Médianapló

Médianapló - Hány médiatermék van Magyarországon?

2019. május 21. 10:13 - Zöldi László

Már a könyökömön jön ki, hogy szinte havonta kell pontosítani a politikusok médiával kapcsolatos megnyilvánulásait. Ők azonban nem zavartatják magukat, és mindig olyan számot mondanak, amit jónak látnak. Horváth Csaba szocialista politikus például egy tévéműsorban kétszer is megemlítette, hogy a kormánypártok 75 százaléknyi túlsúlyra tettek szert a nyilvánosságban. (Mellesleg nem ez volt a beszélgetés témája.)

A máskülönben felkészült várospolitikus ügyelt arra, hogy ne részletezze a kijelentését. Neki elég volt a szám, hogy a kormányzati túlsúlyt érzékeltesse. Igazán kár, hogy ilyen felmérés nincs, néhány sorral lejjebb majd kifejtem, hogy miért nem lehet. Ha jóindulatú akarok lenni Horváth Csabához, akkor félreértett valamit abból, amiről hallott harangozni. Volt ugyanis egy felmérés a médiumok reklámbevételeiről, amely 77,8 százaléknyi kormánypárti túlsúlyt mutatott ki. A KESMA rövidítésű Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány a maga 476 termékével viszi el a reklámtorta 40 százalékát, ehhez adódik még a kormányközeli alapítványhoz egyelőre nem csatlakozott tv2 és Rádió1 24,1 százaléka. A kerekített 78 pedig úgy jön ki, hogy a közszolgálati rádió és televízió könyveli el a hirdetési bevételek 13,7 százalékot.

Most térnék vissza a túlsúlyhoz, amelynek kormánypárti jellegét nem vonom kétségbe, csak éppen azt állítom, hogy számmal nem lehet kifejezni. Ha ez a téma szóba került a nyilvánosság valamelyik fórumán, e rovatban arra szoktam hivatkozni, hogy azért nem lehet a mértékét százalékkal kifejezni, mert képtelenség nyolcezer sajtótermék politikai beállítottságát megállapítani. Van azonban egy fejlemény, amelynek révén felülbírálható az évekkel ezelőtti szám. A Népszava szerkesztősége egy bizonyos ügyben a médiahatósághoz fordult, és bár semmitmondó választ kapott, a mellébeszélésből kiderül, hogy a regisztrálásra hivatott intézmény hány médiaterméket tart számon.

A sajtótermék helyett azért használom a médiatermék kifejezést, mert a hatósági levél nemcsak újságokról számol be, hanem a nyilvánosság teljes eszközrendszeréről is. Nos, a nyilvántartásban 6699 papír alapú újság, 3662 online portál és 816 egyéb „médiaszolgáltatás” szerepel. (A legutóbbiról feltételezhető, hogy a rádiók és televíziók rejlenek mögötte.) Ha tehát legközelebb egy politikus nem létező számmal próbálja érzékeltetni a hazai médiában meglévő kormányzati túlsúlyt, akkor 11177 lehetőség lesz a pontosításra.         

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr4914841802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ParaBello 2019.05.21. 16:39:21

Hát ezért kár volt... Trollkodás, amit csináltál.

nick papagiorgo 2019.05.21. 22:08:01

"máskülönben felkészült várospolitikus"

Csak a pontosítás kedvéért: arról az emberről beszélünk, aki kampányát az ingyenes BKV-re alapozta, illetve aki szeint a zuglói parkolási rendszer nem veszteséges, hanem napi ötmilió forintot termel- amikor még a szövetségese/ellensége, Karácsony úr is beismerte, hogy ez bizony egy bukta? Aki 2010 óta kb minden megmérrettetésen megbukik, vagy el se jut odáig, de ez nem tántorítja el attól, hogy újra és újra próbálkozzon?

Ennél az úrnál lassan már Puzsér úr is "felkészültebb várospolitikus", pedig neki bevallottan nincs lövése semmihez.

Zöldi László 2019.05.21. 22:16:38

@nick papagiorgo: 1. Nem azt írtam, hogy sikeres, hanem azt, hogy felkészül várospolitikus. 2. Az alaptémához pedig egy adalék, bár nem hozta szóba. Ma este, az ATV Egyenes beszéd című műsorában Tóth Bertalan ezt mondta: "80:20 a Fidesz által birtokolt médiumok száma." Az említett várospolitikus 75 százaléknyira, lefelé kerekítette a 77,8 százalékot, az MSzP elnöke pedig fölfelé, 80 százaléknyira azt a számot, amely a reklámpiac arányait érzékelteti. A médiumok számszerű arányairól nincs felmérés, mert nem is lehet. Erről szólt a bejegyzés.

nick papagiorgo 2019.05.22. 22:18:06

@Zöldi László: nem tudom, lehet én tévedek, de ha valaki felkészült, akkor előbb-utóbb sikeres, illetve fordítva. Amúgy nem hiszem bárkiről, hogy "felkészült", aki ingyenes BKV-t ígér, már megbocsásson, ez mindkettőnk kedvence, a kétfarkúkutya terepe ("ingyensör") nem egy úgynevezett felkészült politikusé. Egy felkészült politikus ilyet nem tesz, tudnám még sorolni, hogy mit nem tesz, de minek. Horváth úr szerintem többek közt azért (sem)sikeres, mert nem felkészült.

2. ez a téma azért meddő, mert pl. az ellenzék szerint a kormánypárti túlsúly olyan 80-100 % között mozog ("felkészültebbek"akár 100 fölé is mennek), de attól még egy csomó fórumon jártathatják a szájukat(erről persze elfeledkeznek). Ez az egész abszolút szubjektív,attól függ, hogy az illető (aki nyilatkozik) mennyire boldog, vagy mennyire van elkeseredve stb. Egy a lényeg, (üzleti példával élve) ha én a "popsikóla" vagyok, akkor nem azzal kéne takarózni, hog mennyivel erősebb a "kocakóla", és miért nem lehet legyőzni, hanem, ha utol akarom érni, bele kéne húzni. Ha meg nem akarom utolérni, akkor meg miről beszélünk. Ez ilyen egyszerű.