Médianapló

Médianapló - Melyik félnek van túlsúlya a nyilvánosságban?

2019. április 26. 11:07 - Zöldi László

 

A vita terméketlen, de tanulságos. A Fidesz egyik szóvivője, Halász János tegnap sokadszor fejtette ki a hivatalos álláspontot, miszerint az ellenzék túlsúlyra tett szert a nyilvánosság eszközrendszerében, a médiában. Egy kereskedelmi tévé pedig megszólaltatta Urbán Ágnes médiakutatót, aki szerint a kormány befolyásolja a médiapiac 78 százalékát. Kijelentésére tegnap délután reagált Bolgár György egy közszolgálati jellegű kereskedelmi rádióban. Szerinte a kormánypártok rátették kezüket a média „csaknem 80 százalékára”. Az a baj ezekkel a megnyilvánulásokkal, hogy mindenki másról beszélt.

A Fidesz-politikus a média hatásából indult ki. Az ellenzéki túlsúlyt arra alapozta, hogy bizonyos médiumok feltűnően sok embert érnek el. Ilyenkor szokás az RTL Klub több milliós nézettségére és az Index félmillió körüli olvasottságára hivatkozni. Meg arra, amit a kormányzathoz közel álló Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (rövidítve KESMA) nemrégiben kirúgott elnöke úgy fogalmazott meg, hogy aki ad magára, az Index.hu-val és a hvg.hu-val kezdi a napját, a hetilapok közül pedig az ÉS-t és a Magyar Narancsot olvassa.

A Fidesz hivatalos álláspontjából hiányzik egy mozzanat. Az, hogy példánknál maradva az Indexet nemcsak a kormánypártok iránt ellenérzéssel viseltetők olvassák. Néha az a benyomásom, hogy a portál kommentfelületét a kormánypárti trollok uralják. Urbán Ágnes komoly ember, médiával foglalkozó közgazdász. Ő a 78 százaléknyi kormányzati túlsúlyt a reklámpiacból vezette le. Szerinte a KESMA viszi el a reklámtorta 40 százalékát, ehhez adódik még az alapítványhoz egyelőre nem csatlakozott tv2 és Rádió1 24,1 százaléka. A 77,8 százalék úgy jön ki, hogy a közszolgálati rádió és televízió könyveli el a hirdetési bevételek 13,7 százalékot.

Bolgár György abból vonta le a „csaknem 80 százaléknyi” következtetést, hogy a reklámpiaci arányokat azonosította a média számarányaival. A valóságtól elrugaszkodott okfejtésekben felismerhető a magyar politikai kultúra egyik rákfenéje. A folyamatból minden szereplő azt a számot, arányt ragadja ki, amely alátámasztja a mondandóját, és nem veszi figyelembe ama számokat, arányokat, amelyek hiteltelenítik az álláspontját. A címben föltett kérdésre ezért nem válaszolnék számokkal. Ehhez föl kéne mérni a mintegy nyolcezer sajtóterméket, amihez nincs elég pénz és apparátus.

Inkább azt állítom, hogy a hazai médiapiacon túlsúlyban van a kormányzat, ám az ellenzéke szívósan tartja hadállásait a minőségi médiumokban.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr5014787166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Talasz 2019.04.26. 16:14:32

....remélhetőleg marad némi normális darabka a teljes elhülyülés előtt.....mert most úgy tűnik arra van igény.....

nick papagiorgo 2019.04.26. 21:35:28

Érdkesesség: most dobtak be egy újságféleséget, Hazai Pálya a neve, állítása szerint "ingyenes közéleti lap".

Ilyen cikkek vannak benne, mint hogy (idézem):
"Három év alatt 86 ezer migráns érkezett hazánkba. 2015.-ben közel 26 ezer ,2016-ban 24 ezer, míg 2017-ben már több mint 36 ezer bevándorló külföldi állampolgárt tartott nyilván a Központi Statisztikai Hivatal".

(hogy értsük: ezen logika szerint, ha nekem 2015-ben volt egy gyerekem, 2016-ban is egy, 2017-ben meg kettő, akkor nekem összesen 4 gyerekem van, ugyebár). Szintén itt olvasható (másik cikkben), hogy "arányaiban több migránst fogadtunk be,mint Franciaország" - hát ha a fenti képlettel számolunk, ez tényleg nem nehéz.

Ez egy ingyenes újság (pardon: lap), ha valaki nagyon keresi, még az impresszumot is megtalálja. Ingyenes, csak úgy dobálják mindenhová, főleg választásokelőtt, de amúgy is rendszeresen megjelenik.

Kérdezném: az efféle termékek beleszámítanak a "médiafölénybe", vagy se? Ha igen, mennyire?

Azért kérdezem, mert sokan elég érdekesen számolják ezt a médiafölényt. Pl. a TV2-n max a híradóban megy a "népbutítás", de amúgy a műsoridő kb 90%-ában ugyonolyan filmek, vetélkedők stb mennek, mint az RTL csoportnál. A, Rádió1-en reggelente Sebestyén Balázs és barátai "hintik az igét" aki nem csak az íróasztal mellett rágja a ceruza végét, hanem esetleg meg is hallgatta életében egyszer, akkor tudja,hogy az pl. nem egy kormánys..nyaló műsor. Ha ez bárki szerint 24 %-ot ad a médiafölényhez, akkor ott komoly gond van...

(a Hazai pályát meg a "minőségi médiumok"miatt említettem. Egyszer tényleg ajánlom mindenkinek, valóban nagyon minőségi :)

Toportyán Zsóti 2019.04.27. 07:25:05

Napi 500 milkából üzemeltetik a hazug médiájukat ami ezek szerint tehetség hiányában lórépát sem ér.10 év után lassan felfogják sok sok év letöltendő vár rájuk saját törvényeik be nem tartásáért.

Netuddki. 2019.04.28. 17:01:55

A fidesz sajnos rátette az enyves kezét a "köz" média 100%-ára... :/

lujo1111 2019.04.30. 00:35:56

sztem jogos mondják, h kormányzati túlsuly van, mert azok az emberek, akik nem tanultak meg sokoldalúan informálódni, vagy nincs pénzük, tudásuk, azok csak a kormány által működtetett médiához férnek hozzá. idősebb korosztály eleve nem is tud internetról, se képzettsége, se pénze, az ki van zárva. egy ellenzéki rádió, ami csak pesten fogható, meg egy "ellenzéki" napila van,. ezt egyensúlynak nevezni, súlyos aránytévesztés.