Médianapló

Médianapló - Mennyit ér a pékek, kávésok és autókereskedők adózott pénze?

2018. október 22. 10:48 - Zöldi László

Tegnap a győri kézilabdás lányok tizenhat góllal verték meg a német bajnokcsapatot. A tévé képernyőjén feltűnt, hogy a nordhauseni csarnokban zajló mérkőzésen szokatlan hirdetés rajzolódott ki a vendéglátó játékosok hátán: „Autohaus Peter”. Bár nem jártam a Harz-hegység északi részén fekvő thüringiai városkában, de nem lep meg a reklámszöveg.

Amikor ugyanis egy dán kézilabda csapat Magyarországra látogatott, a játékosok hátán lévő szöveg pedig a városka egyik kávézójába invitált bennünket. El is határoztam, hogy ha arra járok, föltétlenül betérek. Ezzel szemben mi jellemzi a magyarországi kézilabdát? A győri világklasszisok például a helybéli Audi-gyár támogatásából élnek. Nem sorolnám föl a női NB I. összes együttesét, de az úgynevezett tao-pénzek jóvoltából csak úgy hemzsegnek a külföldi kézisek a magyar nemzeti bajnokságban. S a hátukon nem autószalonok és kávéházak csalogató sorait olvashatjuk, hanem állami cégekét vagy az állammal fura kapcsolatban lévő magáncégekét.

A győri Audi-gyár tetemes adókedvezményt kap. Ráadásul az a fránya tao a vállalkozások be nem fizetett adója helyett sportra szánt sok százmilliárdnyi summa, mely a miniszterelnök szerint elveszítette közpénz jellegét. Holott a be nem fizetett adó az adófizető polgárokat rövidíti meg még akkor is, ha a képernyős látvány  valamelyest kárpótol bennünket. A közös pénzt nem sajnálom a világszínvonalra, mégis nyugodtabb volnék, ha a magyar női kézilabdában a játékosok magáncégek adózott szolgáltatásait reklámoznák.

Mielőtt a hazai médiapiacot eltorzította volna az Orbán-kormány, a magáncégek hirdetései ellepték a helyi sajtót. Nem azt állítom, hogy mára elenyésztek, de hol van már ama gyakorlat, amelyet a kétezres évek közepén tapasztaltunk, amidőn két kollégával, a rádiós Pikó Andrással és a tévés Wisinger Istvánnal együtt megírtuk az Általános médiaismeret című tankönyvet. Nekem a sajtó jutott, amelynek hirdetési gyakorlatát a Szerencsi Hírekből kifényképezett reklámmal érzékeltettem. A kéthetenként megjelenő újság minden számában ez a szöveg látott napvilágot: „Kusinszki és Tsai Kft, Pékség, Szerencs, Bástya u. 42., Tel: 47/362-208, Bekecsi kenyér, amely a legtöbb pörköltszaftot szívja magába.”

Olvasás közben a nyál összefutott a számban, fejezetszerzőként pedig azt fűztem az idézethez, amit a lapszerkesztő Sárkány Lászlótól hallottam: a pékek adózott pénzéből kijött az újság teljes évi nyomdaköltsége.         

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8114315653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2018.10.22. 11:54:27

Ezért gyengélkedik a válogatott, mert "csak úgy hemzsegnek a külföldi kézisek a magyar nemzeti bajnokságban."

nick papagiorgo 2018.10.22. 21:41:47

Picit hozzátennék:

Ma Magyarországon (de máshol se) egyetlen "értelmes" cég sem akar nyereséges lenni, mert ugye adót kell fizetni utána. A to bevezetéséig (mondjuk utána is...), az volt az általános helyzet, hogy a cég a nyereséget eltüntette. A tao az ezen nyereség eltüntetésének csupán egy másfajta formája - pl. lehet a sportot vagy a filmalapot támogatni belőle. Egy ilyen "tudjuk, hogy mit csináltok, csináljátok ezt (is) ésmindenkinek jó lesz" dolog.

Tehát lehet úgy nézni, hogy a tao az "egy be nem fizetett adó", viszont a tény az, hogy ezt az "adót" akkor se fizették volna be, ha nem lenne tao (hanem másra fordították volna). De ettől még nyugodtan lehet (akár magánszemélynek is) a sportot stb. támogatni.

Aztán: lehet én lakom rossz helyen, de nálunk a helyi újságok tele vannak a helyiek hirdetéseivel. Ezügyben semmi változás.

továbbá: én eddig nem néztem utána, hogy kiféle-miféle az "Autohaus Peter", de sejtettem, hogy valahogy nem pl egy "Suzuki Alsópöttömháza", egy bajnokcsapat fő támogatója. Most picit ránéztem, 12 márkát fogalmaznak 24 telephelyen, 3 tartományban (Szász-anhalt, Alsószászország, Thüringia). Tehát - magyar viszonyok között inkább pl. a Gablini, a Pappas Autó vagy az Emil Frey megfelelői, nem holmi kis pöttömé. Nem gonosziból, csak gondoltam, szólok.

Zöldi László 2018.10.22. 22:13:10

@nick papagiorgo: 1. Oké Autohaus. 2. Helyi hirdetések a sajtóban: nem azonos azzal, ha egy helyi hirdettető pénzéből kitelik az újság nyomda- vagy a kézilabda csapat benzinköltsége. Más kategória. 3. Ha az NB I-es csapatok mezén feltűnne egy-egy Kusinszki, az volna a piaci helyzet.

Éhesló 2018.10.23. 08:14:20

Az Audi Hungária Zrt. magàncég:
www.ceginformacio.hu/cr9318561564

Tudtommal minden törvényes feltételnek megfelelve végzi a hazai ipar számára kiemelt fontosságú tevékenységét - nem mellesleg világszínvonalon, rengeteg pénzt fizetve a közkasszákba.

Talán pont emiatt is van része adókedvezményekben - hasonlóan bármely ország munkahelyteremtő beruházástámogató stratégiájához.
Talán pont emiatt is van speciális viszonyban az őt támogató állammal.

A magánvállakozások által megtermelt jövedelem nem közpénz, nem a magadfajta fosztogatók prédája. Az Audié sem, a gázszerelőé sem, meg az enyém sem.
Míg a törvényeket betartva működünk, addig a magadfajta fosztogatóknak coki van.

Fontos lenne tisztázni sokadjára még valamit.
Anno d209 elég világosan megfogalmazta a pufajkás óta követett balibbant szabályt buktornak: akinek média kell, vegyen magának.
Buktor megtanulta az 1992-2010 években neki adott alapos médialeckét.
Vett.
Vásároltatott.
Létrehozatott.

A pártállami médiapiacot lenyúló magának privatizáló ballibbant "médiaelit" silány termékeit (mennyire vicces ezt leírni a politikai és piaci bukásuk után) az őket és hirdetési felületeiket meg nem vásároló piac ítélte pusztulásra.
Ezt az utódpárt mszp is tudta, amikor a lopott holmit (szabadnép utód néphazugság) végül el kellett adnia.
Ezt a folyamatot "eltorzításnak" hazudni nem kevésbé szánalmas, mint kitagadni az Audit a tisztességgel és törvényesen gazdálkodó magáncégek sorából, az általa megtermelt javakat képzeletében fosztogatva.

Az persze csak a hab a poszter fostortáján, hogy ezzel a "tudással" és ideológiai deformitással még tankönyvet is írhatott, írhat, sőt, a hazai közoktatás nyomorát demonstrálandó még "taníthatja" is neki kiszolgáltatott szerencsétleneket.

No de mire?
Vak vezetne világtalant?

Zöldi László 2018.10.23. 10:33:59

Ez a különbség a kulturált hozzászóló és a troll között. Az egyikre érdemes válaszolni, a másik magáért beszél.

Éhesló 2018.10.24. 21:12:16

@Zöldi László: valóban.
Szar ügy ilyen lazán, forrásokkal cáfolni a primitív hazugságaidat.