Médianapló

Médianapló - Miért tombolt Tusup?

2016. augusztus 14. 10:42 - Zöldi László

Szerkesztőként és tanárként elég sok tehetséget fedeztem föl, az egyiket még el is vettem feleségül. Van tehát némi fogalmam arról, milyen bonyolult az a kötelék, amely munkakapcsolatból fejlődött szerelemmé. Talán e beleérzéssel magyarázható, hogy megértőbb vagyok Shane Tusup kétségkívül szokatlan viselkedése iránt. Feltűnt például egy rosszalló mondat, amely tegnap, a Magyar Nemzet hétvégi mellékletében látott napvilágot.

Szerzője, Hegyi Zoltán finom tollú közíró, aki zenei témákban szinte verhetetlen. Ezúttal azonban az olimpiáról elmélkedett, és imigyen fogalmazott Hosszú Katinka edzőjéről: „A férje meg ott tombol a lelátón.” Az elmarasztalást mégse rónám föl a jegyzetírónak, mert magam is megfigyeltem, hogy a három aranyérem amerikai társalkotója nem húzódik a háttérbe. Az olimpia tiszteletére még egy kis varkocsot is csináltatott a feje búbjára, hogy a tévéoperatőrök könnyebben azonosíthassák a lelátón. S mert eltűnődtem Hegyi kolléga megjegyzésén, a biztonság kedvéért még egyszer megnéztem az úszódöntő felvételét. Vajon igazunk van-e ama bizonyos tombolás megítélésében?

Már kezdem gyanítani, hogy tévedtünk, vagy legalábbis Tusup nyilvános viselkedése árnyaltabb elemzést igényel. Nem a dúlás-fúlás, őrjöngés, tajtékzás, toporzékolás tényét vonom kétségbe, hiszen Katinka edzője úgy üvöltött, mintha kalapáccsal ütöttek volna az ujjára. Csakhogy észrevettem valamit, ami az élő adásban elkerülte a figyelmem. Katinka férje terpeszbe ugrált, és széttárt karral kölcsönzött nyomatékot látszólag tagolatlan ordításának. Igen ám, de másodjára azt is meghallottam, hogy az uszodában hatalmas a lárma, ráadásul Shane Tusup tanítványa, alkotó- és házastársa tőle elég messze rótta a hosszokat. Igyekezett hát túlkiabálni a ricsajt, zenebonát, zsivajt, hogy ritmust diktálhasson a versenyzőjének.

Ha szeretünk valakit, ha fontos nekünk valaki, akkor hajlamosak vagyunk olyan cselekedetekre is, amelyek megbotránkoztathatják a környezetünket. Az érzelmi, látszólag ésszerűtlen kitörésekben is lehet azonban racionális mozzanat. Az, amit Hosszú Katinka augusztus 11-én így osztott meg a hazai nyilvánossággal a Nemzeti Sport hasábjain, mellesleg az egyik olimpiai győzelme után: „Az utolsó huszonöt méteren már nem tartottam azt a ritmust, amit szerettem volna.” A férje és edzője épp ezt vette észre, bár szokatlan megnyilvánulásai a hangzavarban aligha jutottak el a világ legjobb úszónőjéhez.       

komment
süti beállítások módosítása