Médianapló

Médianapló - Miért nem kussol a reklám?

2019. július 18. 10:30 - Zöldi László

Az Indexen javában zajlik a tegnapi bejegyzés vitája. Eddig a hozzászólók a következőket ajánlották a tévésorozatokat, koncerteket és sportközvetítéseket megszakító hirdetések kiszűrésére, elkerülésére: Adblock for YouTube, Spotify, Deezer, nCore, uBlock origin, clipconverter. Egy üzenetet szó szerint is idézek: „Reklámblokkolót a gépre, és elkussol a reklám.”

Magam is azzal kezdtem a bejegyzést, hogy a kereskedelmi tévékben nem nézek sorozatot, helyette a HBO-ra fizetek elő, hogy elkerülhetőek legyenek a hirdetési blokkok. A hozzászólások olvasása közben ötlött fel, hogy akaratlanul is közös nevezőre kerültem a tárgyilagos vagy gúnyos kommentelőkkel. Kiléptem a médiafogyasztók milliói közül, hogy némi pénzért a képernyő előtt ülve háborítatlanul élvezhessem a műsorkínálatot. De mi van, ha a propagandát úgy fogjuk föl, mint a reklám (politikai kommunikáció) túlhajtott válfaját? Elvégre az igazság helyett a hazugságot sulykolja.

Az van, hogy a rendszer működtetői médiafölényre tettek szert. Országunkat szinte lávaként öntötte el a kormánypropaganda. A hasonlatot csorbítja, hogy a vulkáni kitöréssel ellentétben nem a kráter közelében legnagyobb a baj, hanem a hegyet övező falvakban. Minél távolabb élünk Budapesttől és a központi régiótól, annál kevésbé jutnak el hozzánk az alternatív üzenetek. A helyzetet így foglalta össze az ökofilozófus Lányi András: „Egyre kevesebben vannak, akiknek a tájékozottsága ellensúlyozza a propagandát.” (Heti Válasz, 2018. április 12.) Ezt szokták vitatni a kommentelők azzal, hogy aki akar, több forrásból is tájékozódhat.

Ebből annyi igaz, hogy például a főváros vonzáskörzetébe visszaszorított Klubrádiót bárki foghatja számítógépen. Igen ám, de naponta panaszkodnak a betelefonálók arról, hogy ülnek a kocsiban, épp elhagyták a központi régiót, és az autórádión elhallgatott a beszélgetős műsor. Arról nem is szólva, hogy korántsem mindenkinek van számítógépe. Egy felmérés szerint a 2,7 millió nyugdíjas közül csak 600 ezren használják a számítógépet, és közülük sincs mindenkinek hozzáférése a világhálóhoz. S mert van rá idejük, ők nézik a hirdetésekkel megszakított tévésorozatokat, sportközvetítéseket, a kormányzati propagandát sugárzó köztévét, ők hallgatják a közszolgálatinak nevezett Magyar Rádiót. Négyévenként pedig ők is szavaznak...

Az országban található még néhány millió hozzájuk hasonló médiafogyasztó. Őket aztán biztathatjuk arra, hogy reklámblokkolókkal szűrjék ki a politikai propagandát és a kereskedelmi hirdetéseket.  

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr9114968984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2019.07.19. 02:44:12

Ha már médiával foglalkozol, akkor nem árt tudni a tényt, hogy pl. az RTL Klub országos terjesztésű, ingyenesen elérhető csatorna. A "nincs számítógépük az alternatív üzenetekhez" kérdés egyik kulcseleme az RTL klub.

Szóval valóban: Valóban. Ha valakinek nem csak az Internethez nincs hozzáférése, de...

1. Az RTL Klubhoz és a többi "ingyenes" és alap kínálat részét jelentő adóhoz sincs
2. Nem él sem a központi régióban sem olyan nagyvárosok vonzáskörzetében ahol van ellenzéki érzelmű helyi rádió (pl. Szeged) vagy nincs hozzá készüléke
3. Az újságosnál lenne igénye rá, de nem kap sem Népszavát, sem HVGt, sem mást...
4. Nem találkozik emberekkel akiken át a szóbeszéd elérné
De mindezek ellenére úgy dönt, hogy bár a helyi lapokban sincs valódi helyi téma, ő fizet a kormánypárti tartalomért...
És mindez nem az ő igénye, hanem valaki erre kényszeríti...
Az mind az alternatív forrásoktól megfosztott, kormányzati médiára kényszerített ember. Csakhogy itt piszok sok olyan szempont merül fel, ami együtt merőben valószínűtlen, hogy megvalósulna, és a politikai érdeklődés hiánya (nem beszél róla, nem nézi meg az elérhető forrást) a választáskor mégis aktivitássá változik, az valóban olyan szavazat akiről szó van a postban.

Való igaz: Az RTL klub sem jut el mindenkihez. Hajléktalanok számára a televízió elérése nem triviális. Maradna döntően a nyomtatott sajtó. De ebből a fizetős kormánypárti lapok kiesnek. Az általuk árult Fedél Nélkül, a hajléktalanokkal foglalkozó civil szervezeteken keresztül a szóbeszéd, a saját életüket érintő intézkedésekkel kapcsolatos tapasztalatok a többséget befolyásolja.

Lehetséges az, hogy van olyan hajléktalan akihez ez nem jut el, de ingyenes, budapesti, kormánypárti újság a kezükbe kerül, a saját tapasztalatai sem fednek le őt zavaró intézkedéseket, mert nem úgy él, hogy őt kergessék. Ha ő elmegy szavazni az stimmel.

De amúgy a post állításai közül sok olyan van ami megkérdőjelezhető.

A nagyanyámnak sincs számítógépe. De RTL Klubja van, de az UPC kínálatában jön az ATV is. Mint sok más ember az ország központi régiójában a Klub Rádió lefedettségi területén belül van.

Édesanyámnak hosszú ideig nem volt számítógépe, most van egy javarészt használhatatlan laptop amit viszont nem is használ. RTL Klubja van. Sőt a vidéki kábeltévé szolgáltató kínálatából is jön az ATV... 1000 fő alatti faluban lakik, de a szomszéd és a szomszéddal átbeszélt témák itt is információforrások. A szomszédai közül legalább 1-nek van számítógépe.

A környezetemben tudok még olyan nyugdíjast akinek nincs számítógépe. De Kábeltévéje van. Szintén van RTL Klub és ATV. És mondjuk úgy, újságból sem a kormánypárti helyi lapokat olvassa.

Tudom, anekdotikus érvelés, le lehetne csapni a magas labdát. Csak egyetlen egy baj van, kedves Zöldi László amikor valaki az alternatív forrásokhoz hozzá nem férést egyenértékűnek tekinti az internethez hozzá nem féréshez, akkor egy általánosnak beállított összefüggést állít, és hogy ez így általános lenne és igaz, azt EGYETLEN kimazsolázott ellenpélda is megdönti.

Úgy beállítani a dolgot, hogy a tévénézők, a tévében lévő reklámmal tömegesen szembesülők az alapkínálat részeként elérhető, ingyenesen is nézhető, legnézettebb csatornára nem tudnának átkapcsolni egy hülyegyerektől lehetne tévedés, de egy médiával foglalkozó szakembertől nettó hazugság, az olvasó megtévesztése, becstelenség. Arról szól, hogy a politikai üzenet közvetítése érdekében valaki eladta a becsületét.

Az országban valószínűleg sokkal több olyan ember van akihez nem jut el a kormánypárti sajtó, de kormánykritikus igen, mint olyan ember aki a kormánypárti sajtót fogyasztja, de az RTL klubra sincs esélye...

Zöldi László 2019.07.19. 06:38:22

@Válasszunk: Hajnali 2 és 3 között írott hozzászólása hosszabb, mint a bejegyzésem. Sok energiát pazarolt rá. Ha olvasná a Médianaplót, akkor választ kapna a kérdőjeleire.

vergyula 2019.07.19. 08:08:53

@Válasszunk: "Az országban valószínűleg sokkal több olyan ember van akihez nem jut el a kormánypárti sajtó, de kormánykritikus igen, mint olyan ember aki a kormánypárti sajtót fogyasztja, de az RTL klubra sincs esélye..."
Ez hogy jött ki? Ha a "sokkal több ember" alatt azokat érted, akiknek megvan a lehetőségük bármilyen sajtó fogyasztására, de önszántukból inkább kormánykritikust választanak, akár igazad is lehet. A kormánypárti szavazók közül is sokan a kritikus médiából tájékozódnak, ezt már sokszor hallottuk, bizonyára így is van. Elég csak a hivatalában alig egy napot eltöltött fideszes kinevezett könnyelmű kijelentésére gondolni (nem emlékszem a nevére).
Viszont itt nem erről van szó. Inkább arról, hogy mennyire szűkültek be a lehetőségek.
Lássuk csak:
- Internet: ha van, akkor ki is húzhatjuk az egyenletből. Mindenki azt néz/olvas rajta, amit akar. Ha nincs, az bizony erősen korlátozza az információszerzési lehetőségeket.
- Televízió: ha valaki nem akar előfizetési díjat, annak ott a MinDigTV: királyi csatornák, TV2 és társai, plusz az egyszem RTL klub (a Spektrum Home most nem számít). Előfizetett csomag esetén a köztévé csatornái kötelezően a kínálat elején találhatók. Tehát látható némi irányítottság. Nem beszélve "Az M1-et nézzük, mert azt szoktuk" beidegződésről, melyet ez a rendszer ügyesen kihasznál.
- Rádió: nincs országos lefedettségű kormánykritikus csatorna. "Semleges" akad, de ott is az MTI híreit hallani, és néha azt is, hogy "készült Magyarország kormánya megbízásából". Helyi adóból akadhat kormánykritikus, de összeségében a mérleg nyelve jól láthatóan nem ebbe az irányba mutat.
- Nyomtatott sajtó: a megyei napilapok adják a kormánypropaganda egyik bástyáját. Emlékszem, nagyszüleimnél elképzelhetetlen volt, hogy ne legyen Megyei Hírlap. Volt is, évtizedeken keresztül, s nem csak náluk, hanem az egész faluban. Gondolom ez máshol is így volt szokás, és sok helyen még most is az.

Összegezve: kirajzolódik egy réteg, amely jobbára csak kormánypárti véleményt hall. Nyilván nem a lakosság többsége, de nem is elhanyagolható. A médiaviszonyok átalakításának ők az igazi célpontjai, és kapnak is találatot rendesen.

Netuddki. 2019.07.19. 09:09:03

Nekem reklámvakfoltom van. Telefonon nincs reklámblokkolóm, mert Chromera Androidon nincs beépülő, és amúgy is lusta vagyok, meg ritkán használom. Ezen az oldalon is, telefonon, 2db reklám van beágyazva a szövegbe, de úgy olvasok, hogy nem is látom mi van rajtuk. Túl sokat és túl régóta ülök már a gép előtt, hogy kifejlődött ez a képesség. PC-n persze már van reklámblokkoló, és itt sem jelennek meg a reklámok.

TV-ben filmet, és a TV nézést körülbelül akkor hagytam abba amikor elindult a digitális műsorszórás, és pár hónapra vettem egy kártyát hozzá a TV-hez. Na az nagyon durva volt. A TV-ben megszokott 15-20 percenkénti, reklám miatt megszakított időhöz képest, az előfizetett csatornán kb. 10 percenként voltak a reklámok. Nem is hosszabbítottam meg az előfizetést. Úgyhogy, most nincs semmiféle TV előfizetésem.
Amikor bekapcsolom a TV-t, a retekklub indul el. Ahol, érdekes módon, 90%, hogy bekapcsoláskor valami reklám fut. Nyomom is át rögtön Youtubera vagy merevlemezre.

A sorozatokat meg már az epizód leadása után, másnap le lehet tölteni reklám nélkül. A magyar sorozatokat is. Ráadásul, többféle minőségben. SD, 720p, 1080p, a filmek közül sokat pedig 4K-ban is, többcsatornás hanggal, a premier után általában fél-1 évvel. Azért egy 4K-s film 22-50GB szokott lenni, nem is sűrűn élek vele.
Filmek közül nemcsak az újak, a régiek is elérhetők, akár DVD-nél jobb minőségben.
Mindezt nem a fővárosban, megyeszékhelyen, hanem akár egy eldugott kis faluban is.

nick papagiorgo 2019.07.19. 20:01:59

Ez egy "végtelen háború". Egy megjegyzés:

Ha a különféle (kereskedelmi, politikai, kb mindegy) hirdetők hirdetését át lehetne ugrani, hogy azok ne jelenjenek meg ott, akkor (érthető módon) nem is hirdetének ott. Ergo a felületnek (nevezzük újságnak, tévének, internetes portálnak stb) nem is jelentkezne "reklámbevétele" (ki a fene hirdetne ott, ahol a hirdetése nem látszik) ami adott esetben komoly összeg is lehet.

Ha elesnének ezektől az összegektől, akkor viszont nem tudnák biztosítani a "tartalmat" (az olvasók f..a csávók, de még az indexnek se dobják össze önmagukban a működéséhez szükséges költségeket, peddig az index pl. elég aggresszíven tarhál - képzeljünk el egy szerényebb médaiterméket, ott mennyit adhatnak az olvasók.

A fentiekből következik, hogy a reklám (legyen akár propaganda)szükséges rossz. Kell ahhoz, hogy az adott médium azt a tevékenységét, amiért egyébként szeretjük, végezhesse. Ha nem lenne, nem férnénk hozzá, fizetni meg sajnos nagyon kevesen hajlandóak. Ha hajlandóak lennének fizetni, nem lenne szükség reklámokra. Nem hinném, hogy ezt egy olyan profinak, mint Zöldi úr, tovább kell ecsetelni.

Az meg, hogy az adott hír "obejktív tájékoztatás" vagy "büdös propaganda", nézőpont kérdése. Itt csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy pl. a Náci párt hiába kampányolna bármilyen felületen, hogy "öljük meg a zsidókat, stb", attól még nem szavaznának rá. Nem csak az számít, hogy ki és milyen (és mennyi) felületen hirdeti az igét, hanem az is, hogy a "message" mennyire megy át. Egy rossz message pl.sehogy, hiába költöttünk rá milliókat. Viszont (nyugaton is látni) teljesen kis pártok iss zép sikereket tudnak befutni ütős üzenetekkel.

Ebből meg az következik, hogy a kormány üzenetei legalábbis részben igazak (vagy a szavazók elhiszik hogy azok), mert a Fidesz sorra nyeri a válassztásokat. Nem hiszem, hogy ez így tök kamu üzenetekkel 12 éve folyamatosan sikeres lett volna. Az ellenzék persze folyton pampog, hogy ők nem jutnak médiafelülethez, ez persze igaz, de nincs is mit üzenniük. Az, hogy a "Fidesz hazudik" az ugyanis nem üzenet, ezt tudja a választók arra fogékony része szintén 12 éve, a többit meg nem érdekli. Mást meg nem tudnak vagy (rosszabb esetben) nem is akarnak mondani. Ennek meg minek médiafelület, ugyebár.

alöksz róz 2019.07.20. 09:58:24

@vergyula: "kirajzolódik egy réteg, amely jobbára csak kormánypárti véleményt hall. Nyilván nem a lakosság többsége, de nem is elhanyagolható." - hát az m1 3-4%-os nézettségét meg a megyei lapok 10-20 ezres és egyre csökkenő eladott példányszámát alapul véve olyan jelentős számú azért nem lehet az a réteg...

alöksz róz 2019.07.20. 10:03:52

a másik dolog meg, amit itt már említettek előttem, mit hisz el belőle az ember...
voltak azért nem is olyan régen olyan idők, amikor a médiában@vergyula: 100%-ig "kormánypárti vélemény" volt, mégis mindenki tudta hogy hazugság az egész :-)