Médianapló

Médianapló - A sajtópiac hány százalékát vonta uralma alá a Fidesz-kormány?

2018. szeptember 21. 10:38 - Zöldi László

Vásárhelyi Mária társadalomtudós. A hajdani Tömegkommunikációs Kutatóközpontban tett szert közvélemény-kutatói tapasztalatokra, mostanában a médiával foglalkozik. Helyzetjelentései figyelemre méltóak, általánosításait azonban olykor torzítja, hogy nem ismeri a fővároson túli sajtót. Egyébként egyike az úgynevezett snagovi gyerekeknek, akiket 1956 után a szüleikkel-nagyszüleikkel együtt tartottak fogva egy Bukarest melletti kastélyban. Emlékezéseiből sok részletet olvastam a Facebook-on, és az a benyomásom, hogy ha könyv alakban is megjelennek, szenzációvá válhatnak.

A neves médiaszociológus terjedelmes cikket írt a Népszavába, az elemzés Lakájok ideje címmel látott napvilágot a mai számban. A Nemzeti Sajtókamara ötletét ágyazta a történelmi és nemzetközi összefüggésekbe. Olvasás közben nehéz szabadulni a gondolattól, hogy nem sok jót várhatunk az érdekvédelminek beharangozott, de inkább az állami akaratot újságírókra kényszerítendő szervezettől. A látlelet pontos és alapos, bizonyára a szakirodalom része lesz. Mindazonáltal az utolsó bekezdésben van egy félmondat, amely vitára késztet. A szerző jellemzi a „Fidesz-kormány” nyilvánosságkorlátozó lépéseit, majd ezt írja: „uralma alá vonta a sajtópiac 80 százalékát”.

Az ellenzéki sajtóban találkoztam más számokkal is. Voltak, akik 97, 95, 94, 90 százaléknyi befolyást tulajdonítottak a kormányzatnak, a 80-nal először szembesültem. Leginkább újságírók és politikusok hivatkoztak konkrét arányra, közvélemény-kutatásban jártas szakember csak most állt elő ama bizonyos 80 százalékkal. Három eset lehetséges. Ha mindegyik számot komolyan vesszük, akkor feltételezhető, hogy legalább öt felmérés készült a sajtópiac állapotáról. De annyira kimaradtam volna a szakmából, hogy egyikről se szereztem tudomást? S mert a mintegy 8000 sajtóterméket nehéz volna a politikai befolyás szempontjából felmérni, a második lehetőség az, hogy akik sokallták a Fidesz nyilvánvaló túlsúlyát, nyomatékot akartak adni a véleményüknek, és jó nagyot mondtak.

A harmadik lehetőség pedig az, hogy egy médiakutató szűkítette a számításba vehető sajtótermékeket, és a néhány száz politikával is foglalkozó újság alapján megsaccolta a kétségkívül sanyarú helyzetet. A legutóbbi eshetőségre gyanakszom, ezért nem ártott volna, ha Vásárhelyi Mária úgy fogalmaz, hogy becslése szerint a Fidesz-kormány uralma alá vonta a sajtópiac 80 százalékát.        

12 komment
süti beállítások módosítása