Médianapló

Médianapló - Melyik a mihasznább tévé?

2014. június 20. 10:28 - Zöldi László

A kedélyek idestova három hete viharzanak a reklámadó körül. Feltűnt, hogy a Fidesz Gulyás Gergelyt állította a frontvonalba. Nem csoda. Értelmes fiatalember, következetesen képviseli a végrehajtó hatalom álláspontját. Itt van például a 168 Óra című hetilap legfrissebb számában megjelent mondata, amelynek révén megvilágítja az Orbán-kormány homályban maradt szándékát: „Sehol nem engedtek rá egyidejűleg két országos kereskedelmi tévét a közmédiára.” Hadd siessek a segítségére, hátha sikerül árnyalni a médiapolitikai helyzetet.

1994 közepén hiába győzött a szociálliberális koalíció, 1995 végéig elvitatkozgatott egymással az MSZP és az SZDSZ. A médiatörvény-tervezetet végül úgy fogadta el az országgyűlés 91 százalékos többséggel, hogy csupán a Független Kisgazdapárt lógott ki a sorból. (A Fidesz is megszavazta, bizony.) E jogszabály teremtette meg a plurális médiarendszert Magyarországot, és a lényegét így foglalta össze Magyar Bálint: az a legfontosabb, hogy legyen magántelevízió és magánrádió Magyarországon, a többi mellékes. Ama két kereskedelmi tévé pedig, amit a parlamenti pártok ráengedtek a köztévére, három volt: a később tv2-nek, TV3-nak és RTL Klubnak elkeresztelt vállalkozások.

Az már a médiatörténet fintora, hogy bár egyedül a TV3 dolgozott ki az egész országra kiterjedő tájékoztatási koncepciót, a Horn-kormány nem adott neki országos sugárzási lehetőséget. Tartott ugyanis attól, hogy a Baló-féle cég mögött álló amerikai befektető, a Lauder-család épp úgy elhappolja a hirdetési bevételeket a köztévétől, mint ahogy Csehországban tette. A közszolgálati televízió anyagi „tehermentesítése” a tv2-re és az RTL Klubra várt. A fejlemények tükrében az látszik, hogy az utóbbi ügyesebben hajtotta végre ezt az érdekes akciót. Gulyás Gergely megjegyzése alapján úgy rémlik, hogy a méltatlan helyzetet akarja most, utólag adópolitikai eszközzel megváltoztatni a Fidesz.

A reklámadó úgy is értelmezhető tehát, hogy a harmadik Orbán-kormány igyekszik helyre hozni az első és a második Orbán-kormány tétovaságát, amennyiben nem sietett kijavítani a Horn-kormány médiapolitikai hibáját. Csakugyan sok a két nagy kereskedelmi televízió egy pöttömnyi országban. A jelenlegi kormányzat magyar nemzet iránti felelősségét bizonyítaná, ha a maga sajátos hatalmi eszközeivel a nyereséges RTL Klub és a milliárdos veszteségeket termelő tv2 közül a mihasznábbat segítené át a másvilágra.

17 komment
süti beállítások módosítása