Médianapló

Médianapló - A Karácsony-féle árnyékkormány mint hibaforrás

2018. március 18. 10:16 - Zöldi László

Az MSZP Párbeszédtől kölcsönzött miniszterelnök-jelöltje talán nem is látta a kampánystáb fogalmazta hirdetést. Kíváncsiságból elolvastam a Népszava tegnapi számában megjelent szöveget. A fél újságoldalnyi, fényképpel és logókkal övezett 30 sornyi szövegben 22 hibát fedeztem föl. Médiatanárként csaknem 15 ezer hasonló terjedelmű dolgozatot javítottam, de ilyen töménységű hibaforrással a kommunikáció szakos diákoknál sem találkoztam.

Az MSZP kampányosai hét miniszterjelöltet jellemeznek, ez mindjárt hét hibát is eredményezett. A miniszterjelölt összetett szó ugyan, de csak két tagból áll, ezért nem kötőjellel kell összekapcsolni. Ehhez párosul még három elütés, amidőn az „ösz” és a „töndíj”, a „kór” és a „ház”, a „fede” és a „zet” között egy betűegységnyi helyet kihagyott a begépelő. A fogalmazók pedig oda is kitették a vesszőt, ahová nem kellett volna, és oda sem tették ki, ahová ki kellett volna. Ennyi pontatlanság mellett eltörpül, hogy nincsenek tisztában a kijelentő és a felszólító mód közti különbséggel sem.

Vajon az árnyékkormányt alkotó közéleti személyiségek munkássága alapján miért „teljesen világos, milyen irányba viszik majd az általuk vezetett minisztériumot”? Amit ugyanis esetleg vezetnek április 8-a után, az inkább vezetendő. Ráadásul fölösleges a teljesen, félig nem lehet világos valami. De belátom, hogy ilyen árnyalat nem kérhető számon azokon, akiknek az anyanyelvi felkészültsége nem éri el az érettségi szintet sem. A hirdetés címe szerint pedig az árnyékkormány „Az egyetlen valódi alternatíva Magyarországnak.” A latin alter szó másikat jelent. Ha például a Fidesz azt állítja, hogy a kormányának nincs alternatívája, akkor azért téved, mert van: a másik, a nem fideszes kormány. Mondjuk a Karácsony Gergely nevéhez köthető, amely épp a másik lévén nem lehet a valódi alternatíva, csupán az alternatíva. 

Az MSZP ezernyi sebből vérzik. Elillant például a legendás szervezettsége, és milliárdos adóssággal küszködik. Talán nem is telik neki arra, hogy felkészültebb szakembereket szerződtessen. A hirdetését közlő szerkesztőségnek nem kell persze felelősséget vállalnia a reklámok tartalmáért, fel is zúdultak a kormányzati hirdetéseket szintén közlő baloldali napilap olvasói. De ha ad magára, akkor a korrektor átfutja a szöveget, és kigyomlálja belőle a hibákat. Ez most elmaradt. A látszólag jelentéktelen botrány ízelítőt adott abból, hogy mire képes egy kampánystáb, ha a megjelenésig senki sem figyel arra, amit kiizzadt magából.         

14 komment
süti beállítások módosítása