Médianapló

Médianapló - A Szabad Föld beszántására és a Vasárnapi Hírek fejfájára

2018. november 30. 10:10 - Zöldi László

8.45: az imént jöttem föl a lépcsőházból, üres volt a postaláda. Hosszú az utca, és a kézbesítő bennünket rövidít meg. Nem tartja be a szerződést, miszerint a Magyar Posta reggel hétig eljuttatja az előfizetett újságokat. Például a Népszavát, amely bejelentette, bár nem részletezte az áremelést. Vajon mennyit kell holnaptól az utcán fizetni érte? Két éve 230 helyett 270 forint lett az ára, szombatonként 290. Az előfizetés negyedévenként 10 ezer forintba került, majd 12750-be. Ha most túl sokat emel a kiadóhivatal, érdemes-e még járatni a lapot?

Az áremelési közleményben az is olvasható, hogy „A Népszava az elmúlt két évben megkétszerezte a példányszámát.” Ez igaz. 2016 harmadik negyedévében, a Népszabadság megszűnése előtt átlagosan 10646 példányban jelent meg, 2018 harmadik negyedévében 21125 példányban. Csakhogy Puch László, aki 1,1 milliárd forinttal tőkésítette föl a céget, 2016 végén kifejtette az ATV-ben, hogy „racionális működést és 30-35 ezer példányt” vár a Népszavától. Nos, egy napilap évente 317-szer jelenik meg, és ha csekély a példányszáma, naponta egymillió forint veszteséget könyvelhet el. A cég két hetilapja közül a 20 ezer példányos Vasárnapi Hírek veszteséges volt, a 80 ezres Szabad Föld szolidan nyereséges.

Úgy számoltam akkoriban, hogy a feltőkésítésből az országgyűlési választásig telik a működtetésre, és 2018 közepén szembe kell majd nézni a hogyan tovább kérdésével. A szembenézés most történt meg. Puch László eladta nyereséges hetilapját a kormánynak, a veszteségest pedig hétvégi mellékletként olvasztja be a Népszavába. Vajon sikerült-e racionálissá tennie a napilap működését? Az persze kívülről is megállapítható, hogy üzletemberként racionálisan cselekszik. Megtisztította a portfóliót. Legkelendőbb portékáját, a törekvő, átlagosnál műveltebb mezőgazdasági vállalkozók visszafogottan politizáló hetilapját értékesítette, a városi polgárok direktebben politizáló hetilapját pedig megszüntette.

Az új helyzetet nem érdemes kizárólag Népszava-problémának, napilap-kérdésnek tekinteni. Tudomásul kéne venni, hogy a hagyományos sajtó nemcsak drágább, hanem sebezhetőbb is. A kormány zsarolási potenciálját növeli, hogy duplájára emelheti a nyomdai előállítás költségét, és az állami Magyar Posta révén reggel helyett délután kézbesítheti az ellenzéki újságot. Járhatóbb útnak ígérkezne a digitális kibontakozás, erről azonban csak holnap tűnődnék.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr3714405642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2018.11.30. 12:06:32

Mindenképp a digitális formáé a jövő, aminek közvetítője az internet. Az okostelefonok lassan mini számítógépeknek számítanak, a kínaiak ezzel vásárolnak már a piaci kofáktól is, és kiiktatták a készpénzt, meg a számlát. Okostelefonnal "váltanak jegyet" a metróra, és ezen olvasnak újságokat is. Ja, hogy mindezt ellenőrzése alatt tartja a kínai kommunistapárt? Az alábbi videóban ez láthatóan nem zavarja őket:

www.youtube.com/watch?v=A73y3l_leKM

LKerekes 2018.11.30. 14:11:08

És mi a fasz akar lenni ez a cikk?
Az államnak nincs nyomdája, nem tudja a nyomdaköltrségeket emelni.

Tényleg ilyen hülyék vagytok?

Éhesló 2018.11.30. 19:22:05

Csupa jó hír.
Pusztuljatok!

Manna5 2018.11.30. 21:10:55

A Szabad Földet nem most szántották be, hanem amikor az MSZP József Attila alapítványa rátette a mancsát és főszerkesztőnek a Tiszatáj "mártírját" tették az élére, kárpótlásként a megpróbáltatásaiért. Apró kis hiba csak a gépezetben, hogy amúgy ügynök is volt, de állítólag nem írt alá semmit... (szerinte) Viszont olyan remekül vezette a lapot, hogy az addigi 700 ezres példányszám alig két év alatt 210 ezerre zuhant le. Ezt a szép emlékű főszerkesztő azzal nyugtázta, hogy : "Mit tehetnénk? Kihalnak a Szabad Föld olvasói..." Majd adta, vette a politikai végül sikerült úgy lebutítani, hogy egy aranyos kis korrektor lány lett a megbízott főszerkesztő... Ez, azért ahhoz képest, hogy valamikor Bajor Nagy Ernő volt a lap húzó embere - elég nagy kontraszt...

Csak emlékeztetőül - ez a videó 20 éve készült... aki beszél, az ország egyik legjobb, legtisztességesebb újságírója volt - ma egyetlen írása sem található meg a neten, mert a tulajdonos(ok) nem tartották fontosnak, hogy digitalizálják a lap archívumát...

www.youtube.com/watch?v=f8GJxV8DMDY

trabant 2018.11.30. 23:11:04

A Vasárnapi Hírekért kár, ha megszüntetik, jó összefoglalók és érdekes olvasnivalók voltak benne. Akik Népszavát eleve nem vesznek, azokkal mi legyen? Már nincs olvasható lap a piacon.

Mindkét tábor a nyomtatott sajtót is kedvelők és a saját olvasóik ellen dolgozik? Vagy összedolgoznak?

Manna5 2018.12.01. 12:26:24

@trabant: Jó a kérdés. Bennem még az is felmerült: miért is gondolják azt, hogy az újságot és az online site-okat párt-táboroknak írják? A szabad sajtó embereknek szól, emberekről... aztán az olvasók majd eldöntik melyiket veszik, melyiket nem... Ez lenne a klasszikus média modell... Vagy nem?

A demokrácia leszakadó függönye 2018.12.01. 12:45:21

Ez az egész médiahiszti nevetséges.

Az ellenzéknek nincs tömegbázisa, aki megvenné a lapot. Azok a pénzemberek, vállalkozók, akik eddig pénzelték a baloldali lapokat, átálltak a kormányhoz. Mert mindig az éppen aktuális kormánytól jön a sok pénz, nem az ellenzéktől... Ez mindenhol így van, elég megnézni, hogy nálunk is milyen jó munkakapcsolat van a két politikai oldal másod- és harmadvonalbeli vállalkozói között. Aki a balosok közül párthűbb, az egy adott összegig hajlandó finanszírozni a működést, de politikai szolidaritásból ő sem fogja minden megtakarítását ebbe ölni.

Jön az örökös jolly joker: az állam. Miért nem segít az állam?! Egyrészt azért, mert ezek profitorientált vállalkozások (korábban talán még profit is volt, ma már inkább csak az orientáltság...), ahol semmi keresnivalója nincs az államnak egy egészséges kapitalista világban. Másrészt: ugyanazért nem kell állami lélegeztetőgépre tenni őket, amiért nem működtetjük a veszteséges gyárakat, irreális veszteséget termelő bányákat, napi 2-3 embert szállító vasútvonalakat, stb...

2018 vége van, lassan el kellene felejteni azt a kádári gondolkozást, hogy baromira nem rentábilis, amit csinálok, de majd a közösből megtámogatjuk. Onnan úgyis annyi mindenre jut... Nekünk jó, az ország gazdaságát meg majd helyrehozza az, akinek ez a dolga.

Adófizetőként baromira elegem van abból, hogy pont a kapitalizmus hírnökeinek kell fizetnem az újságait, civil szervezeteit, "kutató"intézeteit, egyetemi tanszékeit, szakszervezeteit... Pénzt arra kell adni, amiből a köz hosszútávon profitál. Nem a különböző jóskapistáknak, akik életükben nem termeltek még hasznot, de azért elvárják az állami csöcsöt.

A kormány sportmániájáról, stadionjairól, olimpiáiról ugyanezt gondolom. Ezek sem tudnak rentábilisan működni, de mégsem akarjuk elengedni. Amiben van fantázia, azt fejleszteni kell, de ezekkel a projektekkel sem kell finomabban bánni, mint '89-ben a nehéziparral. Duna Arénát meg ugrótornyot majd akkor építsünk, ha a bevételek kitermelik az építés és az üzemeltetés költségét. Zárójel bezárva.

Szóval kurvára nem arról van szó, hogy a kormány ellenzéki lapokat zár be. Arról van szól, hogy újságkiadással foglalkozó vállalkozások próbálnak egy olyan piacról megélni, ami a létező üzleti modelljükkel nem képes eltartani őket. Rövidtávú megoldásnak gondolják azt, hogy felvesznek hitelt. Amit persze egyszer vissza kell adni, merthogy a kapitalizmusban a bank sem szociális intézmény... Amikor eljön ez a pont, akkor lehet picsogni, hogy a csúnya behajtóbácsik most "megszüntetik" a lapot.

kifordított nagyanyó 2018.12.01. 12:53:22

@Éhesló: Mondanám,hogy kinek kellett volna,mielőtt barmot szült....

Dzendör Sztadiz 2018.12.01. 13:07:23

Ugyanmár. Nem volt rá igény. Döntött a piac. Stb.

nemecsekerno_007 2018.12.01. 13:11:01

Kicsit szentimentális lett. Egyébként nem feltétlenül kell az ellenzékkel együtt elsűlyednie az újságíróknak is. Egyébként ilyen ez, aki az "ördögnek" szolgál, az kínnal fizet. Az "ördög" tetszőlegesen behelyettesíthető bárkivel, bármivel...

nick papagiorgo 2018.12.01. 13:35:24

A 40 év alatti korosztály jellemzően nem olvas újságot (könyvet sem), minek nekik, hiszen ott az internet, minden megvan ingyen, elérhető bárhol, telefonon, számítógépen, stb. Felesleges az újságot, könyvet stb. "cipelni" ésatöbbi ésatöbbi.

Másfelől, ha "válság" van, az emberek az újságelőfizetést (meg az operabérletet) mondják le legelsőnek, de ha jobban élnek nem fognak megint előfizetni: egyfelől megszokták, hogy nincs, másfelől inkább mosogatógépet meg BMW-t vesznek, "ugyan már, kit érdekel a kultúra" stb. A maradék előfizetők meg többet kénytelenek fizetni a lapért, mert ha kisebb a példányszám, drágább a lap (és a hirdetők se jönnek), akkor még többen pártolnak el, tehát ez egy öngerjesztő folyamat.

Ezek természetes folyamatok, a fejlett világban máshol is ez játszódik.

Szembe kell nézni azzal, hogy a szaklapok kivételével kb minden nyomtatott sajtó kihal (kb. az előfizetőkkel együtt), kivéve amit valaki (nálunk pl. a kormány) ilyen-olyan érdekekből fenntart (ahogy Mészáros Lőrinc fogalmazott: hogy fenntartsák a keresztény-konzervatív kultúrát ésatöbbi, blabla, vagy efféle indokokból). Lehet azon sajnálkozni, hogy a kormány minden újságot felzabál, de amit nem zabál (és tart) fenn, az meg ki fog halni, nem lévén ugyanis más, aki képes vagy hajlandó lenne fenntartani. Szomorú dolog ez, de így van.

A jövő valóban a digitalizációé.

Zöldi László 2018.12.01. 14:14:48

@nick papagiorgo: Közben megjelent a második (digitális) bejegyzés is. Figyelmébe ajánlom.

midnight coder 2018.12.01. 17:56:19

@LKerekes: Ezt én sem értem. Mi köze van pártunknak és kormányunknak a nyomtatás költségéhez ? A nyomdák nem magáncégek ?

Zöldi László 2018.12.01. 18:07:43

@midnight coder: Veszprémi nyomda: PLT, Mediaworks, s ha a GVH jóváhagyja: a gigaholding. A debreceni nyomda: Rus, Pecina, s ha a GVH jóváhagyja: a gigaholding. Győri, szegedi nyomda: angolok, amerikaiak, Andy Vajna, s ha a GVH jóváhagyja: a gigaholding. Költői kérdés: a GVH megakadályozza-e a fúziót?

midnight coder 2018.12.01. 19:08:24

@Zöldi László: És hány másik nyomda van még ? Nem beszélve a külföldi nyomtatási lehetõségekrõl.

Zöldi László 2018.12.01. 20:03:37

@midnight coder: Ez igaz, pl. a Magyar Hang nyomtatása Pozsonyban. De minél távolabb van a nyomda, annál többe kerül a terjesztése. Tehát majdnem mindegy, hogy a kormányhoz közel álló nonprofit szervezet nyomdájában kérnek többet az előállításért, vagy a távolibb határon túliban kevesebbet, de költségesebben terjeszthetőt..

Éhesló 2018.12.01. 20:05:20

@kifordított nagyanyó: anyádra gondoltál, igaz?
Én igen.

nick papagiorgo 2018.12.01. 21:01:40

@Zöldi László: Demszky meg otthon nyomtatgatta a szamizdatjait.

Nézze, én megértem, hogy vannak költségek stb. De ez egy olyan dolog, hogy ha valaki AKARJA terjeszteni, illetve valaki AKARJA elolvasni, akkor ez működik - ha egy példány ezer forintba kerül akkor is, sőt akkor annál inkább, mert kialakul a "sznobhatás", hogy "itt egy ellenzéki napilap, ezer forint darabja". Vagy ha egy pártnak vagy személynek ez FONTOS, akkor megtámogatja, és akkor feleannyiba kerül.Sorosgyurka állítólag százmilliárdokkal támogatja a "migráncsokat", ehhez képest a "független" magyar sajtót egy fillérrel se (úgy látszik, Magyarországról már végleg lemondott).

Tehát itt minden szándékokon múlik. Meg pénzen persze - illetve hát azon, hogy a pénzes embereknek mik a szándékai, és akkor összefoglaltam :)