Médianapló

Médianapló - Lesz-é második nyilvánosság?

2018. szeptember 09. 10:14 - Zöldi László

Drizari félreértette tegnapi bejegyzésemet, amelyben arról tűnődtem, hogy sajtónak nevezhető-e a propagandalap. Miközben tisztáztam, hogy nemcsak az Orbán-kormányhoz közel álló szerkesztőségekre gondoltam, hanem a Kádár-korszakbeli sajtóra is, a kommentelő bedobta a Hírlapkiadó Vállalat nevét. Ez volt az a cég, amely megjelentette a 19 megyei napilapot, és a nyereségükből eltartotta az MSZMP központi napilapját, a Népszabadságot.

Az állampárt lapkiadói gyakorlatára hajazik a Fideszé. Csak most Mediaworksnak hívják, és 19 helyett 13 megyei napilapot működtet, hogy eltarthassa a kormánypárt központi napilapját, a Magyar Időket. De a pártelnök-miniszterelnök Tusványoson beígérte a változtatásokat, és az egyelőre más cégekhez tartozó maradékból (öt megyei napilapból) újabb hármat irányítanak majd át az immár holdinggá „korszerűsített” Lapkiadó Vállalathoz. Ebből azonban nem azt vonom le, hogy az Orbán-rendszer egyre inkább hasonlít a Kádár-rendszerre. A fene tudja, mire hasonlít.

Tájékoztatáspolitikájában fölfedezem a Gömbös-kormány gyakorlatát a Horthy-korszakból. Erőszakosságában a Rákosi-korszakéra ismerek (mínusz fekete kocsi és Recsk). Ami pedig a Kádár-korszakkal való összehasonlítást illeti, legföljebb arra gyanakszom: ha egy politikai elit eljut az abszolút hatalomhoz, a nyilvánosságban hajlamos ugyanazokat a módszereket alkalmazni. Az említett rezsimeknél a közös nevezőt abban látom, amelyet Szilágyi Ákos költő-esztéta így fogalmazott meg a Népszabadság 2005. október 8-i számában: „A nem demokratikus rendszerekben csak hivatalos nyilvánosság létezik.” De akkor mi lesz a nem hivatalos nyilvánossággal?

Az lesz, hogy az első nyilvánosság mellett létrejön a második nyilvánosság is. Volt már erre példa a Kádár-korszakban. A szamizdat kitalálói úgy szerkesztettek, hogy az impresszumba beleírták a nevüket, a lakcímüket és a telefonszámukat. Úgy tettek, mintha jogállamban élnének, bár elég sok szerző álnéven írt nekik, mert tartott a hatalom retorziójától. Most kezdünk ugyanitt lenni. A tervezett Nemzeti Sajtókamarának azok lehetnek a tagjai, akik a hivatalos nyilvánosságban dolgoznak. Akiket pedig nem vesznek majd föl (vagy elvi okból nem is jelentkeznek), névvel, lakcímmel és telefonszámmal szerkesztik a portálokat, amelyekben álneves bloggerek fejtik ki az álláspontjukat.

De hogy az Orbán-rendszer nyilvánosságát ne azonosíthassuk a Kádár-rendszerével, a mostani második nyilvánosságot nevezzük el szanyizdatnak.       

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8714230509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helga Beauty Salon 2018.09.09. 10:58:37

"Drizari félreértette tegnapi bejegyzésemet, amelyben arról tűnődtem, hogy sajtónak nevezhető-e a propagandalap. Miközben tisztáztam, hogy nemcsak az Orbán-kormányhoz közel álló szerkesztőségekre gondoltam, hanem a Kádár-korszakbeli sajtóra is,"

A kettő között hagyott egy kis űrt Zöldi úr! Érdekelne ha szakértőként elemezné azt az időszakot is propaganda szempontjából. Elég hosszú időszak, az Antall kormánytól a második Orbán kormányig átfogólag.

Zöldi László 2018.09.09. 11:33:07

@Helga Beauty Salon: Megtörtént, kár, hogy Ön nem értesült róla. Forduljon a médiapolitikai jegyzetemhez!

midnightcoder2 2018.09.09. 16:24:21

Őszintén szólva, erősen kétlem, hogy a megyei lapok annyira nyereségesek lennének. Vagy bármelyik, papír alapú újság. A gengszterváltás óta ez kb. úgy működik, hogy a mindenkori magyar kormány az állami illetve állami csöcsön lógó cégek hirdetéseiből finanszírozza a saját médiáját.

Amúgy sem annyira érdemes hasonlítgatni az akkori és a mostani rendszereket. Kádár elvtárs idején még az írott szónak óriási súlya volt. Mára ez a hitelesség, ami persze akkor is csak illúzió volt, drasztikus mértékben inflálódott.
A másik nagy különbség, hogy az MSZ(M)P hajdani médiája monopol helyzetben volt. Mára az írott sajtó szerepe egyre inkább marginalizálódik, de a hagyományos szórt elektronikus média is veszít a jelentőségéből, mint a TV és a rádió. A jövő a neté, a közösségi médiáé. Ami inkább aggasztó, azok az ezeken folyó folyamatok: álhírek terjedése és az erre válaszul létrehozott cenzúrázás. Annál is inkább, mert ez viszont világszintű probléma, és nem arról van szó, hogy egy kis ország politikai vezetése ráteszi a kezét egy amúgy is hanyatló médiára. Ha a fészbúk cenzúráz, akkor mindenkit cenzúráz.

Zöldi László 2018.09.09. 17:01:37

@midnightcoder2: 1. Talán nem vette észre, de én is arról írtam, hogy az Orbán-rendszer hatalomgyakorlását nem lehet egyik vagy másik korábbi rendszerével összehasonlítani. Néhány mozzanatban hasonlít rájuk, de sok újdonságot hozott az önkényuralomba. 2. A nyereség érdekes kérdés. A megyei lapok között van veszteséges is, de a Mediaworks 14 napilapja (13 megyei és egy városi) szolidan nyereséges. 3. Abban viszont igaza van, hogy a hajdani Népszabadságot nem érdemes összehasonlítani a Magyar Időkkel. Sokkal nehezebb volt 1968-ban eltartani a 814 ezer példányt, mint 2018-ban az olyan keveset, hogy nem is merik auditálni.

Drizari 2018.09.09. 17:27:02

Opponálok a "második nyilvánosság" javasolt elnevezése ellen, ami emlékeztetne az Európai Parlament egyik MSZP-s képviselőjére. Az illető a brüsszeli tevékenysége alatt okozott eddig néhány kellemetlen meglepetést, ezért helyteleníteném nevének ilyetén való megőrzését.

midnightcoder2 2018.09.09. 19:25:42

@Zöldi László: Annál is inkább, mert a Népszabadság azért mindig a baloldali értelmiség kifizetőhelye, akarom mondani szellemi műhelye volt. Egyébként sem igazán érdemes összehasonlítgatni, a szocializmusban az, hogy valami nyereséges vagy veszteséges volt, soha nem volt szempont, nem egy pártlapnál, de egy gyárnál sem. Ha veszteséges volt, kapott állami támogatást. Ha nyereséges volt, állam bácsi elvitte a nyereséget. Ráadásul az egyes dolgok árát nem a piac határozta meg, hanem az Árhivatal.

Jakab.gipsz 2018.09.09. 20:28:13

@Zöldi László: Mi a csuda az amit baloldali értelmiségnek nevezel. Ma úgy hívjuk politikailag korrekt értelmiség, a közös pont ami folytonossá teszi működésüket, az ateizmus.
Tehát a kérdés, hogyan haladjuk meg az demokrácia-teokrácia, antagonisztikus ellentét párt.

A technológiai fölény indifferens. Ennyi.

Zöldi László 2018.09.09. 20:40:54

@Jakab.gipsz: Újra elolvastam a bejegyzést, hátha rosszul emlékszem. A "baloldali értelmiség" kifejezés azonban nem szerepel benne. Honnan vette? Biztos, hogy ehhez a bejegyzéshez akart hozzászólni?

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2018.09.09. 21:28:35

A szanyizdat kifejezést en sem tudom hova tenni. Nekem is Szanyi Tibor neve jutott eszembe róla. Az eredeti orosz gyökereit ismerem, a 'szam' (maga) és az 'izdatyelsztvo' (kiadó) szavak összevonásából keletkezett. Az '50-es évek végén használta először a hivatalos kiadók paródiájaként Nyikolaj Glazkov költő. (Alalakját Tarkovszkij: Andrej Rubljov című filmjéből is ismerhetjük, ő alakította a levegőúszót.) Miután nem adták ki verseit, vékony kötetekbe fűzte őket, s ironikusan rájuk írta: Szamizdat - önkiadó. Később a kéz alatt terjedő, rendszerellenes írásokat, hangfelvételeket illették a névvel, de hivatalos kiadóra nem találó szakácskönyvek stb. is terjedtek a név alatt. Ám a Szanyizdat kifejezést nem tudom elhelyezni ebben a szövegösszefüggésben. #

Zöldi László 2018.09.09. 21:36:13

@Kabai Domokos Lajos: Szanyi Tibor otthonosan mozog a közösségi médiában, és rossz a helyesírása. Jól hat majd a digitális sajtóban.

leponex 2018.09.10. 00:13:02

"Volt már erre példa a Kádár-korszakban. A szamizdat kitalálói úgy szerkesztettek, hogy az impresszumba beleírták a nevüket, a lakcímüket és a telefonszámukat. Úgy tettek, mintha jogállamban élnének, bár elég sok szerző álnéven írt nekik, mert tartott a hatalom retorziójától. Most kezdünk ugyanitt lenni. "

Zöldi úr, ez most komoly, vagy csak viccel?
Most én magyarázzam el Önnek, hogy ez a 'második nyilvánosság' mióta létezik?

" A tervezett Nemzeti Sajtókamarának azok lehetnek a tagjai, akik a hivatalos nyilvánosságban dolgoznak."
- írja, ami annyira magától értetődő lenne, nem is hozott fel semmi érvet ellene.

Miért is lenne gömbösi-rákosista gyakorlat, ha a hivatásszerűen ( megélhetési célból?) a nyilvánosságban dolgozó médiamunkásoknak a többi szakemberhez hasonlóan kamarai tagsággal lenne lehetőségük felelősséget is vállalni magukért, a leírt, kimondott szavaik hitelességéért?

Az internet világában szamizdatról beszélni ölég mulatságos kísérlet.

Az meg végképp öngól az Ön részéről a Szilágyi úr definíciója alapján az, hogy az Ön által elképzelt második nyilvánosság leendő létrehozásának gondolata egyúttal cáfolata is annak, hogy önkényuralom lenne, hiszen abban nem lehetséges a hivatalos nyilvánosságon kívül más.

lujo1111 2018.09.10. 04:55:18

sztem már van második nyílvánosság! amikor Jurák Kata, egy kormánypárti propagandagépezet újságírója, azt mondja, azzal kezdi a napot, h megnézi a liberális portálokat, ez a tény, önmagáért beszél.
A kormány médiáját olvasva azt hiheti az olvasó, h Svájcban él. Ott minden nagyon szép. és jó, és ami a hatalomra nézve kellemetlen, arról egy sor sem olvasható.

Zöldi László 2018.09.10. 06:36:37

@leponex: Ha a médiamunkásoknak azért kéne jelentkezniük a Nemzeti Sajtókamarába, hogy felelősséget vállaljanak a leírt, kimondott szavaik hitelességéért, akkor a kormánypárti médiából hány munkatársat lehetne fölvenni?

Netuddki. 2018.09.10. 07:46:57

Ez teljesen más "világ", mint az átkos. A megyei lapok magánkézben vannak, és pénzszivattyúként működnek. No, nem az olvasók pénzét tüntetik el, hanem a közpénzt, állami hirdetések formájában. A magyar idők dettó.
Az "újság" "írás", propaganda csak melléktevékenység, a fő cél, hogy eközben a közpénz elveszítse közpénz jellegét, és legyen miből 12 milliós karórát venni Ráhelkának.

Az, hogy ez mennyire így van, itt a mai példa. A Kossuthon, ma reggel, negyed órán keresztül hazudoztak németországról. Azaz, csak gondolom, hogy ennyi ideig, mert egy idő után kinyomtam. Ki kíváncsi arra mit mondott egy német rendőr szakszervezetis, amit továbbszőve köpködheti a kakukkel a soros macskajancsival a Merkelt és migráncsozhatnak egy jóízűt?
Körülbelül az összes fideszes propaganda termékkel ez a gond. Az embereknek már herótjuk van a propagandától, és gyakorlatilag semmit nem olvashatnak arról mi folyik itt. Ezért csökkennek az előfizetések, nem másért. Ami láthatólag nem zavarja a tulajdonost, mert nem az előfizetésekből élnek, hanem a magyar adófizetők pénzéből. :(

Netuddki. 2018.09.10. 07:47:42

Németországról, jav.

Helga Beauty Salon 2018.09.10. 08:15:01

@Zöldi László: " Szanyi Tibor otthonosan mozog a közösségi médiában, és rossz a helyesírása. Jól hat majd a digitális sajtóban."

Zöldi úr amikor rámutat hogy nem olvasom a jegyzeteit és azért nem értem meg mindig önt,azt még elfogadom.
De hogy humora megértéséhez több Szanyit is olvassak, azt tényleg nem vállalom!

Zöldi László 2018.09.10. 08:46:11

@Helga Beauty Salon: Az a benyomásom, hogy napról napra olvassa a bejegyzéseimet, úgy nem érti őket.

Helga Beauty Salon 2018.09.10. 11:19:19

@Zöldi László: " Az a benyomásom, hogy napról napra olvassa a bejegyzéseimet, úgy nem érti őket."

Szokás szerint ön megy csak jó irányba a sztrádán. :D