Médianapló

Médianapló - Mély Torok a megyei sajtóról

2018. június 03. 09:34 - Zöldi László

Az álneves hozzászólók ritkán hoznak lázba. De ha Drizari fejti ki az álláspontját, néhány percig Bob Woodward-nak érzem magam. A The Washington Post munkatársa egy másik újságíróval karöltve leplezte le Nixon elnököt, aki az ellenlábas párt, a demokraták kampányközpontját hallgattatta le. Cikksorozatukhoz szolgáltatott bizalmas információkat a Mély Toroknak (Deep Throat-nak) elnevezett kormányzati kiszivárogtató. Róla három évtizeddel később, 2005-ben derült ki, hogy azonos az FBI harmadik emberével, Mark Felt-tel. Az amerikai elnök belebukott a botrányba, a két riporter pedig Pulitzer-díjat kapott.

Drizari, akiben személyesen is jól ismert újságíró kollégát gyanítok, ezúttal a megyei sajtóról írott tegnapi bejegyzésemhez szivárogtatott háttér-anyagot. A magyar Mély Torok szintén tegnap 14 óra 40 perc 45 másodperckor küldött egy linket, a Fidesz 1990-es kampányfilmjét. Arra hívta föl a figyelmet, hogy 1 perc 10-től hallható ama mondat, amely érdekes színben láttatja a hajdani és a mostani Orbán Viktor közti különbséget. A Fidesz első embere akkor mondta, hogy „A kormányzó pártnak továbbra is tulajdonában vannak a megyei lapok, amelyeket  nem hajlandó visszaadni.” Némi kutakodás után sikerült kideríteni, hogy a négy és félperces filmecskét 1990. március 23-án sugározta a Magyar Televízió. Sőt, az előzményeit is megtaláltam a korabeli sajtóban.

Orbán Viktor fejtegette a Magyar Nemzet 1990. január 29-i számában, hogy „Az MSZP az egyetlen párt, amelynek megyei napilapjai vannak.” Majd ugyancsak ő részletezte a Magyar Nemzet március 3-i számában: „Olyan párt az MSZP, amelyik úgy indul el a választáson, hogy megtartja magának az összes megyei napilapot, miközben az ellenzéknek egyetlen napilapja sincs az országban.” Furcsa ezt olvasni éppen most, 2018-ban, alig öt héttel az országgyűlési választás után, amidőn a Fidesznek kétharmados győzelmet hozott a külföldi tulajdonosoktól visszavásároltatott 18 megyei napilap.

Ez azonban azt is jelenti, hogy ügyesebben használta a 400 ezer példányban megjelenő megyei sajtót, mint az MSZP hajdan a maga 1,2 millió példányát. A magyar szocialistáknak hiába volt befolyásuk az akkor 19 megyei napilapra, a kampány-üzenetekből nem telt a választási győzelemre, még a tisztes helytállásra sem. Az MSZP 33 mandátumra tett szert a 386 főnyi parlamentben. Ennél rosszabbul csak a sajtóban élvezett kormányzati túlsúly ellen többször is tiltakozó Fidesz szerepelt a 21 képviselői helyével.          

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr3014019856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netuddki. 2018.06.03. 12:15:12

Már akkor is hazudtak. Persze volt pár kivétel:
"Hátra a lenini FIDESZ úton!" Ezt speciel sikerült teljesíteni.

A politikai pedofília már akkor se állt távol tőlük. A tompikát elég mulatságos volt látni gyerekkel az ölében:
"Ezek (sic) a mi gyerekeink." EZEK, érted, nem ŐK!

Mi lett a cserbogárból? Most tompika akár ezt is mondhatná:
"Ők az én gyerekeim. Mindegyik más anyától."

Az átmentett "komcsik" meg a végén mégiscsak a fideszben kötöttek ki. Amely mára se nem fiatalokból áll, de főleg nem demokratikus, bár szerintem sose volt az.

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2018.06.04. 12:49:24

Hogy a Fidesznek nagyon is hosszú távú tervei voltak a sajtó pártállami módon való elfoglalására azt jelzi Zöldi László egy 2016-os bejegyzése is. Részlet ebből:

"A Gazdasági Versenyhivatal (...) arra hivatkozva tiltotta meg az itteni nyolc Springer-napilap és a Ringierhez tartozó Népszabadság összekapcsolását, hogy az új újság-hálózat erőfölényre tenne szert a hazai médiapiacon. Médiapolitikával foglalkozó kutatóként el is fogadnám az indoklást, feltéve, ha nincs benne politikai mozzanat. Mármint az, hogy 2011-ben a Népszabadság tulajdonjogából 28 százalékot birtokló ellenzéki párt, az MSZP a tizenkilenc vidéki napilap közül hozzáférhetett volna nyolchoz, és ez nem biztos, hogy érdekükben állt volna a kormánypártoknak. Közben úgy alakult a helyzet, hogy a Ringier és az Axel Springer Magyarországon is profiltisztításba kezdett. A Gazdasági Versenyhivatal végül is azért engedélyezte az itteni fúziójukat, mert egyesített vállalkozásuk, a RAS „kimazsolázta” a portfóliót, és ha nem is kizárólag, de leginkább a bulvármédiumokat tartotta meg. A Ringier eladta ugyanannak az osztrák médiabefektetőnek egyebek közt a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot, a Springer pedig a nyolc vidéki napilapját. Az új tulajdonos VCP pedig 2014-ben létrehozta a Mediaworks nevű céget, amely nem sokkal később kivásárolta az MSZP-t a Népszabadság tulajdonrészéből. Ezzel tette eladhatóvá a teljes hálózatát". ( medianaplo.blog.hu/2016/08/28/mi_lesz_a_videki_sajtoval?utm_medium=indapass&utm_campaign=inda_notification&utm_source=notilayer&utm_source=fejlec_bloghu&utm_medium=noti-dropdown&utm_campaign=fejlec Mi lesz a vidéki sajtóval? 2016. augusztus 28. 04:32 - Zöldi László )

Korántsem állítom, hogy követni tudom ezeket a szövevényes tranzakciókat, ezért Zöldi László ez előtti posztja alapján megpróbáltam kasszát csinálni. Ez a felület nem alkalmas táblázat megjelenítésére, de az összeállításomból idemásolok néhány adatot. Gondolom, Laci barátom kijavít, ha valamiben tévedtem volna.

Mészáros Lőrinc érdekeltségében (Médiaworks Hun-gary Zrt.):
- 24 óra (Komárom-Esztergom megye)
- Békés megyei Hírlap
- Dunaújvárosi Hírlap (városi lap)
- Fejér megyei Hírlap
- Heves megyei Hírlap
- Napló (Veszprém megye)
- Nógrád megyei Hírlap
- Petőfi Népe (Bács-Kiskun megye)
- Somogyi Hírlap
- Tolnai Népújság
- Új Dunántúli Napló (Baranya megye)
- Új Néplap (Jász-Nagykun-Szolnok megye)
- Vas Népe
- Zalai Hírlap

Andy Vajna érdekeltségében (Lapcom Zrt.):
- Dél-Magyarország
- Kisalföld

Heinrich Pecina érdekeltségében (Inform Média Lapkiadó Kft.):
- Észak-Magyarország
- Kelet-Magyarország
- Hajdú-bihari Napló

Zöldi László 2018.06.04. 13:24:01

@Kabai Domokos Lajos: Kösz a felsorolást, pontos. A példányszám kb 400 ezer, ez mintegy 1,5 millió olvasót jelent. Elvileg ehhez jönne az online kiadások olvasottsága is, ami nagyjából 300 ezer olvasót jelentene, de itt is van egy furcsaság. Pecina úgy vette meg a miskolci, nyíregyházi és debreceni napilapot, hogy nem kapta meg az online kiadások tulajdonjogát. Eugen Russ, a szintén osztrák régi tulajdonos ragaszkodott a papír nélküli portálokhoz, ezekben még lát fantáziát.

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2018.06.04. 13:47:45

@Zöldi László: Köszönöm, kiegészítem az adatokkal az archívumomat. #

Minden ballib bérretteg 2018.06.04. 16:23:30

"amidőn a Fidesznek kétharmados győzelmet hozott a külföldi tulajdonosoktól visszavásároltatott 18 megyei napilap."

Nem hiszem, hogy a megyei napilapok jobban befolyásolnák a szavazatokat, mint pl az Index.hu.
Azaz aki olvassa ezeket, az pontosan ugyanarra fog szavazni akire olvasás előtt szavazott volna.

Mi több akár ellenzéki akár Fideszes az olvasó, mindenképpen megerősítést kap. Vagy arra, hogy mennyire igaza van, vagy arra, hogy ezek mennyit hazudnak.

Éppen úgy mint az Index olvasók. Akik között számos fidesz szavazó is van, az Index erős ellenzéki szerepe ellenére, vagy éppen azért.

Azaz nem hiszem hogy ezen múlt a kétharmad. Sokkal inkább múlt azon, hogy a migráns veszély bagatelizálása, letagadása jóval kevésbé volt hiteles az emberek számára, mint az ezzel való riogatás.

Zöldi László 2018.06.04. 16:35:00

@Minden ballib bérretteg: Önnel ellentétben mondandómat nem a hitre építem, hanem a számokra. Ha már összehasonlított, az Index naponta 630-700 ezer olvasót ér el, a megyei sajtó pedig 1,8 milliót. Továbbá nem azt állítom, hogy a megyei sajtó nyerte meg a Fidesznek a választást, hanem hogy a kistelepüléseken az abszolút többség helyett kétharmadot sikerült elérni.

aptikjampó 2018.06.04. 17:40:32

Zöldi úr, önnek voltak média túlsúlyt helytelenítő cikkei anno ? Javasolta, hogy az arányosság jegyében kapjon lapokat az MDF, esetleg vidéken a kisgazdák? Mármint a korrekt választási eredmények érdekében, ami most ön szerint fontos. Szerintem tett rá magasról! Most csak hazabeszél, mert szűkül a libsicikk felvevő piac. A mostani arányokon is lehetne vitatkozni, mindenesetre a vidéki lapokat nem elrabolták, hanem megvették, mert a ballib eladta, elkótyavetyélte.
És egy 1990-es kampányfilm a nagy leleplezés? Huszonnyolc év alatt szinte minden alaposan megváltozhat még az elvek is. Egyvalami változatlan, a ballib elvtelenségük!

Bogomil 2018.06.04. 17:43:47

Kétségeim vannak a megyei napilapok 1.800.000 olvasójával kapcsolatban. Nagyon sok a "hivatalból" előfizető közület, cég, intézmény, állami és önkormányzati szerv. Sajnálatos, hogy oda jutottunk: nem lehet megbízható adatokhoz jutni (ingyen) a nyomtatott sajtó közönségéről. Az értékesített példányszámokról igen, a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (matesz.hu) hozzáférhetővé tesz negyedéves adatokat, csak egy regisztrációt kérve.
Nézve az eladott példányszámokat, nem vagyok biztos benne, hogy ez sokáig így marad...

Zöldi László 2018.06.04. 17:54:59

@aptikjampó: Köszönöm kérdését, amelyet kulturáltan fogalmazott meg. Az ilyesmire mindig szívesen válaszolok. 2002 óta írom ezt a rovatot, és bizonyítható, hogy sosem kedveltem a túlsúlyt. A külföldi tulajdonnak voltak előnyei és hátrányai. Ezekről elég sokat írtam, most csak egy előnyt említenék. A leginkább német sajtóbefektetők távol tartották magukat a magyar belpolitikától, ezért jóindulatú semlegességet tanúsítottak a mindenkori kormány iránt. S mert 2006 után kettős hatalom alakult ki az országban (a központi hatalmat a baloldal gyakorolta, a helyit többnyire a jobboldal), a megyei lap kiadóhivatala szerződést kötött mindkettővel. Például a megye baloldali többségű önkormányzatával és a megyeszékhely jobboldali többségű önkormányzatával. Ez volt most a megyei sajtó "aranykora". Jól járt anyagilag, és nem kellett egyoldalúan elköteleznie magát politikailag. Az aranykor szűnt meg 2010-ban, az országgyűlési és az önkormányzati választás jobboldali sikerével. A többi már csak idő kérdése volt. És lőn.

Éhesló 2018.06.04. 18:22:36

A ciki nem a 19 megyei lap tulajdonlása, hanem az, hogy a pártállam vagyonát lopta el az mszp, persze nem csak a megyei lapokat lopták el az utódpárt mestertolvajai, hanem mindent, amit bírtak.
Ezért (is) tartunk itt.