Médianapló

Médianapló - Bizalmi kezelés

2018. december 07. 11:07 - Zöldi László

Az ATV tegnap esti műsorában kiakadt Pető Péter. Azért jött indulatba, mert érthetetlennek, felfoghatatlannak, megmagyarázhatatlannak tartotta, hogy magánemberek, akik bevásárolták magukat a médiába, most hátat fordítottak jövedelmező vállalkozásaiknak, és 30 milliárd forintra értékelt portfólióikat önként ajánlották föl egy nonprofit alapítványnak. „Ilyen nem létezik” - mondta hitetlenkedve a 24.hu felelős szerkesztője. A harmincas újságíró az egyik legjobban értesült kolléga, félő azonban, hogy életkorából nem telik a történelmi áttekintésre. Ilyen ajánlat létezett, „bizalmi kezelésnek” nevezték el.

A múlt század talán legjelentősebb magyar vállalkozója, Weiss Manfréd volt. A pipakupak-gyártástól jutott el a szilvalekvár-főzetésen és a háztartási edények előállításán keresztül a Messerschmitt-repülőgépek összeszereltetéséig. Fénykorában 40 ezer munkást dolgoztatott, és csepeli gyára „nemzetstratégiai jelentőségű” hadiüzemnek számított. Eme elnevezés lett vagyonának veszte. Amidőn a német hadsereg megszállta Magyarországot, a Weiss-család tagjait letartóztatták, és koncentrációs táborban várták sorsuk alakulását. Mert közben megindult a vetélkedés a vagyontárgyaikért, leginkább a csepeliért.

A repülőgép-gyártásért felelős Göring és a megszállt országok kizsigerelésével megbízott Himmler vetélkedett egymással a Weiss Manfréd Művekért. Végül az utóbbi, az SS birodalmi vezetője bizonyult ügyesebbnek. A Weiss-család „bizalmi kezelésbe” engedte át ingó és ingatlan vagyonát, ennek fejében a famíliából negyvenen élték túl a második világháborút, mert Svájcba és Portugáliába távozhattak. Kurt Becher ütötte nyélbe a hoci-nesze üzletet. Standartenführer (ezredes) volt az SS-ben, és 1944. március 19-e után őt nevezték ki Magyarországon az SS gazdasági kirendeltségének parancsnokává. Meghatározó szerepet játszott az úgynevezett zsidó vagyonok kisajátításában.

A háború után megúszta a felelősségre vonást. A sors iróniája, vagy inkább a történelem fintora, hogy civilként is kapcsolatban maradt a magyar állam hivatalos szerveivel. Az ő brémai irodája közvetített a mezőgazdasági fölöslegünk kivitelére szakosodott Moninpex külkereskedelmi vállalat és az NSZK-beli cégek között, amelyek a nyugati bojkott ellenére is fantáziát láttak a szovjet zónában rekedt Magyarországban. A köztiszteletben álló üzletember 1995-ben, 85 éves korában, ágyban és párnák közt halt meg.                  

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr5514451980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.12.07. 11:33:24

Ez az indulatba jövés, avagy népiesen idegállapotba kerülés egyre gyakoribb a hazai balszélen. Jelen esetben nagyon kilóg a lóláb, hiszen eddig is mindenki tudta, hogy azok a médiumok nem tartoztak valóban ama magánemberek tulajdonában, így igazából nem is volt miről lemondaniuk. Most ennek a meg nem értését teátrálisan eljátszania egy újságírónak, akinek első kézből van valós információja mindezekről, egyszerű politikai érzelemgerjesztés, nem más.

Drizari 2018.12.07. 12:06:37

Egyre több párhuzam állítható. Hiányolom az "államrend megdöntésére irányuló szervezkedésben részvétel" büntetőjogi kategóriát. Na jó, viszont van "alkotmányos rend elleni szervezkedés"

nick papagiorgo 2018.12.07. 21:32:09

És amikor Puch László (aki nem egy jobboldali figura) eladja a Szabad Földet ugyanennek az alapítványnak, akkor ő mi?
Ő is bizalmi kezelésbe kapta? Kitől? :)

Manna5 2018.12.08. 10:38:07

@nick papagiorgo: Egy kis adalék - még 2011-ből:

"Puch László és Gyurcsány Ferenc (egyelőre) közös hátországa

Vasárnapi Hírek és Szabad Föld hetilapok
- a két újság közös tulajdonosa: Geomédia Zrt. (melyet a Geoholding birtokol; utóbbi cég főrészvényese pedig a Geo Mediterraneo Ltd. nevű máltai offshore társaság)
- árbevétel: 2010-ben 1,87 milliárd forint (korábban is hasonló)
- példányszám: a Vasárnapi Híreknél 30 ezer (2002-ben még 57 ezer), a Szabad Földnél közel 94 ezer (2002-ben még 188 ezer)

A kiadótulajdonos Geoholding Zrt. elnöke, Szilas Ádám nyújtott 1992-ben anyagi támogatást a fiatal vállalkozó Gyurcsánynak az Altus Rt. elindításához. A Geoholding második embere (vezérigazgatója) pedig az a Jagiellowicz Judit, akinek édesanyja a Gyurcsány-cégbirodalom irányítója. Puch közvetlen befolyására utal viszont, hogy a Geomédia kiadványainak reklámfelületeit is a fent említett Integrált Média Megoldások Kft. értékesíti.

Népszabadság napilap
- tulajdonosok: a Blikket és a Nemzeti Sportot is megjelentető svájci Ringier AG és - negyedrészben - az MSZP által indított Szabad Sajtó Alapítvány
- árbevétel: 2010-ben 4,46 milliárd forint (2008-ban 6,66 milliárd)
- példányszám: 65 ezer (1994-ben még 300 ezer)

A Népszabadság Zrt. felügyelőbizottsági tagja például: - Deák Andrea (2001-ig Apró Piroska tagtársa az Aviva Életbiztosító igazgatóságában; lánya, Deák Ágnes a Gyurcsány-féle Altus volt fb-tagja) - Répászky Miklós ügyvéd (többször az MSZP jogi képviselője) - Földes György (a Szabad Sajtó Alapítvány elnöke)

Erről ne tudna Pető szerkesztő úr?

....de ki beszél itt már ellenzékről?

Minek is?