Médianapló

Médianapló - A szocialisták mihez kezdjenek a közvélemény-kutatási adatokkal?

2017. november 18. 10:13 - Zöldi László

Az MSZP-nek sosem volt erőssége a könnyen megjegyezhető mondat. Politikusai közül mindössze ketten vésték be magukat a szállóigék legújabb kori történetébe: Kósáné Kovács Magda és Kovács László. Figyelemre méltó, hogy mindkét mondás eredete a homályba vész.

Kósáné Kovács Magdának tulajdonítjuk a „Nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani.” szállóigét. Nyakra-főre emlegetjük - mint a közéleti hitelesség magától értetődő megfogalmazását, holott az idézet lelőhelye nem található. Egyszer megkérdeztem a politikusnőt, aki azzal magyarázta a forrás bizonytalanságát, hogy egy szombat délelőtti rádióműsorban hangzott el. Kovács László valamivel jobban járt. Az MSZP elnökeként jegyezte meg több orra alá dugott mikrofon előtt, a 2002-es országgyűlési választás első fordulója után, április 7-én: „Nem közvélemény-kutatást, hanem választást akarunk nyerni.” A második forduló őt igazolta, azóta immár  klasszikussá nemesedett mondását szintén gyakran emlegetik.

Ezúttal például Molnár Zsolt a FüHü.hu (Független Hírügynökség) digitális felületén. Ezt fejtegette: „Egy korábbi szocialista vezetőt tudom idézni: nem közvélemény-kutatást, hanem választást kell nyerni.” Nyilván azért nem nevezte meg Kovács Lászlót, mert ahhoz a számtalan mikrofon gazdái közül is meg kellett volna valamelyiket neveznie. Egyébként a tegnapi interjúalany óvatos duhaj, amióta az MSZP miniszterelnök-jelöltje, Botka László árulónak, a Fidesz beépített emberének titulálta. A szegedi polgármester nemrégiben visszalépett ugyan a kormányfő-jelöltségtől, Molnár Zsolt azonban visszafogta magát. Felmondta a leckét, hajszálnyit sem tért el a párt hivatalos irányvonalától.

Ami pedig azt a fránya közvélemény-kutatást illeti, az interjú épp aznap jelent meg, amikor napvilágot látott a legújabb felmérés, miszerint az MSZP támogatottsága talán még sosem volt ennyire alacsony. Molnár Zsolt utalása mellébeszélésnek, a lejtmenet elkendőzésének hat. Annyi pozitívum mégis kiolvasható belőle, hogy a kampányra készülő szocialisták mintha kommunikációs tréningen vettek volna részt, ahol azt tanácsolták nekik, ha valaki firtatja az alacsony támogatottság okát, fejezzék ki bizalmatlanságukat a közvélemény-kutatók iránt, és utaljanak a hajdani pártelnök örökbecsű megállapítására.

A baj csak az, hogy a jelenlegi helyzetben ezt kéne inkább mondani: Nem közvélemény-kutatást, hanem választást kell veszíteni.           

6 komment
süti beállítások módosítása