Médianapló

Médianapló - Hány példány kél el az országos és a megyei napilapokból?

2013. december 29. 09:53 - Zöldi László

A digitális sajtóban vita kerekedett a címben föltett kérdésről. A legtöbb hozzászóló meglepődött a vidéki Magyarországon megjelenő újságok iránti érdeklődésen. Lehet, hogy akaratlanul is félretájékoztattam őket. Egy friss felmérésből kiderül, hogy kevésbé olvasottak, mint amennyire tegnapelőtt becsültem őket.

 

700 ezerre saccoltam a kinyomtatott megyei lapok példányszámát, és abból indultam ki, hogy sokkal kisebb a kiadóhivatal nyakán maradt példányok aránya, mint az országos napilapokéi. 650 ezer eladott példányt vettem alapul, egy szorzószámmal ebből becsültem meg az olvasottságot. Régebbi adatokból dolgoztam, nemrégiben viszont napvilágot látott egy felmérés, amelynek összefüggéseit 2013 második negyedévéből bontották ki a kutatók. Kázmér Judit, az egyik vidéki laphálózat menedzsere tegnap interjúban hasznosította az információkat. A pannon lapokban megjelent okfejtése szerint a 17 megyei és az „egy szem” városi napilapból, a Dunaújvárosi Hírlapból 508 ezer példány fogy el. Ehhez képest a hét országosból (a Blikkből, a Borsból, a Nemzeti Sportból, a Népszabadságból, a Magyar Nemzetből, a Népszavából és a Magyar Hírlapból) 374 ezer példány kél el naponta - 134 ezerrel kevesebb.

 

Az a benyomásom, hogy még feltűnőbb a valóságos különbség. Van ugyanis egy 18. megyei napilap, és Szegeden árusítják a Délmagyarországot, a dunaújvárosi mellett a másik városi napilapot. A valamivel több mint félmillióhoz hozzátennék még 40 ezret, így jön ki 550 ezer eladott példány. A különbség 170 ezer körüli. Elismerem, hogy aránytalanság húsz vidéki és hét országos napilapot egy kalap alá venni. Csakhogy a rendszerváltás táján mindkét újságtípus példányszáma meghaladta az egy-egymilliót. Vajon melyik kategóriában elkönyvelt napilapok veszítettek szűk negyedszázad alatt többet? (A vidékiben felényi, az országosban kétharmadnyi a visszaesés.)

 

Csökkenti a 170 ezres különbséget, amit szintén az interjúból tudtam meg, hogy az öt pannon napilap digitális változatát hetente 331 ezren látogatják. Ez napi lebontásban 9454 olvasót jelent, ami nem tér el az általam becsült tízezres átlagtól. S mert az országos napilapok vásárlói közül sokan anyagi és kényelmi megfontolásból átigazoltak eme újságok ingyenesen hozzáférhető, online kiadásához, a két laptípus olvasottságában mutatkozó különbség mégsem annyira elborzasztó. Csupán elgondolkoztató.        

komment
süti beállítások módosítása