáték. A korábbi rendszer befolyásos emberei demokratává változtak, nagy hirtelen.

Chiccbp 2020.02.13. 14:30:15

az, hogy valaki 30 évig tanít, nem érdem önmagában, mivel nem ismerjük az okot és az eredményeket sem.

egyébként meg tök felesleges rugózni a témán, előbb tessék otthon sepregetni, mert így elég büdös, beszéljünk a másikról, addig sem foglalkoznak velünk szaga van a dolognak.

György Csaba Nagy 2020.02.13. 14:48:48

Piaci viszonyokat, benne vételárat kutatni itt, ahol ezeket felülíró vezéri önkény dönt, fölös időfecsérlés. Sztem a sajtócsomag központosítása ennél sokkal egyszerűbben történt. A Nagykán, elsődlegesnek ítélve a köznép agymosásának folytatását, felmérte a tulajdonosi széttagoltság veszélyeit. A kegyencek a hatalmi viszonyok csekély megingása esetén is helyezkedni kezdhetnek, eltérhetnek a kánontól, veszélyeztetve ezzel a központi üzenetek hatékony fejbeöntését. Ugyan az érdekrendszeren keresztüli vezérlés -udvari tulajdonosok kiválasztása, a fő bevételi forrást jelentő hirdetések csatornázása- meglehetős biztonságot adott, de a hatalmi rendszerben támadható repedések esetén baj lehet, biztonságosabb a médiát közvetlen kézi vezénylés alá vonni. A hűbéresek nem lázadozhatnak, tudva, hogy jövőjük a Nagykán szeszélyétől függ. Mellékesen célszerű is ezt időnként éreztetni is velük, nehogy mértéktelen felfuvalkodottságukban elcsavarogjanak. Tulajdonbiztonság ugyan! Az liberális ármány, itt csak egy tulajdonos lehet, a többi határozatlan idejű hűbéres, vagy jobbágy.

Muhammad Balfas 2020.02.13. 18:43:20

@György Csaba Nagy: Te miről beszélsz?? Emlékszel még azokra az időkre a kétezres években , amikor a Fidesz ott állt egy szál Hír TV-vel , meg egy Magyar Nemzettel? Tényleg ennyire nehéz megszoknotok, hogy most már nem lejt a pálya? :)

morph on deer 2020.02.13. 19:01:37

@Muhammad Balfas:
“ most már nem lejt a pálya? :)”

Miért, van pálya? Hol?
Csak mert ennek inkább olyan ‘felvonulási tér’ kinézete kezd lenni, de komolyan.
Tudod, ahol egy irányba kell menetelni, a vezért éltetve, ahogy illik...

Muhammad Balfas 2020.02.13. 19:15:41

@morph on deer: Biztos hallottad már te is , hogy akit bizonyos külső körülmények segítenek , arra azt szokták mondani , hogy "lejt neki a pálya.." Esetünkben ez a külső körülmény az volt , hogy a hazai médiát privatizáló , illetve a ker. tv-ket elindító nyugati tőkés csoportok a velük kollaboráló szociális-liberális politikai oldal hatalmon tartásában voltak érdekeltek..

György Csaba Nagy 2020.02.13. 19:31:13

@Muhammad Balfas: Tudod, nekem az a fixa ideám, hogy a jelen problémái érdekesek, azokról érdemes cseverészni, esetleg megoldást keresni. A múlt ugyanis változtathatatlan. Ezért elítélem azt a fideszes taktikát, hogy minden kritikára múltbeli eseményekre hivatkozva terelnek. Ez óvodás szint, semmire nem válasz, még kevésbé megoldás. Felnőttekkel szemben nem működik.
Hogy miről beszélek, az jól olvasható.

nick papagiorgo 2020.02.13. 20:05:18

"Ingyen" senki nem kap semmit, és nem is ad semmit. Ha "ingyen" van, akkor az azt jelenti, hogy más vette meg helyetted, és ugyanez a más most eldöntötte, hogy te most eladod. Minden más kegközelítés életszerűtlen.

gondoljunk bele: olyan a helyzet most, hogy pl. Széchenyit, ha mai világban ajánlaná fel a vagyona X százalékát bármire is, simán meggyanúsítanák, hogy a vagyonát lopta, ezért osztogatja olyan bőkezűen.

It tenném hozzá azt is , hogy terjednek olyan hírek is, amik valamiféle baloldali, "a kormánymédia agymosása stb ellen küzdő" (ésatöbbi) médium (ellen-MTVA, stb) létrehozására tesznek kísérletet. Egynémely - ellenzékinek nevezett - városok polgármesterei állítólag kaptak is ilyen leveleket, amiben erre van felkérés, hogy "különítsenek el már most összeget a jövőbeli, független, őszinte stb. stb. médium" támogatására. Magam ezt is egy újfajta "pilótajátéknak" tartom (adakozzál valamire, amiről azt sem tudod, micsoda). A párhuzam, gondolom érthető.

Muhammad Balfas 2020.02.13. 21:27:19

@György Csaba Nagy: Remélem a múlt problémáit is elítélted saját jelen idejükben.. Vagy mégse..?

morph on deer 2020.02.13. 22:18:10

@Muhammad Balfas:
“ arra azt szokták mondani , hogy "lejt neki a pálya.."

Hogyne!
Csak a “pálya” ebben az esetben egy olyan területet jelöl, ahol minimum két, azonos létszámú és felszereltségű csapat áll szemben egymással, és a játék kimenetelét - elvben - a csapatok képzettsége, erőnléte, esetleg tehetsége az illető játékhoz dönti el. A gyakorlatban aztán a pálya lejthet a bíró részrehajlása, vagy valamilyen egyéb alantas megoldás miatt is, - de ehhez még mindig legalább két, azonos létszámú csapat kell, nem?
Egy (mint számnév) csapat tulajdonképpen mit csinál a pályán, és főleg mit ér el?
“Mindent elsöprő győzelmet” fog aratni? :D

kiskutyauto 2020.02.13. 23:18:53

Mert egy hazug csaló orbáncseléd hazaáruló kollaboráns parazita tolvaj patkány volt...

MACISAJT 2020.02.14. 01:50:33

@Zöldi László: " 1. Az említett interjúban aligha kellett volna visszamenni az ún. sajtórpivatizációig, nem tartozott ugyanis a témához. 2. Maxwell érdekes eset, de ő sem tartozott az interjú témájához."

Minden ahhoz(ehhez) a témához tartozik...Ugyanis az ősbűnök máig hatnak, idézem az éppen zajló Gyárfás-perből:

"A vád szerint Fenyő János és Gyárfás Tamás között az 1990-es évek elején üzleti, elszámolási vita, hatalmi harc robbant ki az RTV Újság, a Nap TV és más ügyek miatt. Perek indultak, nyilvánosan fenyegették egymást a felek, Fenyő János terhelő adatokat próbált gyűjteni Gyárfás Tamásról, és lejárató cikkeket íratott róla a Népszavában. Az ügyészség szerint emiatt határozta el Gyárfás Tamás, hogy megöleti riválisát. Előbb Tasnádi Pétert bízta meg azzal, hogy 12 millió forintért végezzen vele. Tasnádi Péter ebből 6 milliót meg is kapott, de nem teljesítette a megbízást. A vád szerint ezután fordult Gyárfás Tamás Portik Tamáshoz, hogy ölesse meg Fenyő Jánost. A vádhatóság 52 tanúval, okiratokkal, szakértőkkel és legfőképp a Portik Tamás és Gyárfás Tamás közötti, az előbbi által titokban rögzített hangfelvételekkel akarja bizonyítani a vádlott bűnösségét. Gyárfás Tamás ügyvédje még az előkészítő ülésen indítványozta a tanúkénti meghallgatását mások mellett Pintér Dezsőnek, a TV2 volt elnökének, Németh Péternek, a Népszava volt főszerkesztőjének, Pallagi Ferencnek, a Blikk volt főszerkesztőjének és Ihász Sándor volt fellebbviteli főügyésznek, valamint kérte egyebek mellett a hangfelvételek kirekesztését a bizonyítékok közül. "

Micsoda alakok...

MACISAJT 2020.02.14. 02:15:21

@morph on deer:

Könnyem is kicsordul, ennyi balliberális elnyomás olvastán..:)

De mondjon bárki HÁROM,najó KETTŐ, egye fene EGY darab un. "jobboldali" műsort a közszolgálati MTV-ről az MSZP-SZDSZ 8 évéből. Egy darab "jobboldali" Pártkeltét,jusztot,friderikuszt, balót, veiszeralindát,rózsapétert, szombathigyulát. Ha a jobboldalnak tévé kell, vegyen magának- szólt a D209 2002-ben. Jelzem, a jobboldal megfogadta a tanácsot: vett magának.
(debreczeni józsef és Elek István un. "jobboldali" műsora előre szólok, nem jöhet szóba:D)
De az agyonvert ballibák képtelenek voltak a sajátjukat megfogadni., így hát számukra némiképp beköszöntött a córesz.
A szdsz-es székely gábor pl. már nem a Szerencsejáték vezére.
És úgy tűnik, a magánvagyonát már nem szívesen áldozná be .
Ahogyan a boldvai, veress, gráf,leisztinger,kapolyi eftársak sem nagyon tülekednek,hogy csak a legkírivóbb ballib milliárdosokat említsük.
Az Altus Luxemburg is járulhatna valamivel az off-shore-ból.
Igaz, Puch utalt egy milliárdot haza Bécsből a Népszagára, de aztán átpasszolta Leisztingernek.
Most bezzeg nem kell a "piac" amit korábban állandóan hangoztattak a ballibák, most az állami pénz kéne.

lujo1111 2020.02.14. 03:42:52

A Fidesz machinációja olyan "sikeres" volt a nyomtatott sajtóban, h a környező országokhoz képest nálunk adják el a legkevesebb napilapot egy főre viszonyítva. a KESMA tagság különösen jó ajánló levél, h az ember kormányt érintő problémáról, kritikáról itt nem olvashat. ezek után nem véletlen, ennek a sok sajtóterméknek az életben tartásához az is kell, h nálunk a legnagyobb hirdető magyar kormány. legutóbb OV karácsonyi köszöntője kb. 500 millióba került az adófizetőknek.

György Csaba Nagy 2020.02.14. 12:39:50

@MACISAJT: Kifelejtesz egy apróságot: a Nettel gyökeresen megváltozott az információkhoz hozzáférés, ömlik a gépesített pógárra minden hír ingyen. Ennek következtében a nyomtatott sajtó
fogyasztása erősen visszaesett, nem tud megélni a lapvásárlásokból és előfizetésekből. Keresi az üzleti modelleket, fennmaradása érdekében neten és írottan tarhál olvasóitól, a New York Timestól Guardianig, Spiegelig, Kronen Zeitungig szinte minden, hajdan előkelő lap. Fő bevételi forrásként a hirdetések léptek elő. Ezt Orbán időben felismerte, nekilátott a hirdetési piac szabályozásához, a szokott sumák mafffiózus fojtogató módján. Ha egy piaci szereplő "ellenséges" lapban hirdet, kizárta magát közbeszerzések és állami-önkormányzati megbízások elnyerése esélyéből. Ezt példák sokasága mutatja. Az állami és önkormányzati hirdetések szorosan kézivezéreltek. Aki piacról él, ezt hamar megértette és alkalmazkodott. A balos üzletemberek pedig ugyan miért fektetnének menthetetlenül veszteséges vállalkozásokba? Normális, kiegyensúlyozott sajtóviszonyokat csak az egész , sumák módon megerőszakolt rendszer borításával lehet elérni.

Muhammad Balfas 2020.02.14. 19:14:54

@morph on deer: Esetünkben azért lejtett, mert a szocializmus utáni időszakban a nyugat a vele kollaboráló posztszocialista elitek , illetve a liberális értelmiség alkotta politikai oldal hatalmon tartásában volt érdekelt , és ez meglátszott a korszak médiatermékeinek hangvételén..