Médianapló

Médianapló - Mi újság a vélemények frontján?

2014. január 01. 11:08 - Zöldi László

A búcsúzó esztendő legutolsó órájában még följegyezhettem egy kesernyés mondatot. A Rádiókabaréban hallottam Bödőcs Tibortól: „Nincs diktatúra, mert akkor ezt most a börtönben morzézném.” Jó lesz a jövő heti összeállításba. Újabb rovátkát húztam a Magyar Rádióhoz, decemberi műsoraiból ez volt a hatodik mondat. Tavaly pedig a negyvenegyedik, ezzel a közszolgálati médium nincs az első tízben. De hogyan is állunk a kétszáznál több újsággal, rádióval, tévével, portállal, amelyekből szemelgettem?

 

ATV (177 mondat), Népszabadság (158), HVG (83), Népszava (80), Zalai Hírlap (73), Facebook (62), Napló (ez veszprémi újság: 59), Galamus (55), Magyar Nemzet (54), 168 Óra, Délmagyarország és Fejér Megyei Hírlap (51-51). Azon meglepődtem, hogy az ATV előretört. Némi töprengés után rájöttem a lehetséges magyarázatra. Új műsorstruktúrát alakított ki este fél nyolc és tizenegy között, és a beszélgetések résztvevőit „ökumenikus” alapon válogatta össze. Minden mértékadó értékrendszer értelmesen fogalmazó emberekkel képviseltette magát, és az eszmecserékben izgalmas mondatok csiholódtak. Az is meglepett, hogy a Galamus fölkerült a tízes listára, bár erős publicistákat foglalkoztat, akiknek mindig akadt a heti összeállításba kívánkozó gondolatuk. Ráadásul Mihancsik Zsófia inkább vélemény-, mint hírportált szerkeszt.

 

Nem lep meg a Népszabadság kiegyensúlyozottsága. Amióta strigulázom a kiemelésre érdemes mondatokat, az első-második helyen tanyázik. Alighanem azért, mert igyekszik a magyar társadalom minden csoportjából begyűjteni a mértékadó véleményeket. Az sem lep meg, hogy megyei napilapok is vannak a tízes listán. Az említett újságoknál jó publicisták dolgoznak, akik meg is fogalmazhatják az álláspontjukat. (Ez nem minden vidéki napilapról mondható el.) De az sem szokatlan, hogy a Facebook beverekedte magát az első tízbe. Idén a közösségi oldal további előretörésére számítok, legalábbis a vélemények frontján.

 

Elismerem persze, hogy a mondatválogatás szubjektív értékítéletet tükröz. Ha nem a véleményeket, hanem a híreket szemléztem volna, bizonyára más sorrend alakul ki. Mellesleg a véleményeknek is megvan a maguk közönsége. Például e Médianapló a Blog.hu kimutatása szerint tavaly 165.331 látogatót vonzott, és 234.473 kattintást könyvelhettem el, Köszönet az Indexnek, a Kultúrszalonnak és a Mandinernek, hogy „megdobták” egy mégiscsak szakmai rovat olvasottságát.    

komment
süti beállítások módosítása