Médianapló

Médianapló - Frei-kávé vagy borvíz?

2018. november 24. 09:26 - Zöldi László

Stanik István alapember. Ha valaki megírja az erdélyi magyar sajtó történetét, a vállalkozásainak külön fejezetet kell majd szentelnie. Tegnap egy szösszenetet írt föl a nyilvánosság üzenőfalára: a szemközti kávéházból okostelefonjával lefényképezte a Cafe Frei homlokzatát. Ez az a hely, ahová soha többé nem teszi be a lábát.

A hajdani tévériporter Frei Tamás kávézók hálózatát működteti, az egyik üzlet Nagyváradon található. István barátom beült, hogy tíz lejért (hétszáz forintért) igyon egy feketét, ám a pincérnő nem volt hajlandó magyarul fölvenni a rendelést. A történetet megírta a Facebook-ra, és a látszólag jelentéktelen ügyhöz több száz hozzászólás érkezett. Néhány nappal az Erdély sorsát eldöntő gyulafehérvári román nagygyűlés századik évfordulója előtt a vitában felkavarodott minden, ami a magyar-román viszonyt megterheli. Leginkább az gondolkoztatott el, hogy egy román kommentelő az anyanyelvén szólt hozzá, de ahhoz, hogy kifejthesse a véleményét, tudnia kellett magyarul. Máskülönben mihez szólt volna hozzá? Magyar beszélgetőpartnerei pedig az anyanyelvén, románul tisztelték meg.

Itt meg is állnék az értelmezéssel. Nem firtatnám Frei Tamás tulajdonosi felelősségét, aki a magyar határtól tizenöt kilométernyire, hatvanezer magyar (és persze a kávéházi törzsvendég Ady Endre) városában olyan üzletvezetőt alkalmazott, aki nem követeli meg a munkatársaitól, hogy magyarul is vegyenek föl rendelést. Azt se feszegetném, hogy a váradi magyarok a Facebook-vita nyomán bojkottálni akarják a Cafe Freit. Más foglalkoztat. Tőlem százméternyire van a Cibere nevű, székely ételeket kínáló faloda. Onnan szerzem be kedvenc ásványvizemet, a másfél literes borszékit.

Nemcsak érzelmi okból (apám a múlt század negyvenes éveiben a borszéki Hangya-boltban dolgozott). Azért is, mert 210 forintba kerül, miközben a szomszédos kínai 250-et kér érte, a közeli Spar pedig 324-et. A flakon tökéletes, a kupakot erőfeszítés nélkül lehet lecsavarni, a „borvíz” íze pedig hazai. A cég azonban, amelyet a felirat szerint 1905-ben, még a magyar időkben alapítottak, Borsec-ként árulja kifogástalan tartalmú portékáját. A Keleti-Kárpátok hasadékaiból 2400 borvíz fakad. Több mint százéves hagyományával, ízével és korszerű csomagolásával a borszéki tarolhatná az itteni ásványvíz-piacot.

A jelek arra utalnak, hogy a cég jelenlegi tulajdonosai be vannak oltva az üzlet ellen. A világ minden kincséért sem írnának le egy magyar helységnevet.              

84 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr114390486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2018.11.25. 00:30:43

Az a szomorú, hogy bárki is beteszi a lábát egy olyan üzletbe, amit Frei üzemeltet...

Billy Pilgrim 2018.11.25. 01:10:42

A Café Frei franchiseban működik, erősen kétlem, hogy pont Nagyváradon ő lenne a tényleges tulaj.

Borsec víz pedig hosszú, hosszú ideje kapható Magyarországon, a Sparban látotthoz hasonlóan borsos árakon, és a piacot uraló, valóban legnépszerűbb vizek szénsavtartalmának 2-3-szorosával. Bár én személy szerint szeretem, azt hinni, hogy csak a töketlen üzletpolitika áll a visszafogott siker mögött szerintem tévedés.

Október 2. Orbán csőcseléke népszavazni megy 2018.11.25. 01:11:04

Végül is mi a baj? Romániában a román a hivatalos nyelv, aki a fideszes szótár szerint nem hazaáruló, az beartja a saját hazájának a törvényeit.
A pincérnő tehát fideszes szótár szerint nem hazaáruló hanem ellenkezőleg, a nemzetállamokat megsemmisíteni akaró háttérhatalmi manipulációkkal hősi harcot vívó, kitüntetni való állampolgár.

Pirx 2018.11.25. 06:51:59

Miért is követelné meg? Agybaj ezen rugózni!

Tibor Magyar 2018.11.25. 08:04:32

Fordítsunk egyet! Ha a román határtól 15 km-re egy román azt kifogásolja, hogy a magyar pincér nem veszi fel románul a rendelését, akkor ő a nemzetközi bíróságokhoz fordulhat? Vagy tudomásul veszi, hogy Magyarország hivatalos nyelve a magyar? Nekünk ez az idióta magyarkodás nagyon sokba került. Évszázada például az ország területének a kétharmadába. Legyünk óvatosak, nehogy tovább zsugorodjon!

Póniló 2018.11.25. 09:06:28

Nagyon demagog...
Csak egy gondolat: mi lehet az oka annak, hogy valaki egy magyarul irt cikkhez romanul szol hozza?
- nem tud magyarul, de erdekli a cikk, ezert megker valakit, hogy mondja el mirol szpl. Vagy besobja a gugli forditoba. Vagy egyszeruen csak ranyom a forditasra.
- megerti a magyart, de az anyanyelven jobbam ki tudja magat fejezni
- tud magyarul, de az anyanyelvet szereti hasznalni?
- tud magyarul is, de szandekosan az anyanyelven valaszol, erositve ezzel a velemenyet.

morph on deer 2018.11.25. 09:08:42

Az gondolom fel sem merült az érdekelt(ek)ben, hogy az egész csupán a pincér személyes akciója volt, hogy akkor és ott így döntött valamiért?
Rossz napja volt, bal lábbal kelt, bad hair day, akármi...
Kétlem, hogy ez lenne az üzleti policy, egy több nyelvű környezetben ez üzleti analfabétizmus!

Borszék ügyben csak az jutott eszembe, hogy mi van akkor, ha a gyártó egy nemzetközi piacon is működőképes márkanevet akar használni?

Például olyan nyelvterületre is gondol, ahol nem hasnálják sem a kettős mássalhangzókat, sem az ékezeteket?

Mert pl ha egy angol elé teszed a Borszék meg a Borsec feliratokat, akkor garantáltan a másodikat fogja úgy ejteni, ahogy te az elsőt, de mindenképpen “úgyabbul”!
Egy termék nevének működőképesnek - kiejthetőnek - kéne lennie gyakorlatilag mindenhol, és nekem pont az jelzi a megfontolt névadást, hogy ez egy ilyen márkanév lett.
A legtöbb nyelven eleve a “Magyarország” is elég furcsán hangzik, ha elsőre próbálkoznak vele...
Jelzem, az életemben nem jártam arra, nem vagyok személyesen érintett, tisztán marketing szempontból nézem a kérdést!

surcapisca 2018.11.25. 09:09:41

@Tibor Magyar: Értem amit mondasz, és még egyet is értek vele, mégis itt valami sántít egy kicsit (nagyon). Nem magyarkodásért vesztettünk területet. Értsd: nemmagyarkodásért. Sajnos.

surcapisca 2018.11.25. 09:18:22

@Tibor Magyar: Értem amit mondasz, és még egyet is értek vele, mégis itt valami sántít egy kicsit (nagyon). Nem magyarkodásért vesztettünk területet. Értsd: nemmagyarkodásért. Sajnos.

Robo720 2018.11.25. 09:24:04

Az nem derül ki a cikkből, hogy más nyelven pl. német, angol stb felvette-e a rendelést a pincérnő. Lehet, hogy azokon a nyelveken ért csak magyarul nem. Az attól még nem evidencia, hogy a határtól 15 km-re, már legkevesebb 73 éve nem magyar fennhatóság alatti területen mindenki beszéljen magyarul. Gondolom itt nálunk is nem beszélnek pl koreai nyelven a dunaújvárosi gumigyárban. Fölösleges ebbe is politikát belevinni, meg hazafiasságot, idegengyűlöletet. Menjen el valaki pl Kismartonba, vagy Losoncra és így tovább körbe a környező országokba és tesztelje a vendéglátóhelyeket. Így egyedi esetként én csak fölösleges hangulatkeltést látok ebben a bejegyzésben.

Chamroe 2018.11.25. 09:25:40

Látom még mindig aktuális

surcapisca 2018.11.25. 09:30:39

@morph on deer: Ez már túlzott"polkorrektség" lenne. És marketing szempontból is nettó butaság. Gondolj a Jysk cégnévre például, vagy számtalan másikra, amelyek sikeresek lettek a nevük angolosított változata nélkül. Mondjuk a Frei sem annyira angolos, nemde? Az amerikai soknyelvet nembeszélő átlagember rá sem néz arra ami nem angol hangzású cégfeliratos, ez valahol érthető; de sajnos mindez Magyarországon is lassan elterjed, ami már kevésbé természetes folyamat. A tudatlanok sznobsága és a nyugatmajmolók szolgalelkűsége játszik ebben nagy szerepet.

Csumpitáz Béla 2018.11.25. 09:39:11

"Szemközti kávéházból" fotózott. Csak a szokásos: nemzeti önérzetre alapozó gusztustalan marketing. Lásd: Csiki sör.

morph on deer 2018.11.25. 10:23:22

@surcapisca:
“rá sem néz arra ami nem angol hangzású cégfeliratos”

Éppen azt mondom, hogy ha ezt mondjuk egy angol kimondja, akkor fog hasonlítani arra, hogy “Borszék”, míg ha eleve azt írod, hogy Borszék, akkor kimondva valami rettenet lesz belőle!

Én már jártam úgy, hogy a világ másik oldalán minket hívtak a repülőtéri hangosbemondón keresztül, és hosszú percekig elengedtem a fülem mellett, mert a saját nevemet nem ismertem fel úgy, ahogy kiejtették! (A nejem még akkor se hitte el, hogy rólunk lehet szó...)

Pedig ez valós szempont minden olyan cég- vagy márkanév esetén, amelyikkel a telekhatáron túl is kezdeni akar valamit az ember, nem vicc.
És tényleg nem az “angolos” hangzás a szempont, hanem az egyszerű kiejthetőség és leírhatóság.
Ahol például csak egy “s” felel meg az “sz” hangnak, szemrebbenés nélkül elhagyják a z-t egy név leírásakor, vagy aki emlékszik rá, hogy ez másképpen íródok, mint náluk, akkor z-t ír...
Na ebből a megközelítésből nézz egy olyan szóra, mint “Szűcs” például.

törppicur 2018.11.25. 10:26:10

@Október 2. Orbán csőcseléke népszavazni megy:
A magyarok és a németek anyanyelve a magyar, illetve a német nyelv. A 2001-es Helyi közigazgatási törvény bevezetése óta mindkét nyelv hivatalosan használható mindazokon a településeken, ahol a beszélőik létszáma meghaladja a 20%-ot. ld.wiki

egyébként Horvátországban, Görögországban de még Bulgáriában is tudhatsz magyarul rendelni az erősen idegenforgalmi területeken is. Ott is, ahol nincs olyan étlap/itallap. Nagyváradon meg nemcsak turisztikai szempontból értik a magyart.

15-20 éve Szlovákia magyarlakta részein is előfordult sokszor hasonló eset, de kinőtték.

törppicur 2018.11.25. 10:31:54

@morph on deer: nemzetközi viszonylatban egyetértek veled. Konkrét Magyarországra vonatkoztatva viszont üzleti szempontból tényleg megérhetné Borszékiként csomagolni egy nagyobb tételt belőle. A sörcimkén is Romániában Ciuc szerpele, érthető okokból, amit hozzánk terítenek, azon meg magyar a felirat

martineden 2018.11.25. 10:39:57

Burgenlandban sem szolalanak meg magyarul,de ezt erdekes mododn sosem teszik szova.

Zabalint 2018.11.25. 11:12:13

@martineden:
Burgenlandban nem is él jelentős magyar kisebbség.

neumarkter 2018.11.25. 11:29:57

@martineden: Burgenlandban a csucsidoben sem volt 30% folott a magyar lakossag letszama....Most meg jo ha 5-6%. Ezen analogia reven jogos a szekelyfoldi romanok nyelvkovetelese is

lüke 2018.11.25. 12:14:42

@törppicur: sőt Törökországban is
( gyere magyar)
Még a Fidji szigeteken se kötelező magyarul tudni!

erikgross 2018.11.25. 12:31:40

álláshirdetés van érvényben az adott helyen, felszolgálót keresnek.
nyilván az ideális jelentkező tud románul, magyarul, angolul, de a jelentkezőkből kell választani, az illető lehet hogy még próbaidős volt, lehet hogy már nincs is ott.
a fiatal hölgy állítólag csak románul tudott meg egyébként sem kötelező csak románul beszélni, más kérdés, hogy dolgozik ott magyarul tudó felszolgáló, talán az említetten kívül mindenki ilyen
korábban nem igazán volt ilyen tapasztalat, jobbára magyarul beszéltek a magyarokkal
megint más kérdés, hogy az országban a hivatalos nyelv a román

szevabá 2018.11.25. 13:20:22

Közepes minőségű víz, tele buborékkal. Túlárazott mint a Csiky sör és ezért nem fogy jobban. Trianonnak ehhez semmi köze.

Bafana 2018.11.25. 13:32:26

@Október 2. Orbán csőcseléke népszavazni megy: "Végül is mi a baj? Romániában a román a hivatalos nyelv, "
Vagyis egy angol, német, amerikai, japán stb. turista először tanuljon meg magyarul, mielőtt bárhol kinyitná a száját...
Érdekes álláspontod van itt, a XXI. században!

omegawatch nongalicianer 2018.11.25. 13:35:31

@surcapisca: egyetértek. hesteg: károlyi, patkánylázadás, bolsevik, szabadkőműves, hazaárulás...

MACISAJT1 2018.11.25. 13:58:30

Néhány megjegyzés.
Az oláh pincérnő, mint szerte Erdélyben betelepült sokezer sorstársa, presztízskérdést csinál hogy ne beszéljen magyarul. Ez még Ceausescu idejében is így volt, mikor bizony a román tévé esti két órában szolgáltatott személyi kultusza helyett a partiumi oláhok is a magyar tévét nézték. De hogy megszólaljanak...arra kevesen kaphatóak, úgy érzik hogy ezzel elismernék a magyarokat Erdélyben.

Borszéki ásványvíz. Valóban természetesen-és nem utólag felduzzasztott- szénsav tartalommal bír. Bár mostanában már szénsavmentes változatban is kapható. Az ára Magyarországon nekem is borsósnak tűnik, de mivel a világ minden tájára a borvíz , az Arab Emirátusok, Ausztrália, Amerika és Európa legtöbb országában is kapható – úgy látszik hogy nem éri meg külön Magyarországra gyártott címkék legyártása.

Végezetül: a borszéki nem ásványvíz. Hanem több évszázados gyógyvíz. Van vagy 16 forrás, mind-mind más navalyára, a kémiai összetétel okán.
És ha nem hanyagolták volna el, ma is Baden-Baden, Karlovy Vary szintű fürdőhely volna.

Ranó Matyi 2018.11.25. 14:47:27

a román az nem magyar

staropramen 2018.11.25. 14:52:57

@martineden:
Burgenlanban szinte minden üzletben és vendéglőben és benzinkúton van magyar eladó, pincér vagy kutas.
Ha az osztrák pincér nem érti, szól a magyarnak és az fölveszi a rendelést.
A síterepeken sem nehéz magyar vendégmunkásba botlani.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.11.25. 15:04:29

@Tibor Magyar: "Fordítsunk egyet! Ha..."

Teljesen jó, amit mondasz. Én is szoktam vitázni ezen a feleségemmel. Mindketten magyarországi magyarok vagyunk – ez a definíció már maga egy történelemkönyv –, ő nagyon magyarérzelmű az erdélyi problémákban. Én is arra szoktam figyelmeztetni, hogy Erdély sajnos Románia nemzetközileg elismert módon birtokba vett területe, az ország része, az ott lakók román állampolgárok, akiktől elvárható, hogy Romániát tekintsék hazájuknak, ezt az országot építsék, szolgálják, ennek az országnak a törvényei kell maradéktalanul követniük. Mert képzeljük el, hogy nálunk félmillió cigány egyszer csak azt mondaná, hogy ők nem magyarok – nem is hívják magukat annak, a "magyar" a többi ember! –, önálló autonóm területet követelnek magukat, őket valamelyik cigány nyelven szolgálják ki, a hivatalokban se legyen kötelező magyarul érteniük, és ők mostantól maguk értelmezik a magyar törvényeket. Tudjuk, hogy ez utóbbi sajnálatos óvatossággal kezelt szokásuk már mostanság is. No, aki erre azt mondaná, hogy miért ne, az először is költözzön arra a vidékre, aztán alkosson véleményt, másodszor is gondolkozzon el arról, hogy hogy fogadná minden nap a hírekben, hogy a cigány tartomány újabb önállósági követelésekkel állt elő, mert ők autonómok, és ott mindenki igazodjon hozzájuk.

Kevés olyan ország van Európában, ahol ehhez hasonló méretű és tömegbázisú nemzetiségi feszültség uralkodna hosszú időn át. A legutóbbi példa az autonóm Katalónia volt, amelynek a szabályos demokratikus úton megtámogatott önállósági törekvéseit a spanyol kormány bebörtönzéssel tette egyenesbe, és a Szabad Világ Lelkes Pártolói nem vesztegettek sok szót az ügyre. Nem indult uniós eljárás Spanyolország ellen, még csak fel sem vetődött, nem tüntet a külföldi sajtó a katalán függetlenség mártírjai mellett, a vaskezű spanyol uralkodó (!) eljárása ellen és így tovább. Magyarország sem sok szót emelt ellene. Mert bennünket érzelmileg nem érint.

Erdély számunkra érzelmileg fontos. Nekem is. Nekem is ökölbe szorul a kezem, arra gondolva, hogy milyen gátlástalanul taposott belénk az akkori francia hatalom a román talpnyalói udvarlásának engedve. Vagy azt látva, hogy az Erdélyben, Partiumban, Csángóföldön, vagy éppen Kárpátalján, talán a Vajdaságban, a Felvidéken is élő magyarok közül még mindig milyen sokan beszélnek könnybe lábadó szemmel arról, hogy ők valamikor Magyarország részei voltak, és kitépték őket az országból, hadseregekkel támogatott parancsszóval, a némán maradt Európa szeme láttára.

Ez érzelem, amely nagyon fáj. Vannak sokan, akiknek nem, és ezért ők nem hibáztathatók. Azért igen, amikor gúnyolják azokat, akiknek mégis fáj. De ez a fájdalom lehet alapja kitartó politikai, autonómiai törekvéseknek, de amikor a romániai magyarok a magyarságukkal bosszantják a száz éves Románia egészét féltő, magukat egész Románia állampolgárának tartó románokat, akkor olyasmit csinálnak, amit mi sem tűrnénk szó nélkül a cigányoktól. A romániai magyarok lehetnek két haza hívei, de az egyik hazájuk Románia, amely születésüktől államként gondoskodik róluk, és joggal várja el cserébe az állampolgáraitól is az építő közreműködést. A románok szemét módon bánnak a magyarokkal elég sokszor. De ha megpróbáljuk a helyükbe képzelni magunkat – és ez nekünk, külső ítélkezőknek morális és intellektuális kötelességünk –, akkor azért mi is elég ingerültek tudnánk lenni a szepratista magyar kisebbség agresszív önállóskodását látván. És nem lenne szabad egy másik országnak, Magyarországnak ennyire nyíltan hergelnie az ottani magyarokat a szeparatista ellenállásra. Érzelmileg érthető, diplomáciailag bizonytalan kimenetelű, politikailag viszont durva módszer, beavatkozás egy másik ország belügyeibe. Mi sem tűrnénk ezt másoktól, de nem ám.

Szarazinda 2018.11.25. 15:09:11

@surcapisca: "Az amerikai soknyelvet nembeszélő átlagember rá sem néz arra ami nem angol hangzású cégfeliratos"

Ez konkrétan nem igaz. Az "átlagamerikait", akárki legyen is az, finoman szólva sem feltétlenül hívják smithnek, meg williamsnek, a többségnek meglehetősen vegyes az etnikai háttere. Ezt pont, hogy tükrözik a cégnevek, a heinz-től, a katz"s delin keresztül az amúgy teljesen fiktív häagen dazs-ig meg a taco bellig. Szóval Amerikában semmi jelentősége, hogy angol(os)-e a neve egy márkának.

A poszt amúgy hiszti, teljesen egyetértek azzal a véleménnyel, hogy simán lehet, hogy a felszolgáló egyszerűen nem tudott magyarul.

to:rppapa 2018.11.25. 15:15:34

@Bafana Az angol egyértelműen - a német mondjuk Közép-Európában még - világnyelvnek számít. Nem hiszem, hogy egyetlen japán is felháborodna azon, hogy nem értették meg japánul egy európai vendéglátóhelyen.
A magyar annak ellenére sem világnyelv, hogy a világon mindenhol lehet találkozni (1-2) magyarral. A Nagyváradon élő magyarok is tudnak románul, tehát ha egy pincérnő nem ért magyarul, akkor gond nélkül tud rendelni románul is. Ha emiatt nem megy be többet egy kávézóba, az az ő baja, szerintem a kávézó ettől nem fog tönkremenni - akár tulajdonosa a hazudós Frei, akár nem.
Ui.: Szlovákiában jártamban is mindig igyekszem szláv nyelvek elegyéből álló szókincsemmel megszólalni, aztán ha a válasz magyar, akkor, de csak akkor váltok át anyanyelvemre. Lehet, hogy csak véletlen, de soha nem is volt semmiféle kellemetlen tapasztalatom odaát. Romániában sokáig elvi okból, később inkább csak kapcsolatok, ismeretek hiányában nem jártam, így ottani tapasztalataim nincsenek.

Janossz 2018.11.25. 15:22:25

@MACISAJT1:
Nacionalista műbalhé az egész. Ha valaki száz év után sem képes egy kávét rendelni magának az állam nyelvén, ahol leélte életét, az az ő baja.
Aki meg napszámban kommentel magyar blogokon, évek óta, és nem érzi a különbséget a borsos, meg a borsós között, az meg azé. Ugye?
"Az ára Magyarországon nekem is borsósnak tűnik, "

MACISAJT1 2018.11.25. 15:43:58

@Janossz: "Nacionalista műbalhé az egész. Ha valaki száz év után sem képes egy kávét rendelni magának az állam nyelvén, ahol leélte életét, az az ő baja."

Na kérem. Íme a jól látható különbség a magyar és a híg/szarmagyar között.

Utóbbiaknak nem az jut eszébe hogy mégiscsak illene az oláhoknak megszólalniuk vagy legalább érteni magyarul, ha már Erdélybe a (nem eléggé) ismert körülmények között betelepültek. Á nem.
Nekik ilyenkor az "állam nyelvén" való megszólalási kötelezettség jut eszébe.

Ugorgyunk.

omegawatch nongalicianer 2018.11.25. 15:45:40

@Androsz: ne zavarja a meg az ostoba logikádat, hogy a magyar és a székely Erdélyben őslakos míg sz oláh betelepült vagy betelepített mindenféle gyökérzet nélkül. Adandó alkalommalilletve egy nagyobb nyomásra ha talál jobbat onnan is el fog húzni

Janossz 2018.11.25. 15:49:55

@MACISAJT1: Hát ugorgyá, megélhetési honfitársam! Nosza!

MACISAJT1 2018.11.25. 15:53:15

@Androsz: " Én is arra szoktam figyelmeztetni, hogy Erdély sajnos Románia nemzetközileg elismert módon birtokba vett területe, az ország része, az ott lakók román állampolgárok, akiktől elvárható, hogy Romániát tekintsék hazájuknak, ezt az országot építsék, szolgálják, ennek az országnak a törvényei kell maradéktalanul követniük. Mert képzeljük el, hogy nálunk félmillió cigány egyszer csak azt mondaná, hogy ők nem magyarok – nem is hívják magukat annak, a "magyar" a többi ember! –, önálló autonóm területet követelnek magukat, őket valamelyik cigány nyelven szolgálják ki, a hivatalokban se legyen kötelező magyarul érteniük, és ők mostantól maguk értelmezik a magyar törvényeket"

Szokták mondani hogy minden példa sántít. Na de a fenti példa egyenesen a példák deákbillgyulája...

Mi a vérzivataros csicsának van köze van annak a Habsburgok által tudatosan Magyarországra telepített és azóta elszaporodott cigányok miféle autonómiát követelnek maguknak ahhoz hogy Erdély ezeréves magyarlakta terület , melyet az oláhok az ismert módszerekkel szerezték meg száz évvel ezelőtt Trianonnál és ahol minden, igen a nagyváradi épületek ahol a szőröstalpú pincérnő is sertepertélt, mind-mind magyar örökség és Erdélyben máig él az EU egyik legnagyobb nemzeti kisebbsége?

Amúgy meg, a cigány autonómián is dolgoznak sorosék:
mno.hu/belfold/cigany-teruleti-autonomia-uj-trianon-vagy-utolso-lehetoseg-2419322

tamask 2018.11.25. 15:58:50

@Tibor Magyar: román határtól 15 km-re olyan települések vannak, amik sose voltak románok. Nagyvárad történelmét tanulmányozhatnád, a magyar kultúrához erősen köze van. Magyarország területének ⅔-a azért veszett el, mert a magyarok beengedték a szerbeket, románokat, szlovákokat és eltűrték évszázadokig, hogy azok nem integrálódtak, majd amikor integrálni akarták őket, akkor má késő volt, mert a nyugati hatalmak (franciák) felfűtötték a román, szerb, szlovák sovinizmust. A magyar állam pénzén képezték a román és szlovák vezető réteget jelentő értelmiséget, papokat, tanárokat. A magyarság túl toleráns volt. A franciák szépen megoldották a saját országukban a kora újkorban, mindenkit kiirtottak, aki más nyelven beszélt, még a francia dialektusokat is felszámolták.

Ha nem szolgálnak ki magyarul, akkor a civilizált megoldás az, hogy bojkottálják a helyet. Ehhez mindenkinek joga van.

Én például nem veszek VW autót soha, mert a dízelbotrányban bizonyította a cég, hogy mennyire szavahihető.
Nyelvi diszkrimináció miatt is lehet nyugodtan bojkottálni. A piac majd megoldja. Frei kávézóinak vonzereje a határon túl is részben az, hogy Frei nevét, médiás múltját ismerik a helyi magyarok. Ha kutyába veszik őket ott, akkor majd nem járnak oda. A helyi románoknak meg gondolom nem sokat mond a Frei név.

@Robo720: Románia magyarlakta részein tudtommal Ceacusescu alatt is volt minden boltban magyarul tudó alkalmazott, aki segített. Már amikor nem voltak üresek a polcok, ami gyakran megesett.

@törppicur: Szlovákiában 20 éve megvertek ha magyarul szóltál. Ma már azért rengeteget változtak ők, nekem egy full szlovák pasas elkezdett magyar népdalokat idézni egyszer, részegen egy fesztiválon, nagyon tört magyarsággal. A nyugatra szakadt románokat meg helyretette az a tapasztalat, hogy hiába hiszik magukat a rómaiak örököseinek, semmibe veszik őket még a latin népek is. Találkoztam már olyan románnal, aki külföldön portugálnak hazudta magát, mert szégyellte, hogy román.

tamask 2018.11.25. 16:06:05

@MACISAJT1: cigány mozgalmak erősödésére csak akkor van esély, ha Magyarországot belesodorják valami fegyveres konfliktusba. Területi autonómia nem esélyes, de az egész országot simán vihetik, az amerikai nagykövetség folyton nyomja ezt a témát, tüzelik a romákat.
Ha lesz egy fegyveres konfliktus, akkor az amerikaiak azzal az ürüggyel simán beavatkozhatnak, hogy a romának akarják védeni, támogatni. Az ilyen kisebbségek segítése már több konfliktusövezetben bevált beavatkozási alap. Koszovói albánok, szíriai kurdok, iraki jazidik, vietnami hmongok mögé is beállt az amerikai hadigépezet.

Fülig José 2018.11.25. 16:16:22

@MACISAJT1: te mocsok orbánnáci, te... magyarkodsz, fasszopó mámmeg magyarkodsz?! Történelmet meg majd mi tanulunk helyetted is.. dögölj má meg te szánalmas nagymagyar örökkémúltbanélő mindigmásahibás állandóanproblémázó féreg.

Fülig José 2018.11.25. 16:20:46

@MACISAJT1: tudod patkány: a sírásrívásnak rögtön vége lenne egy egységes, nyitott Európai Unió esetén, mindenki mehetne-jöhetne kedvére, ahova csak akar. De neeeeem, a te retkes kurtalábú zsírdiszó cigánybáród mindenkivel összerúgja a port, hogy a hozzád hasonló debilek meg nyomathassák ezt a szarszemét píár dumát. Te fasz.

lenörd hofstadter 2018.11.25. 16:25:26

No ezért utálják az igazi magyarországi magyarok a román megélhetési szarmagyarokat.

dr utcai arcos 2018.11.25. 16:49:13

@törppicur: "egyébként Horvátországban, Görögországban de még Bulgáriában is tudhatsz magyarul rendelni az erősen idegenforgalmi területeken is" Csak figyelj oda, hogy JÓ HAN GO SAN ÉS LAS SAN KÉR JED MERT AK KOR MEG ÉR TIK.

Szarazinda 2018.11.25. 17:06:47

@MACISAJT1: apuka, ha már Erdélybe a (nem eléggé) ismert körülmények között betelepültek. Szóval milyen körülmények között?

Értem én, hogy, nemszarmagyar, hanemszentturulmagyar révén meg vagy győződve, hogy Erdély a homosapiens megjelése óta színmagyar, és kezicsókolom, de ez az ilyen turbómagyarok valós történelmi tudásáról, azaz nem tudásáról szól. Fogd már végre fel, hogy a történelemben nincs egy igazság, nincsenek A KÖRÜLMÉNYEK. A monarchia, és a magyar királyság trianon előtt soknemzetiségű volt, az elcsatolt területek is, a megmaradtak is. Lehet itt ringatni magunkat valami homogén magyar nemzetállamba, amit trianon tett tönkre. Ugyanúgy éltek erdélyben románok, a felvidéken szlovákok, a délvidéken délszlávok is. Hol ilyenek voltak a nemzetiségi arányok, hol olyanok. Ezeket a betelepítés valóban tivább rontotta, de az a képzelgés, hogy itt színmagyar erdély volt, röhejes, infantilis, naiv és ostoba. Még akkor is, ha Nagyavárad (ami ugyebár partium, nem is erdély), valóban döntően magyar volt, és valóban a betelepítés változtatott az arányokon.

Lehet tovább ajvékolni trianon miatt, de a történelmet ismerni kellene.

Szarazinda 2018.11.25. 17:13:23

@tamask: a szent magyarok túl tolernsak voltak, egyem a kis szívüket. Itt a sok integrálódni képtelen összes többi környező néppel ellentétben. Akik csak kihasználták az áldott jó Hunniát.

Jól ismert, közhelyes, gyermekded narratíva, egy a sok közül, amivel sírvavigadva hümmögünk részegen a kocsmában. Pont annyira szánalmasan ostoba is. Nos, ezek az integrálódni képtelen gyüttment népek alkotják a mai magyarok többségének az őseit. Annyira képtelenek voltak integrálódni, hogy a mai Magyarroszág lakosságának kábé a 95% magyarnak vallja magát, miközben a többség felmenői pont szerbek, törökök, svábok, zsidók, cigányok, tótok, ésatöbbi, ésatöbbi. Ez pedig nagyrészt a török hódoltság utáni nagymértékű betelepülések következtében van így, a csúcspontját mindez a 18. században érte el.

Igen, a szánalmas turbómagyarok többségének is ilyen felmenői vannak, hátrafelé nyilazó sztyeppei nomádok pedig nem. De további kellemes álmodozást.

ubermeister 2018.11.25. 18:47:33

Kíváncsi lettem volna a sok okos turbomagyar reakciójára anno, mikor a 90-es évek végén a Balatonon ha betértél bárhova - ami a sarki késdobálónál színvonalasabb volt - alapból németül szólított meg a pincér.
Erdélyben voltunk zömében külföldi kollégákkal így csak angolul kommunikáltunk így fel sem merült bennük hogy esetleg értenénk a magyart (céges policy ha csak egy olyan is jelenvan aki nem érti az adott nyelvet akkor kötelező angolra váltani, mindegy hogy részese-e a beszélgetésnek vagy sem, fel se merülhessen bármilyen gyanú) , hát nem volt éppen hízelgő ahogy az anyaországiakra tekintenek. Persze teljesen megváltoznak ha a turbomagyart kell hülyíteni, meg az érzéseikre hatni, az elmúlt 30 évben elszaporodtak a "megélhetési székelyek" ott is .

Gyugyuédrjéú 2018.11.25. 19:06:00

Hiteles forrásból tudom:
- 7 emberből 6-an mindkét nyelvet kitűnően beszélik.
- egy kislány valóban csak románul tud, de ez a román államhatárokon belül, román állampolgárként talán megengedhető, hogy a hivatalos nyelven közelítse meg a vendéget.
- egyebkent egy kedves, udvarias lányról van szó, akit a mélyen tisztelt úr, nyomdafestéket nem tűrő szavakkal és kritikán aluli stílusban, ordítva sértegetett. Mindezek ellenére a felszolgáló lány küldött egy magyarul tudó kollégát, akivel nem óhajtott a felháborodott úr beszelni!
Engedjék meg, hogy a foci palyakrol kölcsönözzek egy szlogent! “A gyűlölet nem pálya!”
Véleményem szerint kávézni kellene az adott helyen, élvezni az ízeket és beszélgetni a barátainkkal!
Ezzel szemben “magyar” uszít a “magyar” ellen és mellette hangulatot szít!
Gratulalok a sok megnyilvánuló “embernek”!. Tisztelet a kivételnek, mert néhány épeszűen gondolkodó kommentelő is jelen volt!
Magánvéleményem szerint pedig egy kereskedelmi vállalkozásnak vagy egy vendéglátó-ipari vállalkozásnak minden vevője és vendége egyformán fontos, nemzeti hovatartozás nélkül. Igaz, ezt az alapelvet egy alkalmatlan kolléga munkához és emberekhez való hozzáállása elhomályosíthatja, de minden bizonnyal az a munkavállaló csak rövid távon fogja betölteni csak a pozíciót!
Ja, az “újságírás”nak tényszerűnek kéne lennie és nem mendemondákra alapozottnak!

erikgross 2018.11.25. 19:34:21

@BiG74 Bodri:

gondolom nem erre célzott, hanem a romániai szarkeverőre, aki jó eséllyel alig várta már , hogy történjen hasonló

Fülig José 2018.11.25. 21:39:19

@erikgross: csak az nincs meg, hogy ez a “cikk” miért az indexen jelent meg?! Holott a gecigóra vagy a kurvákhoz tartozik... valaki a szerkesztőségből esetleg válaszolna?! Az egy agyallott fizetett fideSStroll macifül kivételével a kommentek egyérelműek.

ételizésítő 2018.11.26. 01:24:20

Nagyvárad Románia. Elég megnézni a térképen.
A Dunántúlon sem várja el senki, hogy latinul vegyék fel a rendelést, csak mert valaha római provincia volt.

Miért ne várhatná el a pincérnő, hogy románul rendeljenek?

A bloggernek például egy helyesírási tanácsadót, mert baromira ráférne.

tamask 2018.11.26. 01:42:05

@Szarazinda: nekem is vannak szlovák felmenőim, de ők integrálódtak, magyarrá lettek.
Oldalági rokonaim közt vannak sváb számazásúak, ők is integrálódtak.

Az volt a baj, hogy a magyarság elnézte, hogy a szlovákok, románok betelepültek és tömbökben éltek a határmenti területeken. Ez örök lecke. Ez nem turbómagyarság, ez szimpla történelmi tapasztalat.
A pesti németség integrálódott. A kunok integrálódtak a kezdeti kofliktusok után.
Az erdélyi románok meg nem integrálódtak és idővel kiszorították és ténylegesen kiirtották a dél-erdélyi magyarokat.

Nyugaton is van most ilyen probléma. Németországban a poroszok integrálódtak, pedig nem germán, hanem balti nép volt eredetileg. A törökök kezdetben integrálódtak, de mára olyan sok török él Németországban és Törökország hatása rájuk olyan erős, hogy nem akarnak németté válni, egy tömbben leszavaztak Erdoganra. Minden attól függ, hogy mekkora számosságban élnek az idegenek az adott országban és az eredeti hazájuk mennyire fejt ki rájuk hatást. A nacionalizmus kora előtt Magyarországra betelepített jövevények beilleszkedtek. A később besettenkedők meg nem akarták Magyarországot hazájuknak tekinteni, csak visszaéltek a vendégszeretettel. Hunyadi, Zrínyi, Kossuth, Petőfi mind beilleszkedett jövevényel leszámazottai voltak. A magyar befogadó nép volt, pont ezért van az, hogy a mai magyarok 95%-ának semmi köze Árpád népéhez genetikailag.

ételizésítő 2018.11.26. 01:49:42

@surcapisca:
De, pont a magyarkodás és a kisebbségek lekezelése/semmibe vétele miatt vesztettük el a területeket.

"Gondolj a Jysk cégnévre például"

Igaz, hogy az eredeti kiejtés "jüszk", és a hülyemagyar is jiszknek ejti, de kb. mindenki ki tudja ejteni valami érthető formában, míg a magyar ékezetes és kettős betűket nem.
(A kettős hosszú ékezet pl. annyira magyaros, hogy még az amerikai angol neve is hungarumlaut.)

"hivatalosan használható mindazokon a településeken, ahol a beszélőik létszáma meghaladja a 20%-ot"
Közhivatalokban igen. A kávézó viszont nem közhivatal, hanem magáncég. És a kutya nem szólhat, ha nem veszik fel németül a rendelést.

@Bafana:
Ne tanuljon meg, csak ne pattogjon, ha nem veszik fel a rendelését, ha az anyanyelvén próbálkozik.
Mondjuk nem is hiszem, hogy pl. egy japán japánul próbálkozna kávét kérni Budapesten.

@MACISAJT1:
A borsós ár, az kemény. Pont mint bubikat kiszedni a szénsavas ásványvízből. Nem hazudsz te túl sokat?
Arab Emirátusok nincs. Emírségek van.

A gyógyvíz is mind ásványvíz, szóval baromságokat hordasz össze, ahogy szoktál.
És pont a hozzád hasonló faszkalapok miatt utálják a magyarokat minden környező országban.

@Androsz:
ha a románoknak egy kis eszük lenne, betiltanák a kettős állampolgárságot, mondjuk 10 éve börtönnel súlyosbítva. Sok magát magyarnak mondó haszonleső román esne pofára, akik a magyar választásokon szavazgatnak, a kurva anyjukat.

@to:rppapa:
A német nem világnyelv, sosem volt az. Az orosz talán a SZU felbomlása óta az, de ebben sem vagyok biztos.
Attól nem világnyelv egy nyelv, hogy sokan vagy sok országban beszélik. Konkrét kritériumai vannak.

ételizésítő 2018.11.26. 02:08:52

@MACISAJT1:
Seggfejkém, az a románok országa. Ha nem hajlandóak megszólalni egy magát magyarnak mondó haszonleső román kedvéért, akkor nem. Teljesen igazuk van.

Ami meg a cigányokat illeti: Magyarország 600 éve cigánylakta terület. Jóval a Habsburgok előtt jöttek.

@omegawatch nongalicianer:
Őslakos a faszt. Ugyanolyan betelepült.

@tamask:
Nézz a térképre, barom.
Melyik országban van Nagyvárad?

"Szlovákiában 20 éve megvertek ha magyarul szóltál."
Hazudozol. Soha nem vertek meg, nem is akartak, pedig több mint 30 éve járok oda rendszeresen.
Ha faszfejként nagymagyarországozol, akkor meg jogosan vernek meg.

"de ők integrálódtak, magyarrá lettek"
Nyugi, még egy kis idő, és majd ezek is integrálódnak, románná lesznek, illetve már most is azok, haszonleső románok, még ha anyagi érdekből magyarnak hazudják is magukat.

"egy tömbben leszavaztak Erdoganra"
Mint a haszonleső erdélyi románok az 1gecigányra?

"A magyar befogadó nép volt, pont ezért van az, hogy a mai magyarok 95%-ának semmi köze Árpád népéhez genetikailag. "
Meg azért, okoska, mert Árpád népét a tatárok gyakorlatilag kiirtották, és mindenhonnan be kellett telepíteni népeket, még Hollandiából meg Spanyolországból is.

@Fülig José:
Összerúgja a patkót. Az összerúgja a port értelmetlen képzavar, semmi egyéb.

"ez a “cikk” miért az indexen jelent meg?"
Nem az Indexen jelent meg, ez egy blog. Az írója biztosan szorgosan írogatja az ajánlókat az Indexnek, hogy kitegyék a címlapra, mert az a rögeszméje, hogy ő újságíró. Pedig nem.

"Az egy agyallott fizetett fideSStroll macifül kivételével a kommentek egyérelműek. "
Azért csak olvasd el a többit is, és rájössz, hogy van itt más turbómagyar barom a nickjét hibátlanul leírni képtelen idióta turbómagyaron kívül is.

@BiG74 Bodri:
Nagy igazság.

medium size devil 2018.11.26. 02:42:53

Ha a sztori igaz egyaltalan, akkor gondolom ugy lehetett, hogy az elado nem tudott magyarul, a pokhendi vendeg viszont tudott romanul, tehat akkor mi volt a kozos nyelv amit a vendegnek hasznalni kellett volna ha egyszeruen csak vasarolni akar es mivel nem hasznalta, ki a hulye ebben a tortenetben?

tamask 2018.11.26. 02:49:17

@ételizésítő: Ha nem hajlandóak magyarul felvenni a rendelést, akkor a magyarok majd a pénzükkel szavaznak és oda mennek kavézni, ahol kiszolgálják őket magyarul.
Győrben is kiszolgálják az embert németül, pedig már nem az Osztrák-Magyar Monarchia része Magyarország.

A Fekete-tenger partján az ismerőseimmel angolul szóltunk hozzájuk, de mivel tudták, hogy Magyarországról jöttünk, eléggé húzták a szájukat. A románoknak a magyarokkal van bajuk, nem csak a magyar nyelvvel. Ami Magyarországon turbómagyarkodás, annak a román megfelelője ott az átlagember mentalitása. Azért az sokat visszavett a kitántorgott románok arcából, hogy megtapasztalták, hogy nyugaton cseppet se kedvelik őket.

tamask 2018.11.26. 03:00:14

@ételizésítő: László, miért habzik a szád?

Pont ugyanezt írtam, mint amit te is. Árpádhoz nem sok közünk van, de aki betelepült és beilleszkedett, az magyarrá lett.
Igen, ahogy a törökök leszavaztak Erdoganra, úgy a hatarontúli magyarok Orbánra. Pont ez bizonyítja, hogy a nacionalizmus erősödésével és a nemzetállammá vált egykori hazájuk vonzereje miatt már nehéz integrálni népeket.
Az én ősein egy része valószínűleg szlovák volt, de mivel a nacionalizmus ébredése előtt települtek Magyarországra, ezért magyarrá válhattak.
Ma egy román ha kivándorol Spanyolországba, akkor is több generáción át megmaradhat románnak, mert hazajának fapadossal, román tévét néznek parabola antennával.

Neked a vezetékneved alapján német őseid vannak, mégse gondolom, hogy németnek tartod magad. Beilleszkedtek. Magyarrá lettél. Még ha magyarul nem is tudsz valami jól.

medium size devil 2018.11.26. 03:03:07

@MACISAJT1: Gyerekes fellengzos ez az ezereves oblogetes. A magyar lakossag mar Trianon idejen is kisebbsegben volt.

éteIízesítő 2018.11.26. 05:16:15

@MACISAJT1: "Erdély ezeréves magyarlakta terület"
Nem ezeréves, sokkal régebbi.

Szarazinda 2018.11.26. 06:03:42

@tamask: Nem volt a magyar befogadó nép, ahogy a szárd sem volt platánfa és a litvánok sem körömággyulladásosok. Mindezzel arra szeretnék rávilágítani, hogy az ilyen állításoknak semmi értelme nincsen. A nép nem ilyen, vagy olyan. Történelmi folyamatok, bonyolult összefügggések vannak, ezek a 18. században itt ahhoz vezettek, hogy a jelentősen kiürült országba rengeteg különböző etnikai csoport települt be. Ezt az akkori "politika" támogatta, a gazdasági érdek mellette szólt, a betelepülők szakmáira, munkájára, tudására, szolgáltatásaira, termékeire igény volt, stb.. De nem a nép volt befogadó. A 19 században futott fel a magyarosodás, az asszimiláció igénye, ezt minden etnikum lelkesen támogatta (a fene nagy befogadó magyarság olyan fene nagy módon befogadta a zsidókat, hogy néhány évtizedekkel később inkább eldeportálta őket auschwitzba, de úgy, hogy a németek csak pislogtak ezen a hatékonyságon, úgyhogy amúgy is hagyjuk ezt a befogadó dumát).

Ugyanígy nem él vissza senki semmilyen vendégszeretettel, mert se vendégszeretet, se visszaélés nem létező foglamak ebben az összefüggésben, csak az ilyen emocionálisan túlfűtött, normatív identitásvitákban kicsit sokat kerülnek elő.

Az, hogy a poroszok, törökök, stb hogy jönnek ide, nem tudom, az romnok meg kiirtották a dél erdélyi magyarokat.

Nacionalista kor előtt betelepülők integrálódtak, a később besettenkedők meg nem.... erre már tényleg nehéz mit mondani, de ha úgy teszek, mintha az ilyen állításoknak a legkisebb értelme is volna, akkor sem tudom, hogy mégis ezt a határt hol húzod meg. Tehát a monarchia évei alatt, a 19. század végétől az első világháborúig tartó időszakot, amit, ha már ezt a nacionalista kor előtti integráció, versus utáni visszaélés hülyeséggel mégis próbálunk valamit kezdeni, nehéz nem a nacionalista korszak csúcséveinek nevezni. Na, hát pont ez volt az a periódus, amikor, ma már szinte infantilisnek ható lelkeséedéssel akartak asszimiláódni a délszlávok, tótok, zsidók, stb, tömegesek voltak a névmagyarosítások, a kikeresztelkedések, a zsidók hisztérikusan kikérték maguknak, hogy ők etnikailag ne magyarok lennének, ők izraelita vallású magyarok akartak lenni, nagy és naiv volt a lelkesedésük..

Amiket írsz, azok nem "történelmi tapasztalatok", hanem narratívák. Abból is az ilyen taxiban, meg fodrásznál előkerülő tudományos színvonal. Beleértve a dél erdélyi magyarokat (befogadó szent csudanép) kiirtó hálátlan románok. Tök nyilvánvaló, hogy Erdély történelme és etnikai története ennél jó néhány fokkal bonyolultabb, kérdezz meg egy román "történészt", vagy menjél vissza az időben még 200 évet, és akkor majd a románok mondják, hogy a magyarok települtek be. Vagy 30 ezret, és akkor a neandervölgyi, hogy a homo sapiens.

Hogy a balti poroszok, de ha már brandenburg környékéről akarunk még példát akkor pl. a szláv vendek, meg a törökök hogy jönnek ide azt végképp nem tudom (már leszámítva azt, hogy egy ilyen pszeudo-művelt-tudományoskodó analógiákkal értelmesebbnek adjuk elő a mondanivalónkat, mint amilyen).

És akkor még itt van ez a mittoménhol még integrálódtakde a határmenti tömbökben nem, és történelmi hiba, meg tapasztalat....., na szóval bocsesz, de ezt hívják fecsegésnek, igen az, ami a taxiban, meg a fodrásznál megy a tízmillió történész országában. Én is abbahagyom.

Utó Pista 2018.11.26. 06:14:40

@ételizésítő: Pont annyira agyalágyult a hasonlatod, mint te.

Utó Pista 2018.11.26. 06:17:38

@Szarazinda: "de úgy, hogy a németek csak pislogtak ezen a hatékonyságon, úgyhogy amúgy is hagyjuk ezt a befogadó dumát)."

Ásít....

Szarazinda 2018.11.26. 06:22:12

@éteIízesítő: százezermillió éves magyar területet. A szíriuszról egyből odamentünk, bibibibíííí

Utó Pista 2018.11.26. 06:46:59

@ételizésítő: Anyád is inkább nyelt volna le....

MultilateralDezvoltat 2018.11.26. 07:25:48

@éteIízesítő: Nagyon jól felmondtad a leckét. Csak kár, hogy szar tankönyvből...

coolcoffee.hu 2018.11.26. 07:39:44

Itt bármilyen nyelven lehet kávét rendelni: www.coolcoffee.hu/

Robo720 2018.11.26. 07:49:22

@tamask Hol van már Causescu, hogy a boltokba magyarul tudó eladót küldjön. Már majdnem 30 éve, hogy kivégezték.
Amúgy egy hisztis kávéházi vendég puffogását így felfújni, mint itt. Belekeverni a politikát, a mindenki által másképpen tanult történelmet, hazafiasságot.
Elkenitek a lényeget és heccelitek itt egymást és válogatott sértegetéseket vágtok egymáshoz.
Én is utálok Horvátországban az INA-nál tankolni, mert nem értenek meg engem magyarul! ☺
Pedig az ország hozzánk tartozott, a kúthálózat meg a MOL-csoport tagja is. Ugyanígy van a szlovák (felvidéki még mielött egy nosztalgiamagyar fel akarna világosítani földrajzi nevekből) benzinkúton is.
A mai állapotokat kell figyelembe venni, nem a 100 évvel ezelőttieket.

Robo720 2018.11.26. 08:10:21

@tamask: Hol van már Causescu? Majd 30 éve kivégezték. A jelenben kéne élni, nem a múltban.

Gandosz 2018.11.26. 08:53:30

"olyan üzletvezetőt alkalmazott, aki nem követeli meg a munkatársaitól, hogy magyarul is vegyenek föl rendelést"

Olyat kellett volna alkalmazni, aki tud magyarul, és akkor nincs ez a vita. Frei szemét volt megint, mint amikor forgatócsoportja a folyópartról filmezte, hogy hogyan menekül a fegyveresek elől egy motorcsónakon.

Akik meg az Erdélyt megszálló románokat mentegetik, rohadjanak meg, szégyelljék magukat stb.

Bafana 2018.11.26. 09:04:11

@to:rppapa: Nem világnyelvről beszéltem, hanem egy kétnyelvű városról. Nem hiszem, hogy egy gazdasági vállalkozásnak az a fontos, hogy álnemzeti öntudatot sugározzon magából. Vagyis ha hottentottaiul kér valaki kávét, és nem beszélem azt a nyelvet, akkor már csak jófejségből is és gazdasági érdekből is megpróbálom valahogy megérteni. Ezért van, hogy nálunk úgy keresnek sok állásba embert, hogy legyen angol tudása az ott dolgozónak.

Bafana 2018.11.26. 09:06:43

@Szarazinda: Ha a bolhát befogadod, akkor ne csodálkozz, hogy valarózni fogsz nemsokára...

Fehérlapos 2018.11.26. 09:54:46

Szlovákiában a CBA üzleteiben színmagyar városokban sincsenek magyar feliratok, míg a Lidl-ben, Tescoban vannak 20% alatti városokban is vannak. Annyit tettek összesen a magyar vásárlók kedvéért, hogy kiírták az üzletek ajtajára, hogy magyarul is beszélünk.

ételizésítő 2018.11.26. 16:00:33

@tamask:
"A románoknak a magyarokkal van bajuk"
Teljesen jogosan. A hozzád hasonló turbómagyar faszfejek miatt.

"nyugaton cseppet se kedvelik őket"
A magyarokat még kevésbé. Mert a többség hozzád hasonló tuskó.

Nem tudom, Pityuka, az étel vagy az izésítő hangzik neked németesen?
Magyarul néhány nagyságrenddel jobban tudok nálad. Már csak a pocsék helyesírásod alapján ítélve is. De én magyar is vagyok, nem voltak német őseim. 600 évre visszamenőleg legalábbis biztosan nem. Ahogy más nemzetiségűek sem. Mondtam, hogy keversz valakivel, Pityuka.

ételizésítő 2018.11.26. 16:01:26

@éteIízesítő:
Ja, a kurva anyádat biztosan ezernél többen baszták bablevesért, te nickhamisító faszkalap.

ételizésítő 2018.11.26. 16:05:38

@Utó Pista:
Mert nem a te totál alaptalan véleményedet támasztja alá, seggfej?

ételizésítő 2018.11.26. 16:07:07

@Utó Pista:
Tudom, téged anyád lenyelt, de kihányt, mert már cigánygecinek is szar voltál, csak a hányás a pinájába jutott, mert nem szokott mosakodni. Így születtél ekkora faszkalapnak.

ételizésítő 2018.11.26. 16:18:05

@Gandosz:
"Erdélyt megszálló románok" - a saját országuk, azt csinálnak ott, amit akarnak, nem?
Orbán is ezt hangoztatja folyton.

@Bafana:
De angolul nem próbálkozott a tahó vendég. Csak magyarul. Lehet, hogy angolul megértették volna, mit akar, és még ki is szolgálják.
Romániában kb. 5% magyar nyelvű él (magyarnak nem mondanám őket, mert nagyrészt haszonleső románok), az is csak elszórva itt-ott. Ennyiért miért kellene hivatalos nyelvnek lennie a magyarnak bárhol, vagy beszélni a magyar nyelvet bárhol?
Még száz év, aztán majd románul beszél mindenki. Nem lesznek ilyen problémák.
Ez elrománosodás egyébként nagyrészt nem népirtás és hasonlók miatt ment végbe, hanem vegyes házasságok révén. Ahogy zajlik ma is. És nemcsak a "szép magyar lányokat" orozzák el a "szőröstalpú románok", hanem a "lánglelkű magyar hazafiak" is elveszik a "bajszos román picsákat".
(Az idézőjelek nem véletlenek.)
És utána a gyerek már többnyire nem tanul meg magyarul. Elég megnézni a különféle román válogatottakban szereplő magyar nevű embereket (pl. kézilabdában a Tamás nevű kapust, aki egy kukkot nem tud magyarul, és hogy úgy mondjam, nem is szereti a magyarokat, és akkor még enyhe voltam).

éteIízesítő 2018.11.26. 16:50:29

@tamask: " Ami Magyarországon turbómagyarkodás, annak a román megfelelője ott az átlagember mentalitása. "

Tamáska, nincs olyan, hogy turbómagyar. Ez a hungarofóbok egyik üres kifejezése.
A románnak pedig kisebbrendűségi érzése van a magyarral szemben, mert tudja magáról, hogy alacsonyabbrendű.

ételizésítő 2018.11.26. 19:09:00

@éteIízesítő:
És mi van a nickhamisító kurva anyáddal?

tamask 2018.11.27. 06:50:15

@Robo720: Horvátország külön országa volt a magyar koronának. Pont azért éltek sokáig békében a magyar korona alatt, mert a magyar királyok sose telepítettek be Horvátországba magyarokat tömegesen, a horvát nemesség és a városok jogait tiszteletben tartották, erre a perszonálunió létrejöttekor kötelezte magát a magyar uralkodó és ezt mindig is betartották. A horvátoknak nem kellett magyarul tudni, Horvátország teljesen más tészta, mint Erdély vagy Partium, utóbbiakban ugyanis magyarok éltek.

Az egy roppant nagy szégyen, hogy Ceausescu szintje alatt van ma a színvonal Romániában. Szlovákiában is minden hivatalba ját az Új Szó lap a kommunisták idején, akkor igyekeztek egyenlőbben kezelni a nemzetiségeket, ha nem is volt felhőtlen a viszony.

@ételizésítő: Akinek mann-ra végződik a neve, annak vagy német felmenői voltak, vagy askenázik. Erre céloztam csupán kis tengerészem ;)

Robo720 2018.11.27. 08:19:52

@tamask: Ne ringasd magad abban a téves képzetben, hogy Causescu a magyarságnak a kedvében akart járni, azért küldött a boltokba magyarul tudó embereket, hanem azért, hogy a spiclijei szállítsák neki a híreket miket beszélnek a boltokban a magyarok. Főleg, ha még be sem tudtak vásárolni az áruhiány miatt. Milyen megjegyzéseket tesznek a rendszerre. Érdekelte is őt az, hogy magyarul rendeljen a székely a boltban. Különben meg nem éppen Causescu szüntette meg a magyar autonóm területet Romániában? Szerintem olvass utána! Megint itt van az, hogy egy arogáns alak vihart kavart a biliben egy csésze kávé miatt. Nyilván nem is volt annyira szomjas. Nyelvtudás nélkül is lehet frissítőhöz jutni a föld bármelyik részén ha megvan a felekben az együttműködésre való hajlandóság. Itt egyből belekeverni a politikát baromság!
Horvátország ugyanolyan különálló független állam ma, mint Románia. A példát arra hoztam fel, hogy az ottani INA benzinkúthálózat a MOL csoport tagja ugyanúgy mint a szlovák. Így a cikket iró kávéivó észjárása szerint itt is kellene magyarul tudó személyzet, mert magyar fennhatóság alatt voltak 100 éve a cég tulajdonosa magyar.
Fölösleges a szörszálhasogatás a részedről, hogy milyen státuszban tartozott az országhoz. Ebből a szempontból ez most nem lényeges.

tamask 2018.11.27. 12:06:12

@Robo720: az tény, hogy a kommunista diktatúrák a magyarokkal jobban bántak sok helyen, mint az utánuk következő nacionalista kis országok. Felvidék esete jó példa erre. Jugoszláviában is egyenlően volt elnyomva mindenki, a magyar Vajdaság a leggazdagabb terület volt Szerbiában. Ceacusescu nyilván elnyomta a magyarokat, de a halála után kitört nagy demokráciában se lett sokkal jobb a magyaroknak.

Gandosz 2018.11.27. 16:41:14

@tamask: A nyolcvanas években a közüzemi számlák is mentek még magyarul vagy kétnyelvűen Szlovákiában a magyarlakta területeken. Ma iszonyú a nyelvi elnyomás a magánszférában is. Sajnos a Felvidéken a leggyorsabb az asszimiláció.

ételizésítő 2018.11.30. 02:07:26

@tamask:
De az én nevem nem mann-ra végződik, ahogy tengerész sem vagyok.
Mondom, hogy keversz valakivel.