Médianapló

Médianapló - Zárt körnek számít-e a Facebook?

2018. szeptember 19. 10:31 - Zöldi László

Digitális buborékban élünk - mondják a szakértők. Az én buborékomban 1187-en szoronganak. Nem gyűjtöm őket, mert csak fényképpel és névvel ellátott jelentkezéseket fogadok el. De ha valaki elfogadja a feltételeimet, és megtisztel az érdeklődésével, szívesen teremtek vele kapcsolatot. Bármilyen is az értékrendje, feltételezhető róla, hogy állami szűkítés idején is érdekelt a hazai nyilvánosság bővítésében. Épp a nyilvánosság mibenlétével van gondom.

Egyik digitális ismerősöm, Földi Bence nemrégiben azt fejtegette, hogy nem volt szerencsés a kormányzati propagandáról írott bejegyzésem. Egy gazdasági újságíró meghatározása ugyanis, miszerint ’A propaganda is sajtó.’, nem nyilvános térben jelent meg, „azt csak az ismerősei látták”. Okfejtése elgondolkoztatott. Kétségtelen, hogy ama bizonyos buborék zárt körnek is tekinthető. A digitális ismerősök véleményét tartalmazza, meg persze azokéit is, akikét ők osztják meg velem, mert fontosnak, jellemzőnek tartják. Mindazonáltal két okból is speciális helyzetben vagyok.

Az egyik az, hogy a kommunikáció szakos főiskolásoknak és egyetemistáknak szánt rovatom, a Médianapló a Facebook-on jelenik meg ugyan, és elvileg talán zártkörű buborékban, gyakorlatilag azonban nagyjából minden második tőlem függetlenül kerül ki a nyilvánosság egyik legolvasottabb fórumára, az Index felületére. A másik okról már én tehetek. Fél évtizede készítek heti összeállítást Lefülelt mondatok címmel az egyik tévés honlap számára, és 2016 óta megritkult a kínálat. A Népszabadság megszüntetésével évente legalább százötven ütős mondat távozott a választékból. A Magyar Nemzetével mintegy száz, a megyei lapok gleichschaltolásával pedig majd’ háromszáz.

Az évi ezer mondat fele eltűnt a kormányzat bendőjében. Minél szűkebb lett a nyilvánosság, annál inkább növekedett a világhálón elérhető közösségi oldalak jelentősége. Például a Facebook-ra szorult vissza sok újságíró, köztük kitűnő jegyzetírók és glosszisták. Ha ütős mondatot betűztek a számítógép képernyőjére, én bizony idéztem őket. Most még csak az év kilencedik hónapjában vagyunk, de e bejegyzés kedvéért összeszámoltam az idei termést. Listám élére került az ATV 112 mondattal. Mögötte található a Facebook 88-cal, a Népszava 72-vel, a Hír TV 64-gyel, a hvg 56-tal és a Fühü 55-tel.

Kedves Bence! Lehet, hogy igaza van. De ha érzékeltetni szeretném a közhangulatot, vajon lemondhatok-e a Facebook mondatairól?

4 komment
süti beállítások módosítása