Médianapló

Médianapló - Miért nem hozott nyereséget az országos napilapok online változata?

2018. november 14. 10:33 - Zöldi László

Olvasom, hogy a tavalyi bevétel fele már a New York Times online kiadásából származik. Ezzel a patinás napilap átlendült a holtponton. 2014-ben 400 millió dollár volt az online kiadásból való, tavaly 600 milliónyira tornázta fel, és ha minden jól megy, 2020-ban 800 milliónyi dollárra számíthat. Úgy is fogalmazhatnánk persze, hogy a tavalyi bevétel fele még mindig a papír alapú kiadásból származik.

Vajon a hazai napilapok miként állnak az online-ból csordogáló pénzekkel? Nem vagyok gazdasági újságíró, sajtótörténészként azonban van némi rálátásom a folyamatra. Hungarikum, hogy a regionális újságok előbb álltak át az online változatra, mint az országosak. A fáziskésében volt logika. A fővárosi napilapokat az egész országban terjesztették, ezért a kiadók egymástól függetlenül úgy döntöttek a kilencvenes évek végén, hogy az online változattal nem kockáztatják a papírra nyomtatott cikkek példányszámát. A regionális lapok kiadói épp fordítva gondolkodtak.

Nekik az online változat azt jelentette, hogy túlléphettek a terjesztési korláton, vagyis a megyehatáron. Ez még akkor is megérte, ha a megyéjükön belül elveszítettek néhány száz példányt. Az idő tájt a nyíregyházi főiskolán tanítottam, és azért mondtam le a Kelet-Magyarország előfizetését, mert az újság egyébként is egynapnyi késéssel érkezett a budapesti lakásomra. Minek fizessem még a postaköltséget is, ha bekapcsolhattam a számítógépet, és a monitorról olvashattam a legfrissebb cikkeket?

A fővárosi lapok kiadói tehát késéssel vállalták az online kiadást, és akkor sem teljes szívvel. Sokáig az volt a benyomásom, hogy nem szerződtettek elég munkatársat a digitális szerkesztőségbe, melyet a papír alapú redakció mostohatestvérének, jobb esetben kisöccsének tekintettek. Nem csoda, ha online bevételeik elmaradtak a várakozástól. Becsületükre válik, hogy mire elveszítették a példányszám héttizedét, megbarátkoztak az online változattal. S bár a digitális kiadás olvasottságát hétpecsétes titokként őrizték, például a Népszabadság utolsó száma 37174 példányban kelt el, és a világhálón 75 ezren kattintottak rá. A Magyar Nemzet utolsó száma pedig 13608 példányban fogyott el, és 50 ezren olvasták az interneten.

Félő, hogy a hazai napilapokról belátható időn belül nem készül a New York Times-éhez hasonló beszámoló. Az viszont hasznunkra válna, ha az országos újságok volt szerkesztői szembenéznének a hajdani médiaszemléletükkel.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr7414371761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2018.11.14. 14:55:13

"Félő, hogy a hazai napilapokról belátható időn belül nem készül a New York Times-éhez hasonló beszámoló"

Már csak azért sem mert a NYT paywall-t húzott fel, vagyis előfizetés nélkül a legtöbb print cikkük nem olvasható az interneten, vagy csak jókora késéssel.

Zöldi László 2018.11.14. 16:49:48

@Flankerr: A Lapcom-nak valaha angol tulajdonosa volt, két vidéki napilapja ma Andy Vajna tulajdonában van, aki nem áll messze az amerikai sajtógyakorlattól. A Délmagyar.hu és a Kisalföld.hu havi előfizetése 1990 forint, a Délmagyarországé és a Kisalföldé pedig 3595. Az Inform Médiánál is hasonló szisztéma alakult ki. Kár, hogy ő sem hozza nyilvánosságra a három napilap, a miskolci Észak-Magyarország, a nyíregyházi Kelet-Magyarország és a debreceni Hajdú-bihari Napló online bevételeit.

Manna5 2018.11.14. 18:10:04

@Zöldi László: Azt, hogy mennyire időszerű változtatni azon a szemléleten, hogy a print a prioritás, bizonyítja az a gyakorlat is, hogy ma már - különösen az amerikai lappiacon - csak akkor tartják meg a nyomtatott kiadást, ha azt az online változat bevételei el tudják tartani. Ami a szemléletváltozást illeti nemcsak a lapszerkesztőknek, hanem a hirdetők szakembereinek is váltaniuk kellene.

A közelmúltban az e-gazdaság egyik legsikeresebb marketing cége készített egy átfogó felmérést a leglátogatottabb hazai weboldalakról - ami nagyon sokatmondó. Több szempontból is - nemcsak a SEO-t vizsgálva.

Itt a link, érdemes alaposan átnézni...

ite.hu/legnezettebb-hazai-weboldalak-rangsora/

Manna5 2018.11.14. 18:18:14

@Flankerr: A paywallt csak patinás, bejáratott névvel, karakteres olvasói körrel rendelkező lapok engedhetik meg maguknak - még Amerikában is. A magyar médiapiacon ez a gyakorlat csak nagyon leszűkített és nem hozta a várt eredményt. Mert amit nyertek a réven, elment a vámon... Vagyis, ami bevétel az előfizetésekből bejött messze nem fedte le azt a veszteséget, amit a kattintás számok miatt elúszó kisebb hirdetők elpártolása jelentett..

Zöldi László 2018.11.14. 18:38:18

@Manna5: Kösz. Érdekes és tanulságos a link, bár egy-két kivételtől eltekintve épp a napilapok hiányoznak belőle. De ha hiányoznak az első százból, akkor a bejegyzés lényegéhez jutottunk: kevés az online kiadást olvasó.

Flankerr 2018.11.14. 22:44:28

@Manna5: Én tudom, pont ezért akartam kiegészíteni ezzel az írást. Hogy a NYT esetén az online bevétel tekintélyes része innen érkezik. és a volt Index főszerkesztő (több okból is) becsődölt kísérlete is megmutatta, kis hazánkban a fogyasztók nem akarnak ilyen módon fizetni online tartalomért.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.11.15. 04:39:46

Az internet az ingyenesség földje, ez van, tessék beletörődni.

midnightcoder2 2018.11.15. 08:11:59

Szerintem kis hazánkban napi online hírfogyasztás = index.hu. Mindenki más kb. a futottak még kategória.

Sajtó Mortále 2018.11.15. 09:04:13

@midnightcoder2: Ez kb. igaz. Miközben az Index is igen gyengécske médium lett! Órákig, fél/egész napokig alig frissül...
És még ez a legjobb. Ez sokat elmond a magyar helyzetről.
Innen nézve talán nem is véletlen, hogy az emberek ilyen szolgáltatásért nem akarnak fizetni.
Talán úgy gondolják, hogy a szerkesztők érezzék magukat megtisztelve, hogy a napi egy-két (sokszor nem túl izgalmas) új cikküket elolvassák és kommentelik!

Sajtó Mortále 2018.11.15. 09:05:28

@Manna5: Igen. És komoly FRISS TARTALOM kellene ahhoz NAPONTA, hogy elő akarjanak rájuk fizetni!!!

bz249 2018.11.15. 09:15:30

s1.q4cdn.com/156149269/files/doc_financials/annual/2017/Final-2017-Annual-Report.pdf

A New York Times mindennel egyutt tud kb. 100 millio dollar mukodesi eredmenyt es 5-50 millio adozott eredmenyt elerni, mindehhez amugy 2 milliard dollar toket kell forgatniuk. Szoval ok nagyjabol annak a hataran vannak, ami uzletileg ertelmezheto es nem csak a sajat fenntartasukra megy el a penz.

Na most mindezt probaljuk meg a magyar piacra adoptalni.

Sir Galahad 2018.11.15. 09:24:48

Azért, mert a magyar ember az online tartalomért - néhány ritka kivételtől eltekintve - nem hajlandó pénzt adni, a reklámpiac meg túl kicsi a nyereséghez.

feherandras 2018.11.15. 09:31:32

Magyarországon semmiért nem akarnak fizetni, ami nem kézzel fogható. Se a dvd filmek, se a játékszoftverek, se a Netflix, se a Spotify. A magyar előbb tölti le ncorerol az újságok aktuális számát, minthogy fizetne érte párszáz Forintot. Ráadásul köszönőviszonyban sincs egyik újságunk színvonala se a NYT-szal, sajnos nincs is sok esélye rá, hiszen pici az ország. Kis pénz, kis sajtó.

Európai téridő 2018.11.15. 09:51:04

Mi utoljára akkor fizettünk elő újságra, amikor nem a levélszekrénybe kézbesítették, hanem az ajtónyíláson dobták be, mert volt az ajtón olyan is. A papíralapú újságot olvasni kényelmetlen, sokan a keresztrejtvényért veszik meg, színvonalas keresztrejtvény pedig kevés újságban jelenik meg. A rejtvényfüzetecskék pedig eléggé elszaporodtak.

midnightcoder2 2018.11.15. 10:16:51

@feherandras: Azért a netflixnek komoly korlátja a lokalizált tartalom hiánya, illetve a szűk filmválaszték.