Médianapló

Médianapló - Mi gyorsította fel a papír alapú sajtó haldoklását?

2018. szeptember 11. 08:34 - Zöldi László

A Magyar Hang legutóbbi számában figyelemre méltó elemzés látott napvilágot. A Magyar Nemzet romjain alapított hetilap szerzője, Balogh Roland nemzetközi összefüggésbe ágyazta a nyomtatott sajtó egyre sanyarúbb állapotát. Elsősorban angolszász nyelvterületen nézett körül, és elborzasztó adatokat talált. Amiből az a következtetés vonható le, hogy csak idő kérdése, mikor szűnik meg az utolsó napilap. (Egy amerikai médiakutató szerint 2043-ban.)

A cikkíró két nemrégiben megszüntetett újsággal jellemzi a hazai sajtó túlélési esélyeit. Anyalapja, a Magyar Nemzet egy évtizede még 65 ezer példányban jelent meg, az utolsó száma viszont 13-14 ezerben. A Népszabadságnál 120 ezer aránylik a 37-hez. Azt már én fűzöm hozzá, hogy ha visszamennénk a rendszerváltásig, akkor a Magyar Nemzetnél 200, a Népszabadságnál pedig 385 ezer eladott példányt találnánk. A visszaesés aránya tehát nem egészen három évtized alatt több mint tíz az egyhez. E folyamat felgyorsult a kétezres években, amikor az online sajtó a papír alapú mellé érkezett, sőt azóta már el is hagyta. Mindazonáltal a világtendenciát színezi egy hungarikum.

A politikai tömbösödés azt jelenti, hogy bizonyos szerkesztőségek közvetlenül kötődnek politikai értékrendhez, közvetve pedig még párthoz is. Ennek folytán óhatatlanul leválasztják magukról a másik szekértáborban tartózkodó olvasókat. Anélkül, hogy a jelenséget kihegyezném a Magyar Nemzetre és a Népszabadságra, e tömbbe sorolnám a fővárosban szerkesztett és országos terjesztésű napilapokat. Velük ellentétben alakult át a megyei sajtó. A külföldi tulajdonosok szerkesztési gyakorlata sok szempontból tért el, ám abban azonos álláspontot képviseltek, hogy kisebb-nagyobb távolságot tartottak a magyar belpolitikai küzdelmektől. Kimondva vagy kimondatlanul családi lapot készítettek, sok melléklettel. Ezért aztán kevésbé taszították el maguktól az olvasókat, bár a példányszám 1,2 millióról 400 ezerre csökkent. Vagyis 2016-ig „csak” kétharmadot veszítettek.

Ebből azt a következtetést vonnám le, hogy miközben a papír alapú sajtó nálunk is követi a világtrendet, a benne tapasztalható politikai tömbösödés katalizátorként gyorsította fel a haldoklás folyamatát. Erre utal az is, hogy amióta a megyei sajtó kormány közeli kezekbe jutott, még nem szűnt meg ugyan a családi jellege, de a példányszám-csökkenése már fokozódott.                  

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr9614234015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helga Beauty Salon 2018.09.11. 09:22:51

Mi gyorsította fel a papír alapú sajtó haldoklását?

A hódok Zöldi úr!

Éhesló 2018.09.11. 09:56:28

A hazugságok gyilkolják meg a nyomtatott sajtót.
Az emberek nem adnak pénzt hazugságokért.
Interneten elolvassák, kommentelik.

Netuddki. 2018.09.11. 10:58:00

Azért arról se feledkezzünk meg, hogy amikor fideszközeli kézbe kerültek ezek a médiumok, rögtön személycserékkel indítottak. Ahol a lojalitás felülírta a szakmai követelményeket. Ez az egyik oka volt a színvonal csökkenésének. A másik meg, hogy a politikai cikkek gyakorlatilag ugyanazok mindegyikben, központilag szerkesztik, amivel saját magának teremt konkurenciát a tulajdonos. Tartalmukat tekintve meg fideszes propaganda, hazugság, amivel csak azokat lehet átvágni akiknek nincs több eszük egy marék lepkénél.

Zöldi László 2018.09.11. 11:01:59

@Netuddki.: Talán nem teljesen naprakész. A központból küldött politikai cikkek ugyanis április 8. után eltűntek a megyei lapokból. Maradt viszont a sportról szóló központi jegyzet. A mór megtette kötelességét...

Netuddki. 2018.09.11. 11:02:01

@Netuddki.: Direkt kerülöm a "kormányközeli" jelzőt. Az, hogy a fidesz van kormányon nem azt jelenti, hogy ezek a propaganda kiadványok a kormány és a magyar emberek érdekeit képviselnék. Valójában egy szűk, fideszes "kör" érdekeit képviselik, akik csalással kerültek hatalomra. Most pont a miatt óbégatnak csalást emlegetve a Sargentinis szavazás miatt, amivel gyakorlatilag 2/3-ot szereztek.

Netuddki. 2018.09.11. 11:04:39

@Zöldi László: Ez lehet, de ettől a színvonal még valószínűleg nem javulhatott.
A (még) szabad sajtó cikkeire támaszkodtam ezzel kapcsolatban, és a pár alkalomra amikor 1-2 hétig ingyen kaptam a megyei lapot. De minek?

nick papagiorgo 2018.09.11. 21:52:44

Le kellene tenni a politikai lantot :)

A papíralapú médiaazért haldoklik, mert az "olvasók" tartalmat követelnek és nem minőséget. Azonnali "gyors"híreket, és nem hosszan megírt, ámde színvonalas, véggiggondolt elemzéseket. Mindenről azonnal tudni akarnak, de a dolgok mélyén rejtőző összefüggések már nem érdeklik őket.

Ebben a közegben nem tud megélni egy pl. napilap, mert mire megjelenik, a "hírei" már elvavultak, az összes online újság megírta őket, sokan a cáfolatát is, sőt a cáfolat cáfolatát is. Erre tart a világ, tetstzik vagy nem . Az újságok megmaradnak heti- vagy havilapoknak, mint pl. a Horgászmagazin, a Kertészet, a Történelem mindenkinek (direkt nem létező címeket írtam), amiknek 1. megvan a törzsközönségük 2. a témájuk olyan, hogy a "holnap" nem írja felül. Ráadásul még ezeknek ismeg kell közdeniük a hasonló típusú "blogokkal", amik ugyanazt adják, csak ingyen (nem kell rájuk előfizetni). Ez így van az egész világban, nem magyar sajátosság. Vegyük észre, hogy az újságelőfizetésugyanolyan"entellektüell luxus" mint a színházlátogatás, netán egy hobbi következménye (pl. kisvasútmagazin-előfizetés).

Ebbe bele lehet látni politikát, de énszerintem felesleges. Erről a témáról: Írott média ma nem létezhet támogató nélkül. A kormánypárt képes támogatni a "baráti" médiumait, ezért ezek megjelennek, de az ellenzék már nem, ezért ellenzéki írott média kb nincs. De ha fordítva lenne és mondjuk az MSZP lenne akkora (és lenne annyi pénze) mint a Fidesz és fordítva, akkor meg fideszes írott média nem lenne (támogató híján), tehát ezek valahol természetes folyamatok. Öt-tíz százalékos pártoktól "luxus" lenne azt elvárni, hogy saját írott és országos médiumaik legyenek.

JorEl 2018.09.11. 22:04:31

Az ujság egyszerűen azért döglődik, mert elavult, ugyan az fogja kinyírni, minta telefonhírmondót. Alapvetően mára az autentikus ujságolvasó közönség, amelyik a hírek miatt olvasott újságokat, már felhagyott ezzel, egyszerűen lassú a folyamat, a zinterneten sajna nagyságrendekkel gyengébb a minőség, de cserébe több a forrás és nem kell napokat várni egy hír megjelenésére, gyakorlatilag az esemény után perceken belül lehet hozzájutni egy hírhez, ráadásul egyszerre akár több nézőpontból is áttekinthető ugyan az, ezzel a nyomtatott sajtó nem tud versenyezni :(

szepipiktor 2018.09.11. 22:29:17

Ezeket az elemzéseket sajnos már a mai bloggeralapú, médiaszkos végzettségű "szakemberek" készítik és nem olyanok, akik évtizdek óta élnek a szakmában.
Az írás is erősen csúsztat, mert a vész jellemzően a politikai alapú napilapokat, hetilapokat érinti csupán, míg más területeknél soha nem fogja az online leváltani a printet. Például a minőségi életmódmagazinok, műszaki lapok stb. Hiszen ezek nem egy-két óráig élnek, így életszerűtlen, hogy okostelefonon, tableten olvasgassuk heteken keresztül gagyi minőségben azt, ami printben szép, minőségi.
Nem fognak a vezető gazdaságilapok sem eltűnni, mert azok nem a Y generációs mobilbuziknak készülnek, cégvezetőknek az asztalra kell tenni reggel az újságokat, nem tableten fogják a tőzsdei elemzésekt olvasgatni.
És a bulvár sem fog kihalni, mert például a metrón utazva a kezünbe nyomják az aktuális szemetet, amit az utazás során letudunk, majd eldobjuk.
Az Y generációs elemzők a szokásos "farkasvakságban" szenvednek, azt hiszik, hogy ami nekik az élet, az mindenkinek az... Érdemes kipróbálni egy minőségi lakberendezési, autós, repülős stb. printet összehasonlítani a elektronikus kiadással, és az online még ennél is rosszabb. Ilyen lapokat megvesszük, akár egy hónapig olvassuk majd eltesszük, gyűjtjük. Az onlinehez meg minimum egy 10 colos kijelzőjű eszköz kell (képek!!!) és este meg ügyelni kell, hogy elalszunk és a tablet ne törje be az orrunkat...
.
Nem a print halódik, hanem a média!
És ez pontosan annak a generációnak a felelőssége, akik ezt az elemzést készitik. Amikor sok gamer meg onlien őrül ifúval lecserélték a világon a tanult szakembereket, akkor minőségi visszalépés következett be, ebbe szartak még bele a marketingesek, akik szerint a jövő a hegyeshalmirichárd-féle "tudományos" írások, a tóthbalázs-féle tech anyagok kellenek az embereknek. A tanulatlan online bunkók próbálkoznak olyanokkal, amik megértése is egy diploma...
Most aztán már százezerszámra nőttek fel a még kevesebb információt hordozók, a még inkább a tudást leszarók, ma már elég az újságíráshoz a blogokat, a facebookot vagy más szélhámos portálokat szemlézni, onnan ellopni a írásokat. És a sok lúd miatt még lejjebb esik a szinvonal.
Az újságok szintje miatt csökken a olvasó, de azok az online kiadásra sem mennek, mert az ugye még primitívebb. Az online-t az Y generáció tartja ma működésben, de nem a kiadás miatt, hanem ez a generáció kizárólag online eszközökkel éli az életét, ők a printet eleve nem ismerik már.
A kihalás egységesen fog bekövetkezni, a idősebb igényes korosztály kihal, a most az online-t imádok pedig már nem fogják fenntartani az egészet. Ahogy néhány év és a facebook is bukik, mert a legfiatalabbak már nem élnek vele, így ott sem lesz utánpótlás.
De addigra a mostani Y generációnak és a marketingeseknek köszönhetően az emberiség átlagos IQ-ja úgy 20 körülire fog leesni...

glad az egyetlen 2018.09.12. 01:58:58

Hát kedves blogíró ezt a következtetést nagyon benézted.
A politikai tömbösödés nem, hogy csökkentette a példányszámot hanem éppen megmentette az papír alapú újságot. Egy ideig most lassítja azt a meredek folyamatot, ami 2000-es évek közepén indult el. Ha persze valaki kívülről nézi, akkor azt látja, hogy még mindig esik a példányszám, de nagyon nem mindegy, hogy milyen az a görbe.
Kicsit gondold át jobban.

Illetve ahogy előttem leírták mindig lesz olyan szekció, akik print alapon fog működni.

Zöldi László 2018.09.12. 07:00:55

@glad az egyetlen: Mulatságos, ha az álnév rejtekéből hozzászólók elmagyarázzák, hogy a bejegyzés szerzője "benézte" a témát, kívülről látja, nem ért hozzá, satöbbi. A szerző fél évszázadot töltött a sajtóban, a többit nézzék meg a lexikonokban.

Helga Beauty Salon 2018.09.12. 07:21:04

@glad az egyetlen: Ne tegezd és ne oktasd ki a mii Nagy Zöld Mesterünket, mert ő ezen tudományoknak nem csak művelője, hanem tanítója is és mint olyan, megfellebbezhetetlen! Állításait ex cathedra közli és önnön mivoltával magyarázza, mint a fenti esetben is!

Zöldi László 2018.09.12. 07:35:19

@Helga Beauty Salon: Ha nem is ex, de az igaz, hogy katedrán töltöttem csaknem harminc évet, és elég jól ismerem a témakört. A fedezet pedig nem az "önnön mivolt", hanem egy életmű (15 könyv, egy szakajtónyi tanulmány és csak a Médianaplóban több mint 6000 bejegyzés). Ennek jelentőségét nem nekem kell megítélni, szellemi fedezetnek azonban megteszi. Az eddigi hozzászólók közül Nick papagiorgo okfejtésében fedeztem föl hozzáértést, s bár máshová helyezném a hangsúlyokat, vele érdemes volna vitatkozni. Ezt meg is teszem a következő bejegyzésben. Neki köszönöm a hozzászólást, a többiek még tanuljanak.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.12. 08:02:54

Szóval mégse a gonosz, fasiszta, antiszemita, cigány Zorbán tiltja be a lapokat???

Terézágyú 2018.09.12. 09:08:35

@Zöldi László:
"Mulatságos, ha az álnév rejtekéből hozzászólók"

Ó, hogy te mekkora.... [csúnya szó] vagy :))))
Nem attól van igaza valakinek, hogy kiírja, hogy Zőccséges László :) Mint ahogy a kommentelőknek sem attól van igaza, hogy egy kitalált becenévvel írnak, vagy a fészbukon igazi névvel (már amennyire igazi egy fészbukos név :)

"az igaz, hogy katedrán töltöttem csaknem harminc évet, és elég jól ismerem a témakört"

És akkor már értesz a zinternethez? :)))

kommentes nikk 2018.09.12. 09:11:31

A papíralapú sajtó egész egyszerűen lassú. Ha történik valami délelőtt tízkor, akkor a netes híroldalak 10.06-kor már beszámolnak róla, 12:05-kor megjelenik az eseményről egy összefoglaló, nagyobb hír/cikk, délutánra meg tucat blog írja le az eseményt kommentárokkal, elemzésekkel, sokféle megközelítéssel. Az újságban meg másnap reggelre lesz belőle hír. Akkorra már érdektelen, mert minden kiderült már. Plusz az online média bárhol elérhető, és gyakran interaktív, a papír újság meg ugye korlátozott terjedelmű és nem interaktív. A papíralapú média teljesen egyszerűen a lovaskocsi meg a drótostót sorsára jutott.

kommentes nikk 2018.09.12. 09:19:29

@szepipiktor: nem teljesen értek egyet veled. A kínálat bővült, netes tech írásokból is van rengeteg kiváló, a tóthbalázs féle rettenetre ott van például a mobilarena.hu, ahol hozzáértők dolgoznak, vagy ott a prohardver. Az index valójában bulvárlap, nem szabad alapul venni. Rengeteg szakmai tartalom, szakmai oldal van a neten, csak nem az index és társai környékén kell keresni, egy híroldal tech rovata mindig csak színes melléklet, nem komolyan vehető tartalom. A bulvármagazinok is addig tartanak, míg egy-két generáció lecserélődik, ha a mai ötvenesek-hatvanasok kihalnak, a kutya nem fogja venni a Story magazint és a hasonlókat, addigra a mostani 30-40-esekből elöregedő nagyik is tabletezni, monitorozni fognak. Pont a bulvár az, ahol a minőség sokadlagos, egy újság 25-30 (nettó 5-10) oldalával szemben a net kifogyhatatlan bulváranyagot kínál, az papírozik még ebben a szegmensben, aki hülye a nethez, de manapság már az idősek is simán beletanulnak az alapszintű nethasználatba. Plusz a netes szennytartalom ingyen van, ezt se felejtsük. A szakmai tartalmaknak lehet maradása papíralapon egy darabig, de pont a technikai, mélyszakmai tartalmaknál lesz erős elvárás idővel, hogy az anyagok legyenek hozzáférhetők könnyen kezelhető, nagy mennyiségben is mobilis elektronikus formában. Kihalóban van az a műfaj, hogy gyűjtögetem a szép, színes újságokat, 2-3 évtized, és ennek is annyi lesz teljesen, úgy tudom elképzelni, mint a bakelitet, egy szűk rajongói réteg hobbija marad a papír újságozás.

kommentes nikk 2018.09.12. 09:23:22

@Zöldi László: uramisten, 2018-ban van még olyan mammut, aki a saját blogján az álnevet vezeti elő? Bácsi, hol tetszett lenni az elmúlt 15 évben? A blog műfaj megvan? A webkettő ismerős? Az megvan, hogy a zinternet nem az egyetemi katedra? Bácsi, neked maradnod kéne a papírnál, az a te tereped.

Zöldi László 2018.09.12. 10:26:00

@kommentes nikk: Igen, digitális bevándorló vagyok, de sokat tanultam a tanítványaimtól. Egyébként köszönöm az eddigi hozzászólásokat, még az Önéhez hasonló rácsodálkozókat is. A mai bejegyzésben részletesebben tértem ki rájuk, egyelőre a Blog.hu-n olvasható.

glad az egyetlen 2018.09.12. 14:24:43

@Zöldi László: Ezt is benézte kedves László.
Habár én csak 20+ évet töltök a sajtóiparban, DE én még jelenleg is ott vagyok és jobban képben vagyok Önnél a jelenlegi helyzetben!!!
Az, hogy miért nem a saját nevemen jelentkezek be azt talán már ez után nem is kell elmagyaráznom, hisz részben erről szól a cikk.

Sir Galahad 2018.09.12. 14:29:24

Túl van ez magyarázva. Az online azért eszi meg a nyomtatott sajtót, mert az a print újsággal szemben ingyen van, és az emberek ha valamit kaphatnak pénzért vagy ingyen, az utóbbit választják. Ennyi.

glad az egyetlen 2018.09.12. 14:37:28

Amúgy az általános jelenség, hogy a nyomtatott sajtó Nagy Öregjei nem nagyon értik mi zajlott le itt az elmúlt 10 évben. Emlékszem én még a kezdeti arroganciára a megbeszéléseken, amikor az on-line nyomulás megkezdődött. Ott a Nagy Öregek megmondták a tutit, aztán jött a roppanás és a riadt értetlenkedés.

Bogomil 2018.09.12. 15:54:28

@Sir Galahad: ma már egyre több online médium (illetve print médium online elérése) sincs ingyen. Szerintem nem elsősorban ez a különbség.

Zöldi László 2018.09.12. 16:02:03

@glad az egyetlen: Kedves Kolléga Úr! Nem dobálóznék a tutit megmondani kifejezéssel. Olyasmiről vitatkozunk, amelynek az elejét meg a közepét ismerjük, a folyamat végét azonban nem. Akár Önnek lesz igaza, akár nekem, azt gyávaságnak tartom, hogy egy újságíró szakmai kérdésről is csak álnéven mer vitatkozni.

glad az egyetlen 2018.09.12. 16:48:08

"... gyávaságnak tartom, hogy egy újságíró szakmai kérdésről is csak álnéven mer vitatkozni (nyilvánosan)..."

Na ezzel most tanúbizonyságát adta, hogy a mai viszonyokkal a nyomtatott sajtóban nincsen képben. Ehhez már nincs is mit hozzátenni.

Sir Galahad 2018.09.12. 17:36:07

@Bogomil: Ritka kivételként (elsősorban külföldön) akad rá példa, de Magyarországon aki megpróbálta, szinte mind nagyon rövid idő alatt érdektelenségbe fulladt.

Bogomil 2018.09.12. 17:45:07

@Sir Galahad: Mivel minőségi információra elég sok embernek szüksége lesz a jövőben is, ingyen viszont ezt nem lehet előállítani, ezért meg fogják fizetni, ha nem printben, akkor online. A másik megoldás a minőségi online tartalom hirdetések általi finanszírozása, de ez nem minden tartalomtípushoz illeszthető.

Sir Galahad 2018.09.12. 20:31:37

@Bogomil: Igen, az egy jó kérdés, hogy lehet-e online médiát reklámokból finanszírozni. Szerintem ebben annyi lehetőség nincs, hogy az elég legyen a minőségi újságírásra is. A minőségi újságírás éppen ezért a nyomtatott sajtóval együtt lényegében el fog tűnni. Online lapot kizárólag ingyen hajlandó olvasni a magyar ember, ezek most is vagy egy előfizetésekből is élő print médián élősködnek, vagy ha önállóak, a veszteségeiket valaki finanszírozza.

Bogomil 2018.09.13. 07:48:34

@Sir Galahad: Szerintem túl pesszimista vagy. Egyfelől minőségi sajtó szerintem mindig lesz, másfelől még a magyar emberek sem mind igénytelenek; több igényes online médium például kizárólag támogatásokból is működni tud, pl. Átlátszó, Direkt36, Kolozsvári Szalonna - egy-kettőt már én is támogattam... Gondold át, milyen hosszú ideig tartott, ameddig a nyomtatott sajtó működő kettős finanszírozású modellje kialakult!

funivia 2018.09.13. 23:25:01

A papír alapú sajtó haldoklásában azért volt néhány apróbb momentum ami szintén gyorsította a megvásárolt lapok példányszámának csökkenését.
A teljesség igénye nélkül:
Az olvasók nem veszik szívesen / finoman fogalmazva/ a layout változását. A megszokott újságjuk méreteinek, tördelésének, betűtípusának megváltozása, a rovatok átnevezése, az újságon belüli áthelyezése hol lassú, hol gyors példányszám csökkenést generált. Az újságíráshoz nem értő, de magukat afölött állónak képzelő lapigazgatóknak pedig ez volt az egyik kedvenc vesszőparipájuk. Hatalmas munkának, és hatalmas sikernek könyvelték el ezeket a változásokat, a példányszám csökkenést pedig nem szerették összefüggésbe hozni vele.
A televíziós bulvárműsorok sikerén fellelkesedve a minőségi újságírást is a bulvár felé nyomták, mondván, hogy arra van igény. Azt az apróságot, hogy akik ezeknek a műsoroknak a nézői, azok nem igazán vesznek újságot, s pláne nem előfizetők, azt általában nem vették figyelembe.
Az újságírók kényszer vállalkozóvá erőltetése sem tett jót a szakmai színvonalnak. Ha én "Iródeák Bt."-ként írok, és nem a saját nevemmel jegyzem az írásaimat, az egy más minőség. Számlásként "szolgáltatok" egy cikket, vagy pedig egy kollektíva tagjaként saját nevemmel jegyzek egy cikket, a kettő mást hoz ki az újságíróból.
Persze a számlára fizetésnél is a minél kevesebb költség lebegett a lapigazgatók szeme előtt, így egyre hígult a társaság a szerkesztőségekben, már újságírói végzettségről szó sem volt. "Kazánkovácsok" és "műkörmösök" "szerkesztőnek" aposztrofálva /mivel újságírónak nem lehetett nevezni őket/ egyre igénytelenebb lapokat "gyártottak". Az igénytelenségre pedig minek előfizetni, arra ott van az internet, ahol a hír maga sokszor csak egy cím. A "cikket" kinyitva sem tud meg többet az olvasó, mint ami a címben le van írva.
Valaki előfizetett egy évre egy napilapra, aztán csak pisloghatott, hogy egy év alatt milyen metamorfózison esett át az újság, már csak a neve volt ugyanaz. Ha pedig még menet közben más tulajdonoshoz is került, akkor még kevesebb esély volt rá, hogy azt kapja, amiért előfizetett a lapra. A lapokat az előfizetők tartották stabilan, arra lehetett építeni, ha az elolvadt, akkor a standokon már nem lehetett csodára számítani.

Zöldi László 2018.09.14. 09:47:33

@funivia: Köszönöm, tartalmas kiegészítés. Mentségemre szóljon, hogy egy bejegyzésben sosem lépem túl a 2500 karaktert, ami óhatatlanul magával hozza, hogy csak egy szempontot bonthatok ki. A politikai tömbösödést választottam. Örülnék, ha máskor is hozzászólna.

funivia 2018.09.14. 16:38:17

@Zöldi László:
Talán még egy lépcsőfokot érdemes lenne megemlíteni a mélybe vezető úton.
Amikor az eladott példányszám visszaeséséből származó bevételkiesést a napilapok reklámfelületeinek aránytalan értékesítésével próbálták orvosolni.
Volt egy időszak, amikor a reklámok döntő többségben voltak a napilapokban, alig volt érdemi tartalom.
Ez aztán utat nyitott az ingyenes újságoknak /pld. Metro, Metropol, Lokál/ ahol a reklámbevétel tartotta el az újságot, az olvasónak nem kellett fizetni érte. /Időnként egészen meglepően jó híranyag volt egyébként ezekben a lapokban./ Ki az, aki fizet - vagy előfizet - egy reklámújságért, ha ingyen is megkaphatja?