Médianapló

Médianapló - A G-nap után független lett-e a Simicska-féle médiabirodalom?

2018. július 13. 10:14 - Zöldi László

A hvg-s Juhász Gábor halála óta Urbán Ágnes számít a médiagazdaság legalaposabb értelmezőjének. A Mérték Médiaelemző Műhely munkatársaként értékelte a Simicska-orgánumok helyzetét. Bázisévnek 2014-et használta, amikor még a neves üzletember jóban volt Orbán Viktorral. Akkor az általa kiépített és a Fidesz rendelkezésére bocsátott médiabirodalom 20 milliárd forintnyi bevételre tett szert.

A következő év elején, a nevezetes G-napon hiába szakított a miniszterelnökkel, még 2016-ban is 12-13 milliárdnyi bevételt hozott össze, nyilván a nehezen felmondható szerződések miatt. 2016-ban már 9 milliárdra csökkent a bevétele, tavaly pedig 7 és félre. A bázisév 20 milliárdja aránylik tehát az ellenzékben eltöltött három esztendő 30 milliárdnyi bevételéhez. Egy másik táblázatból kiderül, hogy a szakítás évében kezdenek veszteségbe fordulni a Simicska-cégek, és a ’18-as választásig annyira sikerült őket kivéreztetni, hogy a médiakutató szerint gazdasági szempontból logikus volt megszüntetni a Magyar Nemzetet, felfüggeszteni a Heti Válasz megjelenését, néhány napja pedig megszabadulni a maradék portfóliótól.

Érteni vélem, hogy Simicska Lajos miért nem adta el a két mértékadó újságot. Tartott attól, hogy akik megveszik, ugyanolyan átmeneti figurák lesznek, mint Heinrich Pecina osztrák üzletember, a Népszabadság utolsó és három megyei napilap jelenlegi tulajdonosa. De ha akkori döntését az aggodalom sugallta, most miért adta át a portfólióját olyan üzletembernek (Nyerges Zsoltnak), akiről kiderülhet, hogy Orbán kezébe adja vissza a hajdan Fidesz-közeli orgánumokat? Talán ezzel magyarázható, hogy Urbán Ágnes erre futtatja ki a gondolatmenetét: „A magyarországi nyilvánosságban már alig van független szereplő.” (Mértékblog, 2018. július 12.)

Miközben elismerem pontos és fontos megállapításait, ebben az egyben azért vitatkoznék vele. Az a benyomásom, hogy a Simicska-féle portfólió 2015. február 6-a után sem lett független. A miniszterelnök helyett a tőle eltávolodott üzletember érdekeit képviselte. Akadtak persze olyan munkatársai, akik kiharcolták maguknak a szellemi függetlenséget, de nem volt egyetlen szerkesztősége sem, amely függetleníthette volna magát a tulajdonos által favorizált Jobbik-politikusoktól. Ezzel nem azt állítom, hogy hiba volt őket megszólaltatni, mindazonáltal a parlamenti súlyuknál jelentősebb mértékben fejthették ki az álláspontjukat - a többi ellenzéki párt rovására.        

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr3914110947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SZPIITII 2018.07.13. 14:14:18

Simicska volt a trójai faló.. és összejött a Fidesznek, szóval jól csinálták :D

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.07.13. 14:42:01

Alapvetően problémás az, hogy ki és mit nevez független sajtónak.

A sajtónak részei a nem politikai újságok. Vajon független sajtó-e a PC GURU?
Független sajtó-e az Eurosport? Ha már a tévé is része az elektronikus sajtónak.
A műsoraiban időnként politizáló HBO?

Független-e az Indóház?
Az állami pénzből megjelenő Haditechnika?

Független-e egy olyan műsor, ami mögött nem politikai elvárás van, hanem nézettségi, de minden ott dolgozó újságíró tudja, hogy ez utóbbi teljesítéséhez milyen irányultságúnak érdemes lenni?

Egy olyan lap, ahol nincs igény a kiegyensúlyozott tájékoztatásra, ezért javarészt olyan újságírókat vettek fel, akik egy adott oldal, stb. elkötelezett hívei, a másik oldal meghallgatása is elmarad. Így szervezettől, pénzforrásoktól személyektől független, de ideológiáktól nem?

Független-e, a sajtó része-e egy blog?
Egy baráti társaság hobbiból üzemeltetett, hobbiájával foglalkozó honlapja?

Szeretném azt látni, hogy a független sajtó iránt aggódók egységes, szilárd definíciót alkotnak, ezt a 90-es évek baloldali médiafölényére is alkalmazzák, stb.

chepunk 2018.07.13. 15:05:33

Ez meg még mindig egy szar ország! PONT!

nyerafidesz 2018.07.13. 15:32:44

A média szekértáborok nélkül éhen halna.

ben2 2018.07.13. 15:38:12

„A magyarországi nyilvánosságban már alig van független szereplő.”

A magyarországi nyilvánosságban _nincs_ független szereplő és nem is volt. Attól, hogy egy adott szekértábor magát "függetlennek" minősíti még nem lesz az.

A Simicska cégek mélyrepülésének egyik oka nyilván a kormányzati megrendelések elmaradása, de keményen belejátszik, hogy Simicskáék két szék közül a pad alá estek: a kormánypárti olvasóikat nem tudták megtartani, az ellenzéki hőbörgőknek meg ott volt továbbra is az RTL, Index, HVG, Népszava és társai.

Volt ugyan némi minimális esély, hogy a Simicska média kellően eltávolodva a kormánytól képes lesz valamiféle agitprop mentes, kormánykritikus, mégis fairplay újságírásra, amivel a habonyművek nívótlanságától megcsömörlött jobbos olvasókat meg tudják szólítani, de csalódnunk kellett: ugyanazt az agyhalott mantrát tolták, amit a ballib ellenzéki orgánumok: a "mindenképpen keressetek valami terhelőt" logika szerint működtek ők is.
Ezen túl ugyanolyan pofátlanul cenzúráztak, mint az indexes blogok: amint egy post az érdekszférájuk elevenjére tapintott, azonnal eltávolították, miközben az alpári, mocskolódó, antiszemita, rasszista, stb. megszólalásokat nem moderálták.

Így aztán nem csoda, hogy kicsúszott alóluk a talaj: se olvasójuk, se szponzoruk nem maradt, a köpködő fórumhuszárokból pedig nem lehet megélni.

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója · http://sunofthebeach.blog.hu 2018.07.13. 15:50:48

A helyzet az, hogy ezek nem vállalkozók, mert semmilyen kockázatot nem vállalnak. Úgy hívják a főnöküket, hogy vajd... hűbérúr.

nick papagiorgo 2018.07.13. 17:29:56

Nézetem szerint Simicska egész egyszerű okból adta el a médiabirodalmát (és minden mást)Nyergesnek: ő volt az egyetlen vevő, aki hajlandó volt azt megvenni a S. által kínált feltételekkel. Emlékezzünk, Ungár Péterrel is jártak egy pávatáncot, de abból nem lett semmi.

Nézetem szerint Simicska egész egyszerűen egy üzletember:összebalhézott Orbánnal (hogy miért, eltérő véleményeket hallottunk, de szerintem voltaképp azért, mert Orbánt - aki nem hagyja, hogy bárki is a fejére nőjön - zavarta S. túlterjeszkedése, megmondta neki, hogy nem az övé minden (csak 90% - de S-nek ez is kevés volt). Ezek után S. úgy döntött, hogy "beruház" a jobbikba, hogy azok választási sikere után "majd kérjen valamit" (mint Virág elvtárs) és így ismét nyereségessé forduljon amúgy döglődő birodalma. Ha így nézzük, ennek fényében, S-től teljesen logikus lépésaz, hogy a bukott választás után (amikor rájött, hogy neki itt legalább 4 évig biztos nem terem babér) zárja a pozícióit, és eladja a veszteséges birodalom megmaradt részeit, amíg még azok érnek valamit is.

Nem osztom Zöldi úr azon nézetét, miszerint a "Pecina-jelenség" miatt aggódott volna: az én nézetem szerint S. egy sima üzletember, minden erkölcsi megfontolásoktól mentesen. Nem az zavarja, hogy "mi lesz a birodalmával" (ilyenek sose érdekelték), hanem az érdekli, hogy akkor adja el, amikor ér valamit, ha sokat tököl túl késő lesz.

Az, hogy mennyire voltak függetlenek az ő médiabirodalmának egyes részei, az változó: némelyiket (pl. az idexet)kissé jobban hagyta, másokat kevésbé. Ez abból is látszik, hogy honnan hány ember lépett le. Az mondjuk tény, hogy neki köszönhető az index "elbulvárosodása" (tehát hogy az indexen - kínjukban - jobbára bulvár-jellegű cikkek jelennek meg, mert ezt lehet megjelentetni), illetve a "fake-news"-osodás is (az újabb időkben sokkal több cikkről bizonyult be, hogy fake, vagy nem teljesen úgy van a dolog, ahogy leírták. Ezek régebben sokkal kisebb arányban voltak jelen).

ulpius66 2018.07.13. 20:39:29

@Válasszunk: "Alapvetően problémás az, hogy ki és mit nevez független sajtónak."

Édes Istenem!

Még mindig itten tartasz!!

Jól jegyezd meg! (mondhatnám: Nota Bene!)

A ballibsi sajtó az független!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ulpius66 2018.07.13. 20:41:45

Magyarul: a liberál-fasiszta SoroSS elvtárs által kitartott médiumok azok függetlenek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ulpius66 2018.07.13. 20:56:27

Még magyarabbul.

Független a
- zsindex.hu
- hvg
- ATV
- RTL
- 168 óra
- Népszara
- és az összes ballibsi blog a 444.hu-tól a B1 blog-ig (A BLOGOK KB. 99%-a)

AZ ÖSSZES TÖBBI AZ KORMÁNYSEGGNYALÓ SZENNYLAP!

Orbán veje 2018.07.13. 22:10:16

@ulpius66: Pont fordítva van te buta libsi. Látszik hogy mekkora egy sorosbérenc vagy.

felső határ nincs 2018.07.13. 23:27:51

Én kifejezetten igénylem a valódi diktatúrát. Orbán jobb lenne ha végre bekeményítene.

==T== 2018.07.14. 08:55:48

@Zöldi László

" Ezzel nem azt állítom, hogy hiba volt őket megszólaltatni, mindazonáltal a parlamenti súlyuknál jelentősebb mértékben fejthették ki az álláspontjukat - a többi ellenzéki párt rovására. "

Ez mekkora hazugság a szerző részéről.

A Jobbik már korábban is egyedül közel akkora táborral bírt, mint a baloldal.

Ha valakik aránytalanul sok szereplési lehetőséghez jutottak, akkor azok az olyan médiapártok, mint az Együtt, a PM meg a többiek.

Netuddki. 2018.07.14. 12:05:30

Igen, persze. Annyira favorizálta a jobbikot, hogy szépen belesétáltak a jól előkészített csapdába. Persze a jobbikosok amilyen hülyék elhitték, hogy lehet még kutyából szalonna.
A simlicska szépen összelopta a fidesznek az újrázáshoz szükséges infrastruktúrát, közben azért a "teherautóról" a kis családjának is leesett annyi, hogy még az unokái sem fognak szűkölködni. Hülye lett volna odadobni kamikáze akcióban mindezt. A Lajos nyugdíjba vonulásának az ára meg a Vona feje volt aranytálcán. Amíg az orbán a mini elnök, addig a simlicskának se kell aggódni a vagyonelkobzás miatt. Mert az a vagyon nem az övé, hanem a magyar adófizetőké, még ha a nevén is van.