Médianapló

Médianapló - Külterjes ország

2018. június 06. 10:02 - Zöldi László

Trianoni bejegyzésemhez elgondolkoztató hozzászólás érkezett. Domokos Lajos átküldte Bekiáltás című blogjából a szintén június 4-én kelt cikkét. Azt írta benne, hogy nyilvánosságunkban gyökeret vert egy „bonmot”, miszerint „Magyarország olyan állam, amely önmagával határos.” Így folytatta: „A szállóigévé vált mondat még azt is meggátolja, hogy a bennünket ténylegesen körbevevő országokat igazán meg akarjuk ismerni.”  

A mondás eredete homályba vész, bizonyára az 1920-as újságokban lelhető fel, dokumentálható viszont a legújabb kori alakulása. Például Eperjes Károly színész így fogalmazott: „A világtörténelem egyetlen olyan országa vagyunk, amelyet saját korábbi maga vesz körül.” (Kisalföld, 1996.01.06.) Orbán Viktor Fidesz-politikus meg így: „Geopolitikai sajátosság, hogy Magyarország a világ egyetlen országa, melyet saját maga vesz körül.” (Délmagyarország, 1996.04.30.) Torgyán József kisgazda politikus szerint „Köztudomású sokat támadott definícióm: Magyarország a földkerekség egyetlen olyan országa, amelyet önmaga határai vesznek körül.” (Új Magyarország, 1996.08.05.)

Sütő András író értelmezése szerint „Magyarországon kívül Európának egyetlen olyan állama sincs, amely körös-körül hajdani önmagával lenne határos.” (Magyar Nemzet, 1997.12.20.) Csete György építész imigyen szóla: „Saját magunkkal vagyunk körülvéve.” (Magyar Rádió, 2004.12.26.) Usztics Mátyás színész szerint „Magyarország abban a sajátos helyzetben van, hogy saját területei veszik körül.” (Magyar Rádió, 2012.03.15.) Bayer Zsolt újságíró kifejtette, hogy „Körül vagyunk véve saját magunkkal.” (Echo TV, 2015.07.10.) Orbán Viktor miniszterelnök pedig így ismételte önmagát: „Ismerjük persze a szakállas viccet is, miszerint Magyarország az egyetlen ország a világon, amely saját magával határos, ráadásul köröskörül.” (Miniszterelnök.hu, 2016.02.28.)

E mondatok tartalmilag indokolják Domokos Lajos álláspontját, formailag azonban nem érik el azt a szintet, hogy szállóigének lehessen nevezni őket. Szájról szájra szálltak ugyan, de hiányzik belőlük ama szellemesség, amely a keserűséget bölcsességgé oldaná. Számomra Szakály Ferenc megjegyzése a zsinórmérték. A fiatalon elhunyt kitűnő történész méltányolta nemzeti fájdalmunkat, ám elrugaszkodott a külterjességünket hangoztató belterjességünktől. A közismert mondást erőteljes és meghökkentő hasonlattal emelte szállóigévé a Tolnai Népújság 1993. szeptember 4-i számában: „Trianonban hazánkat szabályszerűen körülmetélték.”

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://medianaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr9314026938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bright side of life 2018.06.08. 08:55:03

Mit szerettél volna közölni?

Bright side of life 2018.06.08. 09:08:22

@maxval balcán bircaman: ....:) Ennyire nem mennék messzire, de tényleg az a szépsége(?) ennek a kis írásnak, hogy oly mértékben nem szól semmiről, hogy akár ezt is bele lehet látni.

alfacharlybravo 2018.06.08. 09:09:53

Körül metélés, ez azért több volt annál. Pozsony Szlovákia fővárosa ez elég durva, Budapest kinek lesz a fővárosa legközelebb, a libsi köztársaságé?

alfacharlybravo 2018.06.08. 09:44:58

@Könnyen elkaptuk, uram!: A Libzsik Budapest város államot szeretnének. Milyen tréfás lenne a Sengeni határok Budapestnél.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 09:45:29

@Bright side of life: arról szól, hogy többen is kimondták, nyilván nem ők fogalmazták meg, valahol már hallották, de mindegyikük más szavakkal mondta.
Szállóigének tehát nem nevezhetjük.
A szerzőnek egyébként láthatóan tetszik a megközelítés.
Az is látszik, hogy nyelvtanilag Bayer fogalmazta meg a legrosszabbul.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 09:46:21

@alfacharlybravo: tanulj már meg magyarul! Így mindig lebuksz!

project640 2018.06.08. 09:47:53

had idézzek egy angol történészt: 'a magyarokat gúzsba köti a történelmük'
amíg Trianonról emlékezete, mint aktuálpoltikai téma jelenik meg a magyar tudatban, addig tényleg nem tudunk továbblépni :-(
számomra egészen elképesztő, hogy mennyire divatos a nagy-magyarországos matrica, tányér, térkép, stb..... ilyenkor érzem a fenti törtnénész szavait, hogy mennyire igaza van

tényleg nem is értem az embereket, hogy mire föl ez a Trianonozás ... ettől jobb lesz az életük, vagy fordítva, ettől pótolja élete sikertelenségét? túl sokat foglalkozunk a múltunkkal, és túl keveset a jövőnkkel

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 09:48:27

@alfacharlybravo: A shengeni határ hogy lenne Budapestnél? Románia a tagja, tehát az ország keleti oldala shengen, a maradék pedig Felcsút fővárossal kilép?

Womb Raider 2018.06.08. 09:53:30

Implicite antiszemitázás.. a kvótát teljesíteni kell..

antiinternáci 2018.06.08. 11:42:26

@alfacharlybravo:

Sajnos indokolt lehetne Budapest köré egészségügyi karantént húzni, mert a hülyeség ragályos, nehogy átterjedjen az ország többi részére is. Szégyellem budapestiként a város vörössé való visszaváltozását. Még jó, hogy nálunk azért ez nem kövezkezett be.

antiinternáci 2018.06.08. 11:51:58

@project640:

Ja, a múltat végképp eltörölni. Az biztos, hogy az elkövetők úgy általában nagyon szeretnék ezt a főtárgyalás előtt.

A briteknek, franciáknak, amerikaiaknak amúgy is különösen jól megy bűneik elfelejtése. Kirabolták gyarmatosítóként a fél világot, legyilkolták a bennszülötteket, őslakosokat, ma bolsevista agresszió alatt tartják a világot, létrehozták az ISIS-t a bevándoroltatás megindítása végett, stb, stb...

És még Trianont is bocsássuk meg nekik???

project640 2018.06.08. 12:15:41

@antiinternáci: hát erre inkább - no comment ... egyébként fertőző?

alfacharlybravo 2018.06.08. 12:23:21

@antiinternáci: Éppen most ment a tévében, hogy mekkora csapás volt az Amerikai gyarmataik elvesztése a Britek számára. Ők meg megszólnak érte, hogy disznóságnak tartjuk amit velünk műveltek.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 23:44:20

@Advocatus Diaboli: igazad van, rosszul fogalmaztam, EU tag, mi pedig kilépünk, ugye?

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 23:47:54

@antiinternáci: az amerikaiak nagyon nem akarták az ilyen felosztást. Sőt, amikor egy ideig a románok Budapesten jártak, pont az amerikai védte meg a várost a kifosztástól.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.08. 23:48:54

@alfacharlybravo: a kettőnek mondjuk semmi köze egymáshoz.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.09. 00:03:18

@antiinternáci: ha más szemszögből néznéd a dolgot, mindjárt megértenéd őket. Volt itt egy nagyon erős birodalom. Ennek pusztulnia kellett, mert láttak benne veszélyt a későbbiekre nézve. Hogyan tudsz egy birodalmat szétszakítani, hogy ne olvadjon ismét össze? Nacionalizmussal..
Hogyan tudsz egy Ausztriát meggyengíteni? Leválasztod róla Magyarországot. Innentől nincs mezőgazdasága. Hogyan tudod Magyarországot meggyengíteni? Az iparát teszed tönkre.
Bányák? Vasút? Gyárak? Lecsapva a szélén. Vegyél elő egy vasúti hálózat térképet. Remekül látszik, hol lesz a határ...

Magyarul: féltek tôlünk.

antiinternáci 2018.06.09. 07:19:15

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Igen, tudom.
Ebben nekik kevesebb a saruk (bár azért mégis csak így lett...). Nekik inkább más dolgok terhelik durván a számlájukat. A legutolsó az ISIS létrehozása annak céljából, hogy megindítsák a migrációs hullámot Európa felé.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.09. 08:48:28

@antiinternáci: lófaszt. A múltban is, most is a pénz oldotta meg a migrációt. A törökök EU tagok akartak lenni. Nem fogadta be őket a közösség. Az ENSZ megfelezte a fejpénzt, amit a táborokban lakó migrik után kaptak. Láss csodát, a török légierő véletlenül megbombázta az egyik telepet...hogy-hogynem, a migrik elindultak Görögország felé. Ki érti ezt!?

project640 2018.06.10. 07:37:42

@Könnyen elkaptuk, uram!: ugye viccelsz!? ...az osztrák-magyar monarchiára (amelyet csak az agg császár miatti tisztelet tartott össze) az erős jelzőt használni? a sokszorosan gyengébb Szerbiával nem tudott mit kezdeni a közös haderő!!! ... ja , közös haderő, erről jut eszembe ... mennyire erős birodalom az, amelynek haderejének katonái mindannyian mást akarnak!?

project640 2018.06.11. 07:40:05

@Könnyen elkaptuk, uram!: ha nem viccelsz, akkor sorold fel a közös haderő azon ismérveit , ami alapján állítod, hogy erős lett volna ... nagy pofával megtámadtuk a szerbeket, és a kis szerb haderő kitartott ... abban a nyomorúságos háborúban, amelybe végleg megmutattkozott a monarchia gyengesége, darabjaira hullott, mert nem akart egy oszágban élni cseh, magyar, rutén, osztrák, román, horvát, stb ... szóval ebben a háborúban meghalt minden 4. szerb állampolgár!

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.11. 09:11:46

@project640: na ne mondd! A fő haditevékenység keleten és dél-nyugaton volt. Az oroszok és az olaszok kötötték le a haderőt. 1914-ben sikerült elfoglalni Szerbiát, minimális veszteséggel, százezres szerb veszteség mellett....

project640 2018.06.11. 09:38:14

@Könnyen elkaptuk, uram!: kicsit olvass utána ... a szerb haderőt 1915 őszén sikerült megtörni, amikor Bulgária megtámadta keletről, a monarchia új frontot nyitott Boszniából, és a németek is besegítettek .... 1914 nemhogy nem sikerült elverni a szerbeket, hanem sok helyen az a veszély fenyegett, hogy a szerbek átlépik a magyar határt!!!!! ... a monarchia veszteségei hasonlóak voltak, mint a szerbeké!
Az már a monarchia töketlenkedése volt, hogy majd mi megmutatjuk alapon, megbüntizzük szerbiát, miközben a szerbeknek sikerült az oroszokkal olyan egyezményt kötni, hogy megtámadása esetén Oroszország hadat üzen a Monarchiának. Persze Bécs-ből azt gondoltk, hogy gyorsan le lesz tudva Szerbia. Ehelyett a monarchia belement egy olyan háborúba, ahol, ha a németek nem kötik le az oroszokat, akkor az orosz gőzhenger simán bedarálta volna egész galíciát. A szerbeket pedig úgy sikerült megtörni, hogy dél kivételével már minden oldalról támadva volt!!!!! .... az egyetlen védekező háborúnk az olaszok ellen volt, és csak arra, de csakis arra lehetünk büszkék, mert amit a közös haderő szerbiában rendezett a civilekkel, az egy nyomorúságos háború volt.

Könnyen elkaptuk, uram! 2018.06.11. 09:49:32

@project640: tehát a haderő Galíciában volt lekötve a háromszoros orosz haderővel szemben? Nahát!

project640 2018.06.11. 10:36:36

@Könnyen elkaptuk, uram!: ja kérem, mert a 3. hadseregünk -ről nem tudta eldönteni az okos vezetés, hogy hova menjen, így valahol félúton volt a két front között .... és persze a monarchia csapnivaló külpolitikája, mely hasonlóan semmi volt , mint II. Vilmos Németországáé .... azt gondolták, hogy az oroszok blöffölnek, meg, hogy az orosz mozgosításhoz legalább fél év kell .... tökéletes-en szarul csinált mindent a monarchia! meg is lett a végeredmény: Ausztria, egy nagy birodalom örököseként egy semmitmondó kis köztársaság lett ... a Magyar Királyság pedig ,immár király nélkül, elösször belement egy hatalmi torzsalkodásba, amiből a komcsik jöttek ki jól, utána pedig (hasonlóan Németországhoz) átvette a radikális jobb a hatalmat .... miközben a sorsunk felett döntöttek, nélkülünk Versaille-ben, és miközben a újraszerveződött (egyébként rém gyenge) román haderő egy puskalövés nélkül megszállta Erdélyt !!!! .... mi meg utólag Trianonozunk!!! .... könyörgöm 1920 nyarára Erdély már több, mint 1,5 éves megszállás alatt volt; bevezették a román közigazgatást; minden a helyén maradt állami alkalmazottat felesüdtettek Romániára .... és közben mi mit csináltunk? volt itt minden: komcsi puccs, vörös hadsereg, Horthy ellenkormánya, stb.... csak közben senki (a székelyeken kívül) nem akart meghalni Erdélyért, így hát Románia -köszöni szépen- bevonult!

Zöldi László 2018.06.11. 10:39:44

@project640: Uraim! Úgysem tudják egymást meggyőzni. Minek erőltetni? Köszönöm, hogy kulturáltan vitatkoztak.