Médianapló

Médianapló - Kifogtuk a miniszterelnökeinket

2015. január 29. 11:06 - Zöldi László

Szokatlanul őszintének hatott Lánczi András interjúja az InfoRádióban. A Századvég Alapítvány elnöke nem finomkodott. Kimondta azt, amit a kormánypárti politikusok be nem vallanának a nyilvánosság előtt: „Amit az egyik politikai célnak nevez, azt a másik korrupciónak.” Arról beszélt, hogy az Orbán-kormány miként hozza helyzetbe a hozzá lojális vállalkozókat. Volt azonban egy mondata, melyet mellékesen fogalmazott meg, engem mégis érzékenyen érintett.

Azt fejtegette, hogy provinciális az a látásmód, miszerint bárdolatlanság, ha Orbán Viktor külföldi vendégségben zsebre dugja a kezét, vagy a brüsszeli pódiumon kézen fogva vonszoltatja magát az Európai Bizottság elnökével, Junckerrel. Bevallom, hogy ebben a rovatban többször is foglalkoztam a magyar miniszterelnök neveltetési gondjaival. Sőt, a magyar miniszterelnökökéivel is, mert e jelenségkörbe sorolom Gyurcsány Ferenc hasonló megnyilvánulásait. Évekig kínlódott például azzal, hogy mikor kell ki-, illetve begombolni a zakóját. Amit az uniós kormányfők találkozóján, a légkondicionált teremben levetett, és két meglepett miniszterelnök közé hajított, az asztalra.

Eme bejegyzések aligha érintették a lényeget, engem mégis érdekelt, hogy milyen azoknak a kommunikációja és metakommunikációja, akik képviselnek bennünket a nemzetközi nyilvánosság előtt. Úgy tapasztaltam, hogy nem szerencsés, ha vezetőink képtelenek alkalmazkodni az úriemberség írott és íratlan szabályaihoz. Nekem se volt gyerekszobám, engem se kergetett nörsz a zongora körül, és ez talán meg is látszik a viselkedésemen. Mentségemre szóljon, hogy nem vagyok miniszterelnök, és csupán egyetemi oktatóként szoktam néha képviselni a hazámat nemzetközi tanácskozásokon.

Irigylem azokat a nyugati politikusokat, akiket a szüleik Cambridge-be, Oxfordba, a Harvardra, a heidelbergi egyetemre fizettek be, és nemcsak a történelmet meg a politológiát tanulták meg. Azt is elsajátították, hogy miként kell késsel, villával enni, és hogy társaságban nem dugjuk zsebre a kezünket, és amikor leülünk, kigomboljuk a zakónkat, amikor pedig felállunk, akkor begomboljuk, továbbá légkondicionált teremben nem hajítjuk lezserül a komplett öltönyben feszítő úriemberek közé. A példatárból kihagytam a kézzel vonszolás mulatságos jelenetét, mert áldozatnak tartom inkább a fideszes miniszterelnököt. Olyan légkörben nevelkedett, amelyben a fineszes úriemberek beugratós trükkjére sem készítették föl.  

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr717120059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2015.01.29. 16:56:03

Laci! Érdeklődéssel olvastam. Annál inkább, mert egészen véletlenül az egyik mai jegyzetem elsősorban Obama és neje + Orbán Viktor és Ráhel nemverbális megnyilvánulásaival foglalkozott. (Obamáékat követik Orbánék) Jellemző, mennyire egy hullámhosszon vagyunk, hogy magam is használom az utolsó bekezdésben a "bárdolatlanság" kifejezést. Egy megjegyzést engedj meg! Talán beszéltünk már erről, de a metakommunikáció helyett - ami kommunikáción túliságot jelent, vagyis a verbális és nemverbális jelzéseknek a kommunikatív aktusban résztvevők például szociális viszonyrendszere által meghatározott értelmezési mozzanatait, keretét - itt inkább helyén valónak érzem a a verbális, vagyis a szavakban, illetve a nemverbális, vagyis a gesztusokban, a testbeszédben kifejeződő kommunikáció (gesztusok, testbeszéd) kifejezések értelemszerű használatát. További előny, hogy ezek a tartalmilag pontosabb kifejezések stilisztikailag is nagyobb mozgásteret tesznek lehetővé. Természetesen tudom, hogy a magyar szakirodalomban - de nem Buda Bélánál - a metakommunikáció (a kifejezés jelentésétől függetlenül) - összecsúszik a testbeszéd fogalmával. #

Lődörgő Hollandi 2015.01.29. 22:17:54

Ezért nem kellett volna haverokra cserélni a protokol szakembereket! Ezzel együtt biztos vagyok benne, hogy lehetett volna pár leckět venni valakitől...

forrimi 2015.01.29. 22:42:44

@Kabai Domokos Lajos: Alapvetően egyetértek, inkább pontosítanék. Elméleti értelemben a kommunikáció nem lehet "meta", legfeljebb a kommunikációról szóló diskurzus vagy inkább valami egészen más spiritiszta gyakorlat :). Ki kell mondani, hogy a posztoló itt rosszul használta ezt a kifejezést. Éppen az a lényeg, hogy Orbán Viktor nonverbális kommunikációja nemcsak protokolláris szempontokból tekintve vállalhatatlan, hanem komoly hitelességi kérdéseket is felvet. A szolgák szolgája (a miniszterelnök) nem önmagát képviseli, hanem a nemzetet, és az őt megválasztó több millió polgárt, ezért az egyetemes viselkedési szabályokat be kellene tartania. Egyénieskedő taplósága azonban azt mutatja, hogy a demokrácia "ethosz"-ára fittyet hány. Ez a "gesztus", a fittyethányás gesztusa érdemelne igazán elemzést.

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.01.30. 00:03:03

A magyar elit a felcsúti és hasonló putrikból jön. Nem pedig a polgári szalonokból. Már az is csoda, hogy nem tüzelik el ezek a rájuk erőltetett öltönyt.

Ha rajtuk múlna, akkor gumicsizmában mennének az EU csúcstalálozókra is.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2015.01.30. 08:32:55

Néhány éve olvastam egy hasonló bejegyzést, ami arról szólt, hogy milyen kínosan lefeszíti a kezét, nem meri zsebre dugni, pedig a zsebre dugott kéznek is megvan a maga ideje és helye.

A bárdolatlan magatartás lehet tudatos is: egyfajta agresszív/asszertív megközelítése a helyzetnek, főleg, ha kisebbségi érzéssel párosul.

Nekem személy szerint nem az a fő bajom ezekkel a figurákkal, hogy egyfajta kelet-európai virtust visznek a brüsszeli társaságba. Mi lehet, hogy bunkóságnak látjuk, de egy liberális nyugati ember elfogadandó kulturális különbségnek.

slowMotion 2015.01.30. 08:53:00

Ahhoz képest, hogy Hruscsov a cipőjével verte az asztalt az ENSZ-ben ...

paráznabillegető 2015.01.30. 09:00:20

@Fue: nem igazán kulturális különbség az, vagy akárcsak kelet-európai virtus. ugyanis száz éve még tudott viselkedni az elitünk. ja, ők mihaszna nemesek voltak, egészen apró kölökkoruk óta beléjük nevelve a protokollt...
amit te látsz, az bizony posztkommunista viselkedésminta. hiába oxford, svájc, a gyerekkori minták rendre előbújnak. hasonló taplók előfordulnak nyugaton is, persze, csodák nincsenek, de nem ezen a szinten, és nekik ez a fajta megnyilvánulás a csúcs az életükben, a maximum pozíciójuk, onnantól lejtő.

♔bаtyu♔ 2015.01.30. 09:49:58

Bajnai, vigyázzban állva, kezeit előírásszerűen a nadrágszélére helyezve vette fel az IMF kölcsönt.

Érdekes, Obama rágózása valahogy nem verte ki nálatok a biztosítékot.

samot 2015.01.30. 11:09:13

Itt lép életbe az a közmondàs,hogy "nem a ruha teszi az embert".Ami ebben az esetben megint 100%-ig valosàg!

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.30. 11:29:23

A jó öreg lemez. Nyugaton minden politikus a földre szállt istenek közé tartozik, míg nekünk csak mucsai bugrisok jutottak. Sztereotip butaság. Igen sok tapló van a Lajtán túl is, ez nem országfüggő.

alprazolam 2015.01.30. 11:43:06

Szerintem senkit sem zavarna,hogyan viselkedik, meg mi van rajta, ha látnák az eredményeket a munkássága eredményeként. Teszem azt őszinteséggel nagyon sok öltönyös, jól viselkedő arisztokrát meg lehetne döbbenteni, mindannyiunk örömére.

nick066 2015.01.30. 11:47:44

Bácsak ez lenne vele a fő probléma! Az igazi taplóság Orbánnál nem a metakommunikációjában van, hanem bőven jut belőle a kommunikációjába is, és ami a legrosszabb, a szándékaiba, céljaiba, motivációjába is.

korupisti 2015.01.30. 11:59:41

Hogy is van ez? Obama akár még rágózhat is közben.(Hja kérem Ő az USA elnöke.)Churchill szivarozhatott.Mindenkinek szabad majdnem mindent,de kis hazánk képviselői nyakig begombolkozva szűköljenek a sarokban?!

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.30. 12:33:59

@korupisti: Ez a magyar ballib lelkivilágának kettőssége. Mindent imád, és feltétlenül elfogad, ami nyugaton van, és minden szar, provinciális, ami itthon. Ha rámutatsz, hogy egy általa kritizált hazai jelenség éppúgy jellemző nyugaton is , hülyén pislog , és valami kényszeredett, logikátlan magyarázattal elüti a dolgot, rosszabb esetben kimoderál..

csentecsa 2015.01.30. 12:48:19

Íme egy politikus a "művelt nyugatról":

" Az amerikai elnök XVI. Benedeknél tett látogatása során sem hazudtolta meg önmagát.

Az még hagyján, hogy George W. Bush Elfelejti, hogy kinek hogyan illik köszönni. De már a brit királynő, II. Erzsébet látogatása során is olyan dolgokat engedett meg magának, amiket kevesen tehetnének: például rákacsintott a királynőre.

Mint arról már korábban beszámoltunk, az elnök meglátogatta XVI. Benedeket. Arról azonban a hivatalos tudósítások nem szóltak, hogy az "Őszentsége" megszólítás helyett Bush többször is "Uram"-nak szólította a pápát, és hogy keresztbe tett lábbal üldögélt az egyházfővel szemben"

/Stop.hu/

Pedig még a Yale-re is járt..:)))

korupisti 2015.01.30. 12:51:21

@A megvalósult amerikai ólom..: Szerencsére ha ritkán is,de sikerül " egy húron pendülni".

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.30. 13:04:12

Évek óta azon csodálkozom, hogy ha egyszer a parasztjába nem lehet belenevelni, hogy nem tesszük zsebre a kezünket hogy nem volt még senki aki egyszerűen bevarrta volna azokat a zsebeket?

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.30. 13:13:28

@csentecsa: Na erről beszélek. Neki szabad, sőt "milyen jópofa és cool" már a fickó..Ő nem bugris egy kicsit sem..

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.30. 13:15:07

Miért kellene vakon alkalmazkodni pár nyugati ország szokásaihoz?

A protokol folyamatosan változik. A nyugati protokol sem ugyanaz ma, mint 50 éve. Azaz semmi gond azzal, hogy Gyurcsány és Orbán új elemeket vittek bele.

A felvilágosult nyugati ember nem az vonja le az egészből, hogy XY kelet-európai egy bunkó, hanem azt, hogy ott mások a szokások. A nem felvilágosult nyugati ember véleményét meg le kell szarni.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.30. 13:19:13

@csentecsa:

Miért szólítaná a protestáns Bush őszentségének a katolikus római pápát?

Ezen az alapon meg Nixonnak elvtársnak kellett volna szólítania Brezsnyevet?

A belső megszólítási szokás nem kötelező kívülállóknak. Pl. Nixon annak idején "főtitkár úrnak" szólította Brezsnyevet, amilyen megszólítás nem létezett a SZU-ban.

zorki 2015.01.30. 13:24:43

Csak azon röhögök, hogy akik most Orbánt védik, hasonlókért teli szájjal bunkózták Gyurcsányt.
Valahol erre van az eb elhantolva, de annyira, hogy még sem érdemes nagyon röhögni.

Muad\\\'Dib 2015.01.30. 13:26:16

@zorki:
Ez így van, de visszafelé is ez az igazság. Az objektivitás nem divat mifelénk.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.30. 13:34:41

@zorki: Csak az a volna ott ne lett volna.. Nem azt állítottam, hogy nem követnek el magyar politikusok viselkedésbeli bakikat, vagy ez ne lenne probléma, de ne csináljunk már úgy mintha ez csak a magyarokra lenne jellemző. A poszt pedig erről szólt, és én erre reagáltam..A csentecsa által idézett cikkből is jól látható, hogy emeletes bunkók a Lajtán túlon is vannak, hiába jártak a Yale-re..

oszt jónapot 2015.01.30. 13:44:16

@A megvalósult amerikai ólom..: Már az óvodában is bejött arra hivatkozni, hogy a másik is bunkó, a másik is lop...

csentecsa 2015.01.30. 13:46:27

@maxval bircaman szerkesztő: Elfogadom, ha ezt a református Orbánnál sem találnád problematikusnak. Egyébként akár ki is terjesztheted a katolikus, de nem hívő politikusokra is.
Egyébként ennyi erővell tök semmi értelme a protokollnak,mert akikre vonatkozna, azok gyakran más kultúrkörből érkeztek, vagy más a világképük, és akkor minek kellene betartaniuk vendéglátóik szabályait..

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.30. 13:48:26

@oszt jónapot: Egyszerű: magát a lopást kell elítélni, és nem kizárólag arra főkuszálni hogy Pistike lop, miközben Lacika is így tesz, csak arról inkább ne beszéljünk..

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.30. 14:09:39

@csentecsa:

Kifejezetten furcsának tartom, hogy a nem-katolikus Orbán katolikusként viselkedik a római pápával, ez abszurd.

Van egy alapprotokol (ami szintén változó) és van belső protokol. Ez utóbbi nyilván kívülállókra nem vonatkozik. A belső protokolból is betartható udvariasságból egy rész, ez szokás is. De nem minden.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.30. 14:12:22

@zorki:

Ez olyan, mint a nyelvtudás.

A ballibek szerint minden fideszes vezér nagyon rosszul beszél angolul. A fideszesek szerint meg a ballib vezérek angolja iszonyú.

A valóságban meg mindkét oldal vezérei jól beszélnek angolul.

empoftla 2015.01.30. 18:01:04

@maxval bircaman szerkesztő: Orbánnak természetesen kíváló az angolja (hiszen nehezen tudná anélkül a kíváló magyar külpolitikát levezényelni). Bizonyára az orosztudását is fejleszti, mert csak idő kérdése, hogy arra is egyre jobban szüksége lesz. Nem tudom, hogy a kínaival hogy áll?

empoftla 2015.01.30. 18:04:55

@maxval bircaman szerkesztő: Persze udvariasnak kell lenni vele (diplomácia!), de azért minden hithű keresztény tudja, hogy ez a pápa eretnek.

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2015.01.31. 19:16:35

@korupisti: Nem rágózhat. Legalábbis szerintem nem, amint ezt saját blogteremben, a Bekiáltáson megírtam. bekialtas.blog.hu/2015/01/28/obamaekat_kovetik_orbanek #

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2015.01.31. 19:21:31

@♔bаtyu♔: Ajánlom figyelmedbe a Blogteremben ezeket az írásaimat: bekialtas.blog.hu/2015/01/28/obamaekat_kovetik_orbanek #

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2015.01.31. 19:47:03

@♔bаtyu♔: Az előbb küldtem egy linket. Aztán látom a saját blogteremben, hogy hozzászóltál az Obama rágózásával foglalkozó cikkemhez. Bár nem tartom magam úgynevezett balliberálisnak, mindenesetre az itteni kommentelő társaidat átverted azzal, hogy azt írtad: "Obama rágózása valahogy nem verte ki nálatok a biztosítékot. " Eközben tudtad, hogy nálam igenis kiverte. Tudod, a hazug embert hamarabb, mint a sánta kutyát... Úgyhogy jó néhány nagyon korrekt hozzászólást kell írnod addig, amíg én ismét komolyan veszlek. Valahogy nem szívelem a provokátorokat! #

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2015.01.31. 19:50:30

@forrimi: Gyűjtöm hozzá az anyagot. Pontosabban teóriákat - összeesküvés elméleteket - gyártok. Van is valami a tarsolyomban. Ha egyáltalán közzéteszem, az a www.bekialtas.blog.hu-n olvasható majd. #