Médianapló

Médianapló - Adózzunk-e tisztelettel a reklámnak?

2014. június 17. 10:19 - Zöldi László

Immár két hete zajlik a reklámadó körüli vita. Helyzetértelmezések százai láttak napvilágot, és akár elégedettek is lehetnénk a felhozatallal. A legutóbbi negyedszázadban soha nem sikerült ennyire tudatosítani a reklám előnyeit és hátrányait. Mégis van hiányérzetem. Nem nagy, de a lényeget érintő. Vajon a reklám milyen szerepet játszott a sajtó, tágabb értelemben a média gyökeres átalakulásában?

A szó mai értelmében vett sajtó a XVII-XVIII. század fordulóján jött létre. Angol politikusok ékesszóló mondatait próbálta a parlament falain kívül közkinccsé tenni. Jó néhány évtizednek kellett eltelnie, hogy az újságok függetlenedése egyáltalán szóba jöhessen. Egy kisvárosi vénkisasszony férfiúra vágyott, és elképzelését meg is fogalmazta. Másnap reggel bevitte a helyi lap szerkesztőségébe, és tucatnyi válasz érkezett. A legérdekesebbet megtartotta magának, a többit átadta a barátnőinek. Ez lett a házassági hirdetés, amely azonban még nem szabadította meg a szerkesztőséget a politikai függéstől.

Az apróhirdetésekből úgy lett reklám, hogy megint csak néhány évtized múlva a gyárrá fejlődött manufaktúrákban felhalmozódott a raktárkészlet. Valakinek eszébe jutott, hogyan lehetne megszabadulni tőle, és az elfekvő portékát meghirdette az újságokban. A XIX. század utolsó harmadában már nyereséggel kecsegtetett a reklám, és a nyugat-európai újságok egymás után mondtak le a pártok pénzéről. Kelet-Európában másként alakult a helyzet. A sajtó megmaradt politikai befektetésnek, a politikusoknak alávetett újságok veszteségeit a pártok pótolták. Huszonöt éve bekövetkezett nálunk a rendszerváltás, és megérkeztek a külföldi médiabefektetők. Hozták magukkal az évszázadok alatt kikristályosodott reklámkultúrájukat is.

A média a reklám révén szakadt le a politika járszalagjáról. Ha tehát egy kormányzó erő, jelen esetben a Fidesz megsarcolja a média reklámbevételeit, akkor ennek két oka lehet. Az egyik az, hogy az állam-háztartásnak szüksége van pénzre, a másik meg az, hogy a végrehajtó hatalom szűk pórázon akarja tartani a médiumokat. A nyilvánosság korlátozása pillanatnyilag egységfrontba tömöríti a jobb- és a baloldali értékrendszerű szerkesztőségeket, még ha különböző mozzanatok táplálják is a berzenkedésüket. A fejlemények azt sejtetik, hogy ellenállásuk váratlanul érte az Orbán-kormányt. Úgy rémlik, a reklámadót kidolgozók nem tanulmányozták elég figyelmesen a média történetét.          

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr666309397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főgebra 2014.06.17. 14:45:23

"Az egyik az, hogy az állam-háztartásnak szüksége van pénzre, a másik meg az, hogy a végrehajtó hatalom szűk pórázon akarja tartani a médiumokat."
Jelen esetben mindkettő játszik.
Elsősorban a póráz rövidítésről, majd később élelem megvonásról is szól a történet.
Másodsorban az a pár milliárdocska sem jön rosszul, mert a világ összes pénzét eltudják vaxolni. Beismerten van egy nem tervezett, száz milliárdocskánál nagyobb lyuk a költségvetésben, azt is tömködni kell!
Számomra az ízléstelen a játékban az, hogy az árbevételt adóztatják meg és nem az eredményt!!

Blogger Géza 2014.06.18. 12:05:10

@Pinokkio: Számtalan forgalmi típusú adó van, ahol nem eredményt adóztatnak. Eredményt sokkal könnyebb eltüntetni, mint az árbevételt.

"Hozták magukkal az évszázadok alatt kikristályosodott reklámkultúrájukat is."

Ez konkrétan azt jelenti, hogy félbevágják a főszerelő mondandóját, és a filmnél sokkal hangosabban bömböltetve bevágnak egy hüvelygomba-reklámot? Kösz szépen...

Most, hogy bevezették a reklámadót, a média barátságosabb lett a kormánnyal? Cseppet sem, épp ellenkezőleg. Aligha hiteti bárki is, hogy ennek ilyen hatása lesz.

_most_ 2014.06.18. 12:54:47

Magyarország kis piac, így erős az állami befolyás, mivel állami pénzek nélkül nehéz megélni, láthattuk, hogy a fidesz ezzel a befolyással visszaélve, hogy tette tönkre a rádiós piacot, a tv-s piac kisajátításához ez kevés volt, mert ott állami pénzek nélkül is meg lehet élni, erre jött a reklámadó, ami egészen véletlenül a kormánytól független tv adót érinti a leginkább, nem tűnik túl korrektnek.

vezér01 2014.06.18. 13:43:35

Én hangosan üvöltöztem,amikor a fizetésemet SZJA címszóval megadóztatta az állam.Akkor is tiltakoztam,amikor ÁFA címén megadóztatták a napi
kenyér és tejadagomat. Le se szart senki.
Most tőlem várjátok,hogy zokogjak a hülye reklámotok miatt?

Mérnork 2014.06.18. 13:55:51

Egyébként a magát oly nagyon "függetlenként" aposztrofáló sajtó Mo. esetében pont külföldi érdekeket képvisel.
A sok hasznos idióta meg benyalja a dumájukat és félti a függetlenségüket a gonosz kormánytól.
Kb. mint mikor a 4mancs hasznos idiótái védték szegény magyar libákat, a pénzt meg a francia libatenyésztők dobták nekik össze a kampányra, hogy ellehetetlenítsék a magyar konkurenciát.

tomwar 2014.06.18. 13:56:10

@Blogger Géza: Szamtalan, igaz. Kozulok melyik 40%-os? A jovedekit leszamitva...

nu pagagyí 2014.06.18. 13:57:09

Szerintem túl sok a felesleges reklám. Semmi szükség nincs arra, hogy monopolhelyzetű állami cégek reklámozgassák azt az árut vagy szolgáltatást, amit csak tőlük lehet beszerezni. Arra sincs szükség, hogy a kormány propaganda célú reklámozgatást folytasson, mondjuk a "jobban teljesítésről", munkájának megítélést bízza a választókra. Ha lakosságot érintő fontos közlendőjük van, teszem azt a légópincék helye és használatának szabályai, akkor azt a médiának ingyen kellene közzétennie. A reklám a piaci cégek műfaja.

tomwar 2014.06.18. 13:58:38

@vezér01: Reklamot fogyasztani nem kotelezo. Adozni az, oda nem eleg a taviranyito...

nu pagagyí 2014.06.18. 14:25:12

@Mérnork: Az államtól kell függetlennek lennie a sajtónak, mert csak akkor képes ellenőrizni az államot. Az, hogy egy adott média a tulajdonosai által előnyben részesített szempontból figyeli állambácsi anomáliáit, természetes. Demokráciában sokszínű a sajtó és versenyeznek a figyelemért. Az állam ebbe a versenybe nem avatkozhat be.

A mi, demokráciának hazudott országunkban a pártállam simán beavatkozik a sajtóba: egyrészt állami reklámokkal tömi a barátait és nyomást gyakorol a piaci cégekre, hogy náluk reklámozzanak, másrészt pofára szabott adókkal, bírságokkal, zsarolással és törvénytelen eljárásokkal próbálja ellehetetleníteni azokat, akik kellemetlenek számára. A közmédiára már ki sem térnék, ennyi is elég annak kimondáséra, hogy a kormány/állam alkotmányellenesen működik. A teljhatalomra vergődött Fidesz saját alkotmányát sem tartja tiszteletben.

Mérnork 2014.06.18. 14:38:35

@nu pagagyí:
Hát persze, a magyar államtól kell függetlennek lennie, és mivel a gazdái a te általad jobbnak tartott politikai irányvonalat részesítik előnyben, így szerinted nem baj, ha beavatkoznak a magyar ügyekbe, mivel most a magyar kormány = fidesz.
De biztos vagyok benne, ha az általad kedvelt oldal lenne kormányon és azt támadnák külföldi milliókkal megtámogatott sajtóorgánumok, mindjárt nem lennél ennyire boldog.
"Az, hogy egy adott média a tulajdonosai által előnyben részesített szempontból figyeli állambácsi anomáliáit, természetes"

Mérnork 2014.06.18. 14:41:59

"Az, hogy egy adott média a tulajdonosai által előnyben részesített szempontból figyeli állambácsi anomáliáit, természetes."
Kivéve, ha az az előnyben részesített szempont egy másik állam érdeke. De ahogy előbb is írtam, mivel az általad utált fidesz van hatalmon, ezért szerinted gondolom ez se baj.

tomwar 2014.06.19. 12:21:01

@vezér01: Miert az RTL-nek? Ok ezt pontosan tudjak. Es ha sokan elkapcsolnak, valtoztatnak...

Az RTL be fogja fizetni az adot, amit kell.

tomwar 2014.06.19. 12:23:17

@Mérnork: Nu Pagagyi irasanak ezen a reszen elegansan atsiklottl....:
"A mi, demokráciának hazudott országunkban a pártállam simán beavatkozik a sajtóba: egyrészt állami reklámokkal tömi a barátait és nyomást gyakorol a piaci cégekre, hogy náluk reklámozzanak, másrészt pofára szabott adókkal, bírságokkal, zsarolással és törvénytelen eljárásokkal próbálja ellehetetleníteni azokat, akik kellemetlenek számára. A közmédiára már ki sem térnék, ennyi is elég annak kimondáséra, hogy a kormány/állam alkotmányellenesen működik. A teljhatalomra vergődött Fidesz saját alkotmányát sem tartja tiszteletben."

vezér01 2014.06.19. 18:56:26

@tomwar: Én is úgy gondolom.Zsíros üzlet ez még adózva is.

tomwar 2014.06.20. 09:47:17

@vezér01: Kicsit tobbet fog a Procter&Gamble fizetni a reklamert, azemberek meg a P&G termekekert....a zsiros uzletek mar csak ilyenek.