Médianapló

Médianapló - Piacvezető újság-e a Népszava?

2018. december 05. 10:52 - Zöldi László

Az áremelési közleményben olvasható egy elgondolkoztató mondat, miszerint a Népszava „piacvezető” a politikai újságok mezőnyében. E kijelentésben van igazság. A napilapok közül megszűnt a Népszabadság és a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap és a Magyar Idők pedig évek óta nem auditáltatja magát. Az idegen szó azt jelenti, hogy egy független szervezet szakértője bármikor bemehet a nyomdába, és megszámolhatja a kinyomtatott példányokat.

Egyedül a Népszava veszi magának a bátorságot, hogy vállalja a hitelesítést. A mögöttünk hagyott negyedévben naponta 21 ezer példány fogyott el belőle. A szakértők ennél jóval kevesebbre, néhány ezerre becsülik a másik két politikai újság példányszámát. Ha a 21 ezret beszorozzuk a szokásos 3,6-del, akkor 75 ezer olvasó jön ki. Ehhez kéne adni a Népszava online olvasottságát is, ami magányos foglalatosság, ezért a szorzó egy. Aligha tévedek, ha azt feltételezem, hogy a patinás napilapot körülbelül százezren olvassák. Az olvasottság szempontjából azonban csak a középmezőnyben foglal helyet, a legfrissebb adatok alapján a tizedik helyre tehető.

Itt van például a győri Kisalföld. A hajdani százezer példányból még mindig maradt több mint ötvenezer, ami ugyebár 180 ezer olvasót jelent. S bár üzleti titoknak számítanak  a online kiadás adatai, a vidéki napilap teljes olvasottsága 200 ezer körüli. Csakhogy a Kisalföld egyelőre nem tekinthető politikai újságnak. Családi jelleget örökölt, és ezen Andy Vajna, a pillanatnyi tulajdonos sem változtatott. Közli a Magyar Távirati Iroda híreit, közöl kormánypárti jegyzeteket is, volt azonban annyi üzleti érzéke, hogy győri és szegedi újságjait megóvta a direkt politikai vonalvezetéstől. Ez a tragikai vétsége.

Ezzel magyarázható, hogy a derék amerikai-magyar üzletember „önként” ajánlotta föl napilapjait a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. A nonprofit alapítvány rutinos vagyonkezelője, Liszkay Gábor bizonyára ráncba szedi majd a rakoncátlankodó megyei újságokat (mind a tizennyolcat). Nem lepődnék meg, ha hamarosan elveszítenék maradék családi jellegüket is, és átalakulnának politikai lappá. Ha a csökkenő példányszám miatt érdemes lesz még 3,6-del szorozni, hogy megkapjuk a kinyomtatott újságok olvasottságát, és ha az online változatról is sikerül majd információkat szerezni, akkor a Népszava elveszítheti piacvezető szerepét a politikai napilapok mezőnyében.

Már amennyiben lehet még Magyarországon sajtópiacról beszélni.                   

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr1614435336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2018.12.05. 12:21:23

"Mintegy 6,3 millió ember olvas nyomtatott sajtóterméket." - szólt a híradás idén februárban az egyik netes honlapon. Bevallom, ez meglepett. Azt gondoltam, mára az internetes hírolvasás tört élre az okostelefonok használatával.

Zöldi László 2018.12.05. 13:11:15

@Drizari: Az olvasottak jelentős része persze kereskedelmi sajtótermék: szórólap, műsorújság vagy a megyei lap hat melléklete.

nick papagiorgo 2018.12.06. 15:23:24

Manapság a "piacvezető" kifejezés egy kissé devalválódott.

Mondok pár alternatívát:

piacvezető napilap
piacvezető politikai napilap
piacvezető politikai, de nem napi lap
független piacvezető stb. stb. (mert ugye a "hazug kormánymédiát" ne számítsuk ide...) és fenti verziói
baloldali független piacvezető stb. stb (és a Jobbikot se számítsuk ide) és verziói

aztán ebből a bőséges felhozatalból ki-ki ki tudja magának választani, hogy ő most melyik "piacvezető". Nincs is annyi újság, ahány variáció....

A televíziós piacon is kb ugyanez zajlik, az RTL klub csak a 18-45 közötti népességet méri, a Tv2 meg a teljes lakosságot, ennek folytán mindkettő rendszeresen kihozza, hogy ő a "legnézettebb".

(A sors iróniája, hogy a múltkor viszont jött Borbás Marcsi Gasztoangyala, és szépen elverte mindkettőt nézettségben, a 18-45-ben is meg a teljes népességben is :)

szepipiktor 2018.12.06. 16:03:32

A Népszava valójában rávilágít a hazai médiapiac ostoba belterjességére.
Ugye soha nem volt piacvezető, de ma, amikor gyakorlatilag egyedül maradt ellenzéki print-napilap, hát a példányszám és a többi semmit nem mutat ebből.
És ugyanúgy a kunyerálás, meg a tübbi, hiszen a full ellenzéki olvasók sem képesek gazdaságosan fenntartani.
Ma minden mérhető, így már nem lehetne a MATESZ-féle kamuadatokkal mutatkozni. Az ellenbzéki oldalnak nincs fizetőképes szpontzora és az ingyenes online meg elszívja a maradék olvasótábort is.
Lássukj be, a Népszava ma is egy full balos ellenzki kiadvány, vélhetően nincs is nagyobb tábora, mint az mszp/dk szavazóbázisa.

szepipiktor 2018.12.06. 16:12:04

@Drizari: A print nem fog kihalni, külföldön már beállt egy tisztességes egyensúly. A vezető lapok - politkiai, gazdasági és az életmód(!) magazinok - nem lehetnek meg a nyomtatott kváltozat nélkül.
Az online ugyanis elszáll! Annak az aktuális, pillanatnyi hírközlés a feladata, a tudatos olvasó meg nem az archivumokban akarja keresgélni a tegnapelőtti hírt.
Sajnos az onlien torzult el, mert nem a print kiegészítője lett, hanem (üzleti okokból) a váltója. És az üzleti okok nem csak a hirdetést jelenti, hanem az onlien olcsóbb "újságírókkal" dolgozhat, oda elég pár blogger meg gémer, akik a netet böngészve összegereblyézik azt, amit a nyálcsorgatva várt olvasókör maga is megtalál.
Így most az online = a primitív aljabulvár síkagyúság, nincs nyelvismeret, nincsenek sajtószabályok
Ezzel szemben a fidesz print-birodalma meg odakerül a vidéki családok asztalára...
Ezt nem képes az ellenzék utánozni, nem csak mert gyáva, szegény, hanem mert csak az onlien lufieregetésben, a falshmobokban, a fészbúk-szerveződésekben gondolja a megszólalást.
Az ellenzéknek ma nincs hiteles médiája (a fidesznek sincs, de az hoz nekik elegendő szavazatot), de a cicaharcok miatt még egy ócska "néplap" szintet sem tudnak összekalapálni.
Az online meg lassan a hányinger kategóriája. Nézd meg a mai index címlapot, definiálható, hogy kinek az érdekei szrint készülnek a cikkek...
Mindig írom: tessék kipróbálni piaci alapon!
Pénzért tartalmat adni, ingyenesen meg a kivonatokat.
Ha van igény, lesz bevétel is.

szamaritánus 2018.12.06. 16:19:22

@szepipiktor: "Az online ugyanis elszáll! Annak az aktuális, pillanatnyi hírközlés a feladata, a tudatos olvasó meg nem az archivumokban akarja keresgélni a tegnapelőtti hírt."

hanem? a harom meter magas printujsag-tornyot turja majd szet a nappali sarkaban? :DDDDDDDDDD

engedélyes pinaellenőr 2018.12.06. 17:35:10

A papíralapú újságírás halott.. 35 alatti ember nem vesz a kezébe papírt , max a wc-n , de biztos erre is lesz valamilyen okos alkalmazás előbb-utóbb..:))

Bogomil 2018.12.06. 19:48:46

@nick papagiorgo: Miért kell teljesen téves dolgokat leírni? Pl.: se az RTL Klub, se a TV2 nem mér nézettséget, azt az AGB Nielsen nevű piackutató csinálja. 18-45 év közötti kategória egyáltalán nincsen, van a 18-49, 18-59 és még néhány, a 18-49-est tartja legfontosabbnak a legtöbb kereskedelmi hirdető, mivel ott látják a potenciális fizetőképes célcsoportjukat, de ez se minden hirdetőre és/vagy reklámozott termékre áll. A mérés szerint egyébként a legtöbb műsorsávban és a legtöbb nézői kategóriában erősebb az RTL Klub, de ennél még jellemzőbb, hogy a kis tematikus és filmcsatornák együttesen egyre nagyobb részarányt tesznek ki, úgyhogy egyre inkább csatornaportfóliók versenyeznek.

Bogomil 2018.12.06. 19:51:58

@szepipiktor: A MATESZ adatai tökéletesen megbízhatók, mivel nem olvasói megkérdezéseken, hanem a kiadói tevékenység és könyvelés auditján alapulnak. Az auditor nyomdai számlák, postai szerződések és lapértékesítési bevételek könyvelésének átvizsgálásával határozza meg az értékesített példányszámot.

nick papagiorgo 2018.12.07. 21:20:36

@Bogomil: ...továbbá több vesszőhibát is vétettem.
Észkombájn.
Most elvonulok és morzsolt kukoricára térdelek.
ALÉNYEG, az gondolom nem jött át, ugye? Nem is vártam.....

Bogomil 2018.12.08. 08:47:24

Dehogynem, a lényeg gondolom az volt, hogy a kormánymédia nem hazug (ezért az idézőjelek), miközben a nem kormánymédia töketlen, de fényezi magát - csak erre nincs mit reagálni...