Médianapló

Médianapló - Az ütős mondat hitelesíti-e az újságírást?

2019. január 03. 10:44 - Zöldi László

„A ’független’ újságírás valójában a fősodorbeli újságokból kiábrándult, legtöbbször elbocsátott újságírók egyetlen alternatívája.” Csalóka az idézet, mert nem nálunk hangzott el, hanem Tel Avivban, egy konferencián tavaly, november 30-án. Az a benyomásom, hogy összefüggés mutatható ki az újságírás értéke és az ütős mondat között.

Idestova negyedszázada van heti rovatom valamelyik újságban. Elismerem, hogy torz az általam alkotott kép, mert csak ütős mondatok révén nem értelmezhető hitelesen a nyilvánosság eszközrendszere. Ahhoz a vélemény-újságírás áttekintése mellett szükség volna a hírekkel foglalkozó újságírók értékelésére is. A jó mondat mégis jelez valami fontosat egy redakció tevékenységéből. A digitális sajtó felnőtté válásával átalakult ugyan a mezőny, ám abban évek óta nincs változás, hogy a heti összeállításhoz mintegy száz orgánumban böngészem a mondatokat.

A politikai változások következtében a Népszabadsággal, a Magyar Nemzettel, a Heti Válasszal és a Vasárnapi Hírekkel évi három-négyszáz mondat távozott, a megyei napilapok felvásárlásával pedig körülbelül ezerre nőtt a deficit. Az már a médiahelyzet iróniája, hogy a mondatszerzők nem vesztek el, csak felületet változtattak. Legtöbbjük közösségi fórumon, például a Facebook üzenőfalán kötött ki. Beszédes számok a fészbukos termésről. 2011: 25, 2012: 37, 2013: 52, 2014: 61, 2015: 71, 2016: 92, 2017: 101, 2018: 118. A tavalyi mezőnyhöz kéne őket viszonyítani.

ATV: 130, Facebook,com: 118, Népszava: 99, hvg.hu: 83, FüHü.hu: 75, Hír TV: 69, Index.hu: 57, Magyar Idők: 40, Magyar Rádió: 34. A ritkább megjelenés miatt külön vettem a hetilapokat. Magyar Narancs: 34, Vasárnapi Hírek: 29 (hiányzik egy hónapja az évből), Heti Válasz: 18 (fél éve hiányzik), Figyelő: 4. Az ütős mondat felső szintje a szállóige, íme, a tavalyi felhozatal. 15: ATV, 11: Facebook.com, 6: Magyar Rádió, 5: 24.hu, hvg.hu, Népszava, 168 Óra, 4: Hír TV, Magyar Idők, 3: Magyar Hang, 2: FüHü.hu, Heti Válasz, Magyar Narancs, RTL Klub. 1: Bama.hu, Centrum TV, Duna TV, Heti TV, InfoRádió, Katolikus Rádió, M4, Miniszterelnök.hu, 444.hu, PestiSrácok.hu, Vasárnapi Hírek, WMN.hu, YouTube.com, Zalai Hírlap.

            

Egyébként az alternatív újságírás Tel Avivban tanácskozó képviselői elhelyezték magukat az izraeli médiában és a világtrendben. Arra jutottak, hogy mozgalmuk nem virágzik annyira, mint az Egyesült Államokban, de „szépen csírázik”. Vajon mi csírázgatunk-e?

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr2914531274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Méhészborz 2019.01.04. 09:17:13

Azt tapasztalom, hogy egyre inkább érvényesül, hogy legyen ütős mondat (főleg a címben) ami önmagában nem baj. A baj ott kezdődik, amikor a cikkre kattintva kiderül, hogy az ütős mondatból egy szó sem igaz. Ez minden internetes híroldalra igaz, van ahol kevesebb, van ahol több ilyen van, politikai irányultságtól függetlenül.

Zöldi László 2019.01.04. 10:34:34

@Méhészborz: Ezt nevezik kereső-optimalizációnak, sajnos. Az egyik tanítványom erről írta a diplomamunkáját, nagyon érdekesre sikerült.