Médianapló

Médianapló - Miért kell Orbánnak kétféle média?

2015. május 31. 10:06 - Zöldi László

Egy tévévitában a minap érdekes szóváltásra figyeltem föl. A stúdióba hívott politikai elemző kifejtette, hogy „A Fidesz elveszítette a médiáját.” A műsorvezető, aki civilben szintén politológus, nem értett vele egyet, és így értelmezte a helyzetet: „A Fidesz eldobta a médiáját.” Azóta is tűnődöm, hogy akkor most elveszítette, vagy eldobta. Nem mindegy.

Néhány évvel ezelőtt az első Orbán-kormány médiapolitikájáról írtam egy tanulmányt. A 2002-es választási vereséget nem kizárólag, bár jelentős mértékben annak tulajdonítottam, hogy a Fidesz-vezérkar szakpolitikailag legkevésbé a nyilvánosságból készült föl, és jókora késéssel fogott hozzá az átrendezéséhez. Olyannyira, hogy az első ciklus végére érve ki is futott az időből, a közszolgálati médiumokat átvette tőle a választási győztes. A vesztesnek pedig magánmédiája inkább csak mutatóba maradt. A volt miniszterelnök ekkor hirdetett nagygyűlést a Magyar Televízió épülete mellé. Azzal fordult a győztesekhez, hogy elismeri a vereséget, de olyan csekély volt a különbség, hogy adják neki a közszolgálati tévé kevésbé nézett második csatornáját. Medgyessy Péter úgy lett Orbán Viktor médiapolitikai múzsája, hogy az újdonsült miniszterelnök postafordultával válaszolt: „Akinek televízió kell, az vegyen magának.” És lőn.

Az ellenzék legerősebb pártjához húzó magán-médiabirodalmat Simicska Lajos szervezte meg. Befolyására jellemző, hogy 2010-ig felszínen tartotta a Fideszt, Orbánék üzenetei eljutottak a választópolgárokhoz. A földrengésszerű győzelem után azonban a szürke eminenciás benyújtotta a számlát, közbeszerzési sikerek formájában kérte a jutalmat. Nem tudhatni, hogy mi lett volna, ha 2014-ben veszít a Fidesz. Az viszont valószínűsíthető, hogy ha elveszítette volna az általa államosított közszolgálati médiumokat, aligha szabadul meg Simicska magánbirodalmától. Csakhogy újabb kétharmaddal győzött, és most még van ideje arra, hogy a propaganda üzemmódra átalakított állami médiumok mellé felnövesszen egy saját médiabirodalmat is.

E sorok írója tehát a két markáns felfogás közül inkább a másodikra hajlik. Orbán Viktor eldobta Simicska médiáját, hogy létrehozhassa a magáét. Mire kampányolni kell majd a választási győzelemért, nyomatékosíthatja, fölerősítheti, bevésheti a köztudatba az állami média üzeneteit. S ha mégis ellenzékbe szorulna? Akkor pedig nem maradna fegyvertelen.

1 komment
süti beállítások módosítása