Médianapló

Médianapló - Orbán szülőfaluja, Fehérvár

2013. július 22. 10:40 - Zöldi László

A múlt hét érdekes eseménye zajlott Felcsúton. Néhány újságíró társaságában Orbán Viktor szűkebb pátriájába látogatott Bajnai Gordon. Buszukat kormánypárti tüntetők nem engedték a mintafalu belsejébe, az utazás mégsem hatott eredménytelennek, mert az ellenzéki miniszterelnök-jelöltségre pályázó volt miniszterelnök rögtönzött sajtótájékoztatón fejtette ki véleményét a jelenlegi miniszterelnökről.

 

A média leginkább azt a megjegyzését vette át, amelyet Boda András, a Népszabadság tudósítója imigyen rögzített a helyszínen: „A Kádár-rendszer után megint a három T korszakába lépett az ország. Csak most nem tűr, tilt, támogat, hanem termőföld, trafik, takarékszövetkezet.” Csaknem hibátlan a kampányszöveg, bár érdemes volna még dolgozni rajta. A három T-ben megcserélném az első kettő sorrendjét - a legsúlyosabb tilt után jön a tűr. De felfigyeltem egy másik gondolatra is, amely viszont nem váltott ki visszhangot. Bajnai szerint „Európában eddig egyetlen olyan vezető akadt, akinek fontos volt, hogy szülőfaluja bekerüljön az első osztályba. Ez a politikai vezető Ceausescu volt.”

 

Nesze neked, Orbán - gondoltam magamban -, minek kellett pénzzel szegélyezni a felcsúti focisták útját az NB I-be. Kisvártatva mégis azon tűnődtem, hogy az idézetben nem stimmel valami. Némi tájékozódás után kiderült, hogy Orbán Viktor nem Felcsúton született, hanem Székesfehérvárott, feltételezem, hogy a megyeszékhely kórházában. Vajon az Orbán-mamát Fehárvárról szállították-e a helybéli kórházba, vagy a környékről? Az viszont majdhogynem bizonyos, hogy nem Felcsútról, fiának ugyanis van egy árulkodó megjegyzése: „Ha az én gyerekkoromban ez a kormány lett volna hatalmon ilyen oktatáspolitikával, akkor én Alcsútdobozról Bicskéig sem jutottam volna el, nemhogy Budapestig.” (Demokrata, 1997.06.12.) Amidőn pedig díszpolgárrá választották Felcsúton, ezt fejtegette: „Egyre többet fogunk találkozni - nem titok, lassan költözködöm hazafelé.” (Fejér Megyei Hírlap, 2001.12.10.)

 

Itt bizony titok lappang. Ha Orbán Viktor Fehérvárott született, de Alcsútdobozon gyerekeskedett, miért tekinti szűkebb pátriájának Felcsútot? Zavar, hogy a kérdésre nincs válaszom. Csupán az vigasztal, hogy nem vagyok tagja Bajnai Gordon stábjának, és nem nekem kellett fölkészítenem az ellenzéki politikust arra, hogy sajtótájékoztatót tartson a miniszterelnök „szülőfalujában”.

komment
süti beállítások módosítása