Médianapló

Médianapló - A kormánynak vagy az ellenzéknek hosszabb-e a ceruzája?

2018. április 30. 09:38 - Zöldi László

Györfi András „vállalkozó, újságíró”, ebben a sorrendben. Volt része sikerben és kudarcban, tapasztalt kolléga tehát, a Portfolio Blogger közösség megbecsült tagja. Április 28-án figyelemre méltó elemzést adott közre Tegyük tisztába a hazai médiát! címmel. Végigbogarászta a föllelhető hatáselemzéseket, médiumok szerint csoportosította a számokat, és színes diagramokkal tette érzékelhetővé az arányokat, százalékokat. S bár a következtetésével nem értek egyet, a részeredményei elgondolkoztatóak.

Szerinte a tévéfronton nincs kormányzati túlsúly, az egyensúlyban jelentős szerepe van a kritikus húrokat pengető RTL Klubnak. A rádiózásban túlsúlyos a kormányzati oldal, de fölénye „nem lehengerlő”. Az interneten „óriási” túlsúlyra tettek szert a kormányt bíráló portálok, bár a kormánypárti Origo napi 640 ezres olvasottsága sem lebecsülendő. A „printben” egyensúlyt állapított meg, régóta figyeli ugyanis a lakása közelében lévő újságstand forgalmát. A következtetése ez: „A kormánnyal szemben álló, azzal erősen kritikus orgánumok, ha nem is kiütéssel, mégis egyértelműen megnyerik a kinek nagyobb a ceruzája meccset.” A ceruzás hasonlat emlékeztet egy árokparti jelenetre. Tízévesen kiálltunk a kiskőrösi árokpartra, és versenyeztünk, hogy melyikünk pisil messzebbre.

Efféle méricskélés folyik mostanában. Sokakkal ellentétben úgy vélem: az ellenzéknek több lehetősége lett volna, hogy kihasználja a nyilvánosságban rejlő lehetőségeket, médiafölénye azonban korántsem egyértelmű. Olyannyira nem, hogy a kormányzat túlsúlyát körülbelül kétharmadosra becsülöm a hazai médiapiacon, hangsúlyozva persze, hogy amit látok, hallok és olvasok, az nem szociológiailag hiteles felmérés eredménye. Ilyen ugyanis nincs, nyolcezer médiatermék esetében talán nem is lehet. Az érdekes okfejtés épp a „print” sajtónál bicsaklik meg. Alighanem azért, mert a cikkíró nem tavalyról, hanem a 2016-os évből szedte össze a számokat. Valószínűleg nem talált náluk frissebbeket.

A Népszabadság 2016. október 8-i megszüntetésére még utal Györfi András, ám továbbgondolásra késztető vizsgálódásából kiesik, ami utána történt. Például a teljes megyei sajtó kormányzati felvásárlása megváltoztatta a médián belüli arányokat. Négyszázezer példánya és másfél milliónyi olvasója révén jelentős szerepet játszott abban, hogy a Fidesz 2018. április 8-án nem abszolút, hanem ennél súlyosabb, kétharmados eredményt ért el. Ha már a súly és a súlyozás került szóba.     

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr4713880526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyünyüge 2018.05.01. 11:15:29

Az említett írás több szempontot figyelmen kívül hagy, elemzésnek nem nevezném. Ettől függetlenül megérdemelt volna egy hivatkozást ebben az írásban.
Másrészt úgy gondolom, hogy alapvetően átgondolandó a médiajelenlét és ezen jelenlét hatásának elemzése, technikája. A számszerű adatok korrekt felsorolása nem elég (miközben már ezek beszerzése is problémás).
De már csak tartalom-elemzéssel mérhető az idézettség. A sok idézéssel elért "hitelesség" meg egyáltalán nem mérhető. Azaz, ha egy amúgy kis olvasottságú újság, portál direkt arra van fenntartva, hogy kis költséggel, kockázattal bedobjon egy hírt, majd ezt a hírt tervszerűen átveszi egy csomó másik, majd a többiek rutinból, akkor ez a hír a sokszori, és egyre nagyobb olvasottságú, hallgatottságú médiumokban való megjelenés okán hitelessé válik.

Zöldi László 2018.05.01. 11:28:43

@nyünyüge: Igaza van. Mentségemre szóljon, hogy névvel és címmel említettem az elemzést, amely tegnap megjelent az Index fórumán is, és több ezren olvasták. Bizonyára elkerülte az Ön figyelmét, ennek ellenére köszönöm a jelzést.

nyünyüge 2018.05.01. 11:39:57

@Zöldi László: Olvastam, véleményeztem is az említett írást. Viszont tapasztalatból tudom, hogy ha keresni kell valamit, akkor kisebb eséllyel olvasom el, mintha felkínálják a link-jét.

Zöldi László 2018.05.01. 11:47:11

@nyünyüge: Ebben is igaza van. Mégis úgy vélem, hogy ha megadom a szerző nevét, az írás címét és lelőhelyét, akkor az érdeklődő némi böngészéssel adjon valamit az ingyenes és ezúttal tartalmas tartalomért.

nyünyüge 2018.05.01. 12:14:59

@Zöldi László: értem, ez is egy méltányolható szempont.

morph on deer 2018.05.01. 12:21:44

“az egyensúlyban jelentős szerepe van a kritikus húrokat pengető RTL Klubnak”

Aranyos, hogy a hatás elemzésénél a nézettséget veszi alapul, ami viszont eléggé szoros összefüggésben áll a nézhetőséggel. Magyarul: nem a médián belüli lehetőségeket hasonlítja össze, hanem az adott orgánum minőségét vagy népszerűségét, ha úgy tetszik.

Tehát az a tény, hogy a köztéve a maga 80+ milliárdjából képtelen élvezhető programot biztosítani, vagy az oligarchák érdekeltségébe tartozó csatornák még mindig nem elég népszerűek, nyilván az egyensúly kiegyenlítése miatt van: nehogy lenyomják valahogy az ellenzékkel szimpatizáló adókat, jól mondom?

Szóval nem igazán érdekes, hogy a kormánypárt hatáskörébe az ellenzékit nagyságrendileg meghaladó médiaorgánum tartozik, ha egyszer azok nem érik el, vagy nem haladják meg lényegesen népszerűségben az ellenzékieket, akkor ugye mindez “médiaegyensúlyt” jelent..!

Azt hiszem, mindez egészen szépen illusztrálja, hogy milyen ‘szelektiv’ értékrend uralkodik bizonyos körökben, ahol a mennyiség - csodák folytán - még mindig nem csapott át minőségbe...