Médianapló

Médianapló - Miért sodródnak papírhajók a nyilvánosság tengerén?

2018. február 04. 10:21 - Zöldi László

A kissé fellengzős címet Simon András juttatta eszembe. Az ATV képernyőjéről ismert újságíróval interjút készített a 168 Óra online szerkesztősége, és a műsorvezető tegnap figyelemre méltó hasonlattal próbálta érzékeltetni a nyilvánosság hazai helyzetét. Így fogalmazott: „Olyan médiatér alakult ki, amelyben egy Nimitz osztályú hadihajó áll szemben egy papírcsónakkal.” E metafora késztet arra, hogy tovább gondoljam a mondandóját.

Chester W. Nimitz az amerikai haditengerészet legszebben kidekorált tisztje volt. A múlt évszázadban végigharcolta mindkét világháborút, és érdemei elismeréséül róla nevezték el az anyahajók talán leghatékonyabb típusát. A repülőgép-hordozót 3200 tengerész és 2500 főnyi légiszemélyzet működteti, 340 méter hosszú és 41 méter széles, két atomreaktor és négy gőzturbina hajtja, manapság pedig 78 repülőgépet hord a hátán. A több milliárd dollárnyi értékű úszó erőd aránylik egy törékeny papírcsónakhoz, amelyet a sokemeletnyi magasságból lenézve talán észre sem lehet venni.

Simon András tehát velem együtt tartja nyomasztónak a kormányzati médiafölényt. Becsületére válik, hogy a Fidesz térhódítását nem a bűvös 90 százalékkal jellemzi. A kormány tevékenységét bírálók e légből kapott számmal szokták igazolni, hogy miért érzik magukat eszköztelennek és tehetetlennek. Mellesleg a papír alapú sajtó hagyományos kézirat-lapja A/4-es formátumú, 29-szer 21 centinyi. Kevésbé keskeny, mint a Nimitz, de annál parányibb. Mindazonáltal mutatós hajót lehet belőle hajtogatni.

Ami pedig a Nimitz mellett úszkáló papírcsónakot illeti, több is van belőle, bár a legújabb kori médiatörténet fintora, hogy kormányzati szél sodorja az anyahajó irányába. Orbánék ugyanis leginkább a papír alapú és legkevésbé a digitális sajtóban hódítottak teret. A kérdés az, hogy a hagyományos sajtó révén sikerül-e mozgósítani az újságból tájékozódó választópolgárokat. Az április 8-án esedékes országgyűlési választás után az értelmezők elvégzik majd a részletekre is kiterjedő elemzést. Kiderül, hogy ama százezrek elmentek-e szavazni, akiknek nincs számítógépük, vagy ha van is, nincs rákapcsolva a világhálóra. Mert ha elmennek, akkor érdemes volt tízmilliárd forintokért felvásároltatni például a nyilvánosság fővároson túli papírfórumait.

Addig is ott van még a digitális sajtó, mely lehetőséget teremt arra, hogy a kormányváltásra törekvő erők ne érezzék magukat annyira eszköztelennek és tehetetlennek. 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr5413632160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhesló 2018.02.04. 13:31:07

Érdekes.
A pufajkás, a d209-es idején nem írtatok ilyen posztokat a qrmánymédia lehengerlő fölényéről.
Ezek szerint csak az a zavaró a számotokra, ha ti vagytok a papírhajó és a veletek eszmeileg, ideológiailag szemben állók irányítják a rombolókat, csatahajókat.
Fordított esetben a piac és a természet rendje okozza a brutális fölényt és akinek nem tetszik az vegen magának médiát (copyright by d209).
Vettek.
Ti meg poszter eladtátok a sajátjaitokat, mert a piac nem tartotta el, a hirdetőitek leléptek és az előfizetőitek is átpártoltak, meghaltak.
Emiatt ne az ellenfeleiteket okoljátok, hanem a buta politikátokat és azokat az oligarchákat, akiket hiába tömtetek pénzzel, hiába nyaltátok a seggüket, mára elpárologtak mellőletek.

Netuddki. 2018.02.04. 15:46:57

"kormányzati médiafölényt"

Milyen média? A fidesz fegyvert kovácsolt az ekevasból. Ez már nem média, hanem propaganda gépezet.
Maximum arról lehet vitatkozni, mi maradt a magyar média romjaiból, és a tolvaj fidesz maffia bukása után hogyan lehet újraépíteni, hogy valóban azokat szolgálja akik fizetik a működtetését.

Éhesló 2018.02.05. 06:57:28

@Netuddki.: addig állj féllábon. :)
A média (korábban a nyomtatott sajtó és a plakátok, szórólapok, majd a mozi és a rádió, végül a TV és a net) a propaganda eszköze volt és az is maradt.
Aki mást állít, hazudik.